سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کودک و نوجوان "کدو قلقله‌زن" نوشته و کار مهرداد مصلحی ساعت 17 در مرکز تئاتر توانش روی صحنه است و بازیگران این نمایش ندا فرمانی، مهرداد مصلحی، آمینا حاجی‌آبادی، نیلوفر کمپانی و مژگان شرطی هستند.

مهرداد مصلحی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "کدو قلقله‌زن" گفت: تمرینات این نمایش را از اواسط مهرماه سال 97 آغاز کردیم و تمرین آن حدود دو ماه به طول انجامید. این نمایش آذرماه در خانه نمایش مهرگان روی صحنه آمد و پس از آن این اثر در چندین سالن نمایش دیگر نیز اجرا شد.

او ضمن بیان این که این نمایش برداشتی آزاد از قصه "کدو قلقله‌زن" است، عنوان کرد: به‌شخصه علاقه‌مند به داستان‌هایی که در کتاب‌های کودک خوانده و یا از زبان والدین شنیده بودم، هستم و از دوران کودکی دوست داشتم تا آن‌ قصه‌ها را روی صحنه تئاتر ببینم و بر این اساس مدتی است بر آن شدم تا داستان‌های قدیمی را برای کودکان امروزی اجرا کنم.

او در ادامه افزود: کودکان این روزها به‌شدت علاقه‌مند به برخی انیمیشن‌های خشن و تخیلی در حال پخش از شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای هستند و به‌شدت از داستان‌های ساده و گرم قدیمی که بسیار هم جذاب هستند، دور شده‌اند و بنابراین دوست داشتم تا داستان‌های فولکلوریک قدیمی را با زبان ساده و روان روی صحنه آورم.

این صداپیشه برنامه‌های کودک تلویزیونی درباره انتخاب بازیگران نمایش "کدو قلقله‌زن" یادآور شد: بازیگران این نمایش همکاران من در برنامه "خاله شادونه" و چند برنامه کودک دیگر هستند و با توجه به آشنایی که با آن‌ها در همکاری‌های پیشین داشتم، آن‌ها را برای کاراکترهای این نمایش نیز انتخاب کردم.

مصلحی درباره سبک و فضای اجرایی این اثر تصریح کرد: این نمایش زبانی ساده و روان برای کودکان دارد ضمن این که با استفاده از بخش‌های کمدی و موسیقیایی سعی‌مان بر این بوده تا کودکان تنها بیننده یک داستان نباشند و با طنزها و موسیقی‌های نمایش بتوانند ارتباط بهتری با آن برقرار کنند. در این نمایش از گریم و ماسک و عروسک استفاده شده است.

او با بیان این که این نمایش را برای گروه سنی 3 تا 10 سال در نظر گرفتیم، اظهار کرد: با این که ما گروه سنی این نمایش را سه تا ده سال نظر گرفتیم اما تاکنون شاهد آن بودیم که بزرگ‌ترها و والدین کودکان به دلیل آشنایی‌شان با این داستان قدیمی، با آن ارتباط خوبی برقرار می‎‌کنند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون ضمن اشاره به این که پیش از این فرم‌های دیگری از نمایش "کدو قلقله‌زن" روی صحنه آمده است، گفت: در اجرای این نمایش سعی‌مان بر این بود تا اجرای این نمایش با گریم، ماسک و عروسک خاص، شبیه به هیچ‌یک از نمایش‌های "کدو قلقله‌زن" که روی صحنه آمده است نباشد.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "کدو قلقله‌زن" گفت: به‌منظور طراحی صحنه این نمایش از لته‌های چرخ‌دار استفاده کردیم و با چرخش آن فضای نمایش از خانه به جنگل تغییر می‌کند. موسیقی نمایش هم به‌منظور روایت داستان و معرفی شخصیت‌های نمایش کاربرد دارد و فضایی شاد را در این اثر ایجاد کرده است.

مهرداد مصلحی در پایان صحبت‌هایش با بیان این که پس از این نیز در نظر دارم تا داستان‌های قدیمی و آشنا را روی صحنه آورم، عنوان کرد: تاