سرویس تئاتر هنرآنلاین، "زندگی با طعم خردل"، "باق وحش" و "متساوی‌الساقین" سه اثر نمایشی هستند که 12 و 13 بهمن ماه در سومین و چهارمین روز از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر  در بخش صحنه‌ای این رویداد اجرا می‌شوند.

نمایش "زندگی با طعم خردل" نوشته محمد غدیرزاده به کارگردانی سعید نجفیان در بخش خارج از مسابقه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر ساعت 18 روزهای شنبه و یکشنبه در تماشاخانه سرو اجرا می‌شود و بازیگران این نمایش یعقوب صباحی، علی یعقوب‌زاده، بهار کریم‌زاده، سپیده پهلوان‌زاده، سالار نجفیان، ملیکا اصلافی و حلما یعقوب‌زاده هستند. این اثر نمایشی پیش از این در همین تماشاخانه روی صحنه بوده است.

سعید نجفیان درباره روند شکل‌گیری نمایش "زندگی با طعم خردل" گفت: این نمایشنامه منتخب آثار جشنواره تئاتر مقاومت است که در زمان دبیری حسین پارسایی در مجموعه‌‌ای به چاپ رسیده و نزدیک به سه ماه به اتفاق گروه، تمرینات آن به طول انجامید.

او درباره ویژگی‌های این اثر عنوان کرد: قهرمانان این اثر، قهرمانان تکراری خط مقدم و سیدها و حاجی‌ها نیستند؛ بلکه در این نمایش به فرزندان و همسران آن‌ها و تاثیرات مخربی که حمله وحشیانه شیمیایی به نسل‌های دیگر منتقل کرده و قربانیان که گرفته است، پرداخته می‌شود. علاقمند بودم تا اثری را روی صحنه آورم تا دیگر قربانیان جنگ هشت ساله و صبوری همسران و فرزندان جانبازان و اسیران و اتفاق عظیمی که برای ‌آن‌ها رخ داده را نشان دهد.

این کارگردان تئاتر درباره فضای اجرایی این نمایش یادآور شد: طبیعتاً هر کارگردانی مواجهه خاص خود با متن را دارد و تفاوت‌های اجرا از یک متن، در این روبرویی و شیوه‌های تحلیل نمایشنامه شکل می‌گیرد. در اجرای این نمایش از روایت رئالیستی خطی فاصله گرفتیم و تابلویی که در این اثر دیده می‌شود متعلق به این اجراست و در متن وجود ندارد. ما از فضاهای رئالیستی پیشنهادی متن چون بیمارستان، بازداشتگاه و ... فاصله گرفتیم. سه فریمی که در طراحی صحنه استفاده شده و تنیدگی تصاویر و حتی شخصیت کودک نمایش، در متن وجود ندارد.

او در ادامه افزود: علاقمند بودم تا اجرای این نمایش جشنواره‌ای نباشد و برای مخاطب عام نیز لذت‌بخش باشد و بتواند با این اثر ارتباط برقرار کند. احساس کردم تصاویر، تابلوها، ذهنیت‌ها و تلفیق شاعرانه‌ای که در اجرای این نمایش دیده می‌شود، باعث شود تا به ارتباط بیشتر مخاطب با اثر کمک کند.

نجفیان در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: ما روایت خودمان را از نمایشنامه "زندگی با طعم خردل" داشته‌ایم و این موضوع برایم حائز اهمیت است.

 

چالش‌های یک خانواده در مواجهه با بحران

"باق وحش" نوشته فراز مهدیان دهکردی با طراحی و کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی از شهرکرد دیگر نمایشی است که 12 و 13 بهمن‌ماه ساعت 17 و 20 در بخش مسابقه صحنه‌ای این رویداد در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران آن؛ سید مهدی حسام‌الذاکرین، آرزو عبدالهی و مائده رفیعی هستند.

امیر بهاور اکبرپور دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "باق وحش" گفت: گروه ما روالی در پیش دارد و آن هم این است که به منظور اجرای هر نمایشی کلیه عوامل تیم، از جمله نویسنده، کارگردان، طراحان و بازیگران ایده‌هایی را ارائه می‌کنند که این نظرات و ایده‌ها در شکل‌گیری یک اثر تاثیرگذار خواهد بود و در صورتی‌که ایده‌ای در یک نمایش اجرایی نشود در دیگر کارهای گروه استفاده خواهد شد.

