سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مردی که..." نوشته پیتر بروک و ماری هلن‌اشتاین با ترجمه وحید رهبانی و طراحی و کارگردانی رضا مولایی در اولین روز از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش مسابقه + فجر، ساعت 17:30 در تماشاخانه نوفل لوشاتو به صحنه می‌رود.

این نمایش دهم و یازدهم بهمن‌ماه با بازی شیوا اردویی، ملیحه آقایی، ندا اسدی، یاسر اصغری، مهسا جمشیدی، محمد شامی، احسان صادقی، بهنام غفاری، نیما میرزابیگی، گلناز نوروزی و لاله هوشنگی در جشنواره فجر اجرا خواهد شد. این نمایش پیش از این در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه آمده است.

رضا مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "مردی که..." گفت: در نظر داشتم نمایشنامه دیگری را روی صحنه آورم و چند ماهی نیز به منظور اجرا تمریناتی داشتیم اما آن اثر به دلایلی به سرانجام نرسید و تصمیم گرفتم این نمایشنامه را که بسیار به قصه و فضای آن علاقمندم و دو سال پیش خوانده و به آن فکر کرده بودم را به صحنه آورم.

او همچنین اضافه کرد: پیتر بروک این نمایشنامه را براساس کتاب "مردی که زنش را با کلاه اشتباه گرفت" نوشته دکتر الیور ساکس نوشته است. این کتاب مجموعه‌ای از تجارب واقعی بالینی دکتر ساکس روانپزشک و عصب‌شناس در مواجهه با بیماران دارای نقص مغزی است. شیوا اردویی اثر پیتر بروک را تنظیم کرد و پس از سه هفته تمرینات فشرده آن را روی صحنه آوردیم.

این بازیگر درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: این اثر برش‌هایی از زندگی انسان‌هایی در یک آسایشگاه است که همه آن‌ها نقطه‌ای از مغزشان دچار مشکل شده است اما دیوانه نیستند. هر یک از آن‌ها در زندگی‌شان جایگاهی چون رهبر ارکستر، استاد دانشگاه و ... داشته‌اند.

مولایی با بیان اینکه این نمایش فضایی میان رویا و واقعیت دارد، اظهار کرد: چندان علاقمند نیستم تا درباره سبک و فضای اجرایی نمایش توضیحی بدهم چراکه معتقدم باید مخاطب با نمایش مواجه شود و برداشت و نگاه خود را نسبت به تابلوها داشته باشد و آن را با نگاه و رویکرد من تلفیق کند.

او در ادامه افزود: خوشبختانه در اجرای عمومی این نمایش، استقبال خوبی از سوی مخاطبان صورت گرفته و خوشبختانه بازخوردهای مطلوبی نیز از تماشاگران دریافت کرده‌ایم. در اجرای این اثر سعی‌مان بر این بوده تا همه چیز درست و دقیق پیش رود.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: برشی از تجربه‌های یک روانپزشک و محقق در تقابل با بیماران مغز و اعصاب و تلاش او برای راه پیدا کردن به جهان آنان. این اثر روایت نمایشی پیتر بروک از تجربه‌های بالینی و مستند دکتر الیور ساکس عصب‌شناس مشهور آمریکایی‌ست که در کتاب "مردی که زنش را با کلاه اشتباه گرفت" به قلم خود ساکس منتشر شده است.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند 10 تا 21 بهمن ماه در تهران برگزار می شود. آدرس سایت جشنواره  fitf.theater.ir است.