سرویس تئاتر هنرآنلاین، فرید یوسفی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی "ابتدا وارد می‌شود"، آهنگسازی این نمایش را هم برعهده دارد. یوسفی بیش از آنکه کارگردان تئاتر باشد، یک آهنگساز حرفه‌ای است که پیش از این جایزه بهترین موسیقی جشنواره تئاتر فجر را در بخش بین‌الملل هم از آنِ خود کرده بود. موسیقی این اثر برگرفته از آرپژ نوکتورن بیست شوپن است که با اقتباسی از این موسیقی دوره رمانتیک، یک موسیقی کاملاً جدید در سبک راک و با استفاده از سازهای گیتار الکتریک، درامز، گیتار باس، پیانو و ویولن خلق کرده است.

فرید یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، درباره نسبت نمایش "ابتدا وارد می‌شود" و نسبت خودش با موسیقی، گفت: من به تئاتر از دریچه موسیقی ورود کردم؛ اولین بار سال ۱۳۹۱ در گروه تئاتر آو برای نمایش "گیلگمش" موسیقی ساختم و تندیس بخش بین‌الملل فجر را هم گرفتم.

او ادامه داد: همیشه اینطور بوده که وقتی موسیقی می‌ساختم، برایم سرشار از تداعیِ تصاویری خاص بوده و شاید برای همین ناخودآگاه شروع به کار تئاتر کردم.

نویسنده و کارگردان نمایش "ابتدا وارد می‌شود" با اشاره به اینکه تمرین‌های این نمایش در نسبت و رابطه با موسیقی بوده است، نه بر اساس آن، گفت: یعنی موسیقی هم‌زمان با کار جلو می‌رفت، چون موسیقی این نمایش، به معنای کلاسیک آن نیست که فقط عده‌ای بنشینند و ساز بزنند. بلکه موسیقی تئاتر برای من، یعنی نحوه بیان دیالوگ‌ها، اینکه بازیگران با بدن و حرکت‌شان چه صدایی تولید می‌کنند، با چه آهنگی دیالوگ‌ها را می‌گویند و ضربآهنگ دیالوگ گفتن‌های پشت‌سر هم به چه شکلی است؛ همه اینها را اگر از بیرون ببینید شبیه یک سمفونی است.

یوسفی ادامه داد: برای اینکه این سمفونی را از بیرون ببینم، گاهی کارم را از بیرون اتاق می‌شنیدم و تمرین‌ها را کارگردانی می‌کردم. حتی گاهی در تمرین‌ها پیش می‌آمد که از اتاق بیرون رفته و در را می‌بستم تا یک حایل بین من و بازیگرانم باشد و بتوانم بیش از آنکه آنها را ببینم، بشنوم‌شان و تنها به دیالوگ‌هایشان گوش دهم.

او با تاکید بر اینکه برای همین سکوت در تئاتر او تا این حد اهمیت دارد، گفت: باید سکوت کنیم تا بتوانیم نسبت به هر صدایی حساس شویم و همه آنها را بشنویم. نباید در تولید صدا زیاده‌روی کنیم و باید بدانیم هر حرکت و دیالوگ‌مان، صدا دارد و هر صدایی، تصویری دارد. پس تصویری که تماشاگر می‌بیند تنها آنچه روی صحنه اتفاق می‌افتد، نیست بلکه تصاویرِ صداها هم به آن اضافه می‌شود.

این آهنگساز با بیان اینکه ساخت موسیقی، سازی و آوازی این تئاتر که موسیقی عیان‌تری است هم، هم‌زمان با تولید تئاتر، اتفاق افتاد، گفت: اینطور نبود که بنشینم و برای نمایش‌ام یک موسیقی بسازم. بلکه در شکل و شیوه هنرهای اجرایی من، این نوع از موسیقی از تئاتر جدا نیست.

یوسفی با تاکید بر اینکه کل موسیقی نمایش "ابتدا وارد می‌شود" مشتقات و ترکیباتی از الگوی اصلی آرپژ نوکتورن بیست شوپن است، گفت: در این نمایش گاهی می‌بینید که بازیگران نه تنها گاهی آهسته و بریده‌بریده حرف می‌زنند بلکه صدای موسیقی روی بعضی از دیالوگ‌های گفته‌ شده می‌افتد و آن را کاملا نامفهوم می‌کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند دلیل این اتفاق یک خطای تکنیکی است اما من این‌طور می‌بینم که ما در زندگی عادی هم همیشه همه دیالوگ‌ها را نمی‌شنویم. پس چرا برای کاملا شنیدن و متوجه ‌شدن در یک تئاتر این‌همه اصرار داریم؟ به نظر من، نفهمیدن هم جزئی از زندگی ا‌ست و به همان اندازه می‌تواند کامل و زیبا باشد.

دور سوم اجرای نمایش "ابتدا وارد می‌شود" به نویسندگی و کارگردانی فرید یوسفی و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان از اول بهمن در تماشاخانه ملک آغاز شده است و به مدت یک هفته هر شب ساعت ۱۸.۳۰ در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود.

میلاد مرادی، سارا عبادی، پویا چوداریان، محمد عبدالوند، رضا دشتکی، محمد گل و کسرا بنایی بازیگران این نمایش هستند.

سایر عوامل "ابتدا وارد می‌شود" عبارتند از: آهنگساز: فرید یوسفی، طراح نور: مصطفی اسفندیاری، طراح لباس: شیدا زواری، طراح دکور: کیانا رستگارنژاد، طراح پوستر: رضا چاووشی، عکاس: کیارش مسیبی، مدیر اجرا: صالح علوی‌زاده و دستیار کارگردان: تینا تمدنی.

علاقمندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیک8 یا تماشاخانه ملک به نشانی خیابان شریعتى، خیابان ملک (نرسیده به بهار شیراز)، نبش خیابان وزوایى، پلاک ۱۳ مراجعه کنند.