سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "آقای اشمیت کیه" اثر سباستین تیری با ترجمه شهلا حائری و کارگردانی سهراب سلیمی از 4 دی‌ماه در سالن جوانمرد خانه تئاتر روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی ایرج راد، شهره رعایتی، میثم رازفر و سینا خدابخشی هستند.

سهراب سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه از سباستین تیری گفت: به صورت قطع هر کارگردانی حق آن را دارد تا نمایشنامه‌ای را که دارای جاذبه‌های بالقوه‌ای به لحاظ اجتماعی، دراماتیک و ساختار است را مورد بررسی قرار داده و روی صحنه آورد. من نیز به عنوان کارگردان و یک شهروند ایرانی براساس دغدغه‌هایم و همچنین جنبه‌های اجرایی یک اثر، نمایشنامه "آقای اشمیت کیه" را به منظور اجرا انتخاب کردم.  

او در ادامه افزود: سال‌ها پیش داوود رشیدی در زمان حیات خود این اثر را با ترجمه شهلا حائری برای نخستین بار در ایران، کارگردانی کرد و روی صحنه آورد. متاسفانه در آن زمان امکان تماشای آن نمایش برایم میسر نشد و اکنون این اثر را جدا از دغدغه‌هایم با برداشت، خوانش و نگاه جدیدی در تماشاخانه استاد جوانمرد خانه تئاتر اجرا می‌کنم.

کارگردان نمایش "نوای اسرار آمیز" با بیان اینکه تمرینات نمایش "آقای اشمیت کیه؟" حدود 4 ماه به طول انجامید، اظهار کرد: زمانی‌که نمایش "خرده جنایت‌های زن و شوهری" اثر اریک امانوئل اشمیت را روی صحنه آوردم، این نمایشنامه تیراژ بسیار پایینی در بازار کتاب داشت و از آنجا که نگاه درست و عمیقی در اجرای آثار اشمیت داشته‌ام و خود را اشمیت‌شناس می‌دانم، او را به جامعه ایرانی معرفی کردم، اکنون باید بگویم براساس شواهد و مدارک نمایشنامه "خرده جنایت‌های زن و شوهری" به چاپ بیست و یکم رسیده است.

سلیمی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: اکنون نیز نمایش "آقای اشمیت کیه؟" تنها یک بار توسط استادم داوود رشیدی روی صحنه آمده است و تله‌تئاتری نیز از این اثر پخش شده است. به اعتقاد من، هر اثر و درامی که دارای محتوا و ساختار بالقوه باشد همیشه تازه و نو است و همواره می‌توان به آن نزدیک شد.

کارگردان نمایش "مده آ" درباره میزان وفاداری‌اش به اثر سباستین تیری در اجرا، تصریح کرد: در همه آثاری که تاکنون روی صحنه آورده‌ام با حس احترامی که به نویسنده آن قائل هستم، زمانی‌که به کریدور اثر ورود می‌کنم برداشت‌های خاص خودم را از آن دارم. در نظر ندارم بگویم اثر نویسنده را دگرگون می‌کنم بلکه مضمون نمایشنامه برایم ارزشمند است اما نسبت به آگاهی، شناخت و دریافت‌های خودم آن را تغییر می‌دهم. به عنوان مثال در اجرای نمایش "آقای اشمیت کیه؟" دو شخصیت آن که به لحاظ فکری واحد می‌دانستم را به ازای تغییر ماهیت و چهره، توسط یک نفر ایفا می‌شود.

او ضمن اشاره به اینکه بی‎‌هویت کردن انسان امروزی مضمون نمایش "آقای اشمیت کیه؟" است، درباره فضای اجرایی آن گفت: کاملاً براساس بهره‌وری از واژه مدرن، کاربری‌هایی را تغییر دادم به عنوان مثال به جای ایجاد فضای یک آپارتمان، از یک میز استفاده کردم. فضای نمایش براساس بازی‌های مینی‌مال و استرلیزه طراحی شده و کارگردانی، موسیقی و طراحی نور نیز در همین راستاست. این اثر کاملاً مدرن و براساس ایجاز صندوق جادویی در تئاتر است.

در خلاصه داستان نمایش "آقای اشمیت کیه" آمده است: مرد و زنی به دنبال هویت خود می‌گردند. هرچه بیشتر جست‌وجو می‌کنند بیشتر از باورهای خود دور می‌شوند تا جایی که ...

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: موسیقی و طراح افکت: صبا علیزاده، طراح صحنه: امیرحسین قدسی، مشاور کارگردان و طراح لباس: شهره رعایتی، طراح پوستر و بروشور: امیر مقتدا، طراح تیزر و گرافیک: بهرام رامه، طراح گریم: سارا بلبلی، عکاس: سیامک زمردی مطلق، طراح پوستر و بروشور: امیر مقتدا، روابط عمومی و تبلیغات: بهزاد مرتضوی، منشی صحنه: رضوان عباسی، مدیرصحنه: معصومه علی نژاد و طراح نور: سهراب سلیمی و مهران زاغری.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.