او در ادامه افزود: بخشی از ایده اجرای نمایش "باق وحش" نیز طی تجربه یکی، دو ساله اخیر و زیست تئاتری گروه، به دست آمد و بخشی دیگر نیز متعلق به همین اثر است. پس از تجربه موفقیت‌آمیز اجرای نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" به لحاظ استقبال، به اتفاق گروه تصمیم گرفتیم تا از آن عبور کرده و به سمت یک کار بهتر برویم و طبیعتاً اجرای نمایش بعدی هر چند برای‌مان جذاب‌تر بود اما باید مسیر دشواری را طی می‌کردیم و در نظر داشتیم از نمایش قبلی پیشی بگیریم.

کارگردان نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" موضوع و مضمون نمایش "باق وحش" را اینگونه توضیح داد: در تولید این اثر بسیار برای‌مان نشان دادن وضعیت یک خانواده حائز اهمیت بود و در نظر داشتیم تا در این نمایش شکلی از خانواده ایرانی را نشان دهیم. "باق وحش" داستان یک خانواده سه نفره است که در روابط‌شان دچار بحران شده‌اند و این اثر به زوایای مختلف روابط آن‌ها می‌پردازد.

اکبرپور دهکردی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش یادآور شد: بیس رئال و باورپذیری در اجرای هر نمایشی برای ما بسیار اهمیت دارد و سعی‌مان بر این است تا نخست منطق درونی و رئالیستی کار را بسازیم. "باق وحش" یک بازسازی و بازنمایی است که جنبه رئالیستی دارد اما اینگونه نیست که اتمسفر کل کار رئالیستی باشد.

او درباره طراحی صحنه نمایش "باق وحش" گفت: طراحی صحنه در این نمایش و اثر قبلی که به صحنه آوردیم در جهت پیشبرد بُعد زمان و مکان است تا دست‌مان را به منظور خلاقیت بیشتر باز بگذارد.

 

حواشی پیدا شدن یک جنین در دبیرستان دخترانه

"متساوی‌الساقین" نوشته و کار عمادالدین رجبلو از گرگان نیز 12 و 13 بهمن ماه ساعت 18:30 و 20:30  در بخش مسابقه صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش اجتماعی سمیرا سرچاهی، محدثه شیرعلی، رعنا زیادلو، نازنین شهسواری، اسما دهمرده، مارال روشنیان، فتانه شمس‌آبادی و پروا آقاجانی هستند.

عمادالدین رجبلو در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "متساوی الساقین" گفت: سال 95 در حال نگارش یک نمایشنامه بودم که در همان زمان ایده و سوژه نوشتن این نمایشنامه از یک اتفاق  واقعی در سال‌های 86- 87 که در استان گلستان رخ داد در ذهنم شکل گرفت و مرا درگیر خود کرد و نگارش آن را آغاز کردم.

او در ادامه افزود: طی آن اتفاق در یک مدرسه جنینی پیدا می‌شود که این مسئله برای من تکان‌دهنده بود و شروع به نگارش نمایشنامه "متساوی الساقین" کردم اما طی ممیزی‌هایی، پرداخت داستان این اثر چه در نمایشنامه چه در اجرا به سمت دیگری رفت و پس از آن این نمایش را در استان گلستان و سپس در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه آوردیم؛ هرچند که این نمایش آن‌چیزی نیست که ما در ابتدا در نظر داشتیم تا روی صحنه آوریم.

رجبلو درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: "متساوی‌الساقین" درباره جنینی است که در یک مدرسه دخترانه پیدا می‌شود و در نهایت مشخص می‌شود که این جنین با دانش‌آموزان آن مدرسه مرتبط نیست... این نمایش شاید تلنگری به جامعه باشد که احتمال آن وجود دارد که جنینی مرتبط با دانش‌آموزان در مدرسه‌ای پیدا شود.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "متساوی‌الساقین" عنوان کرد: این نمایش فضایی رئالیستی دارد اما در بخش‌هایی به سمت رئالیسم جادویی می‌رود.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند 10 تا 21 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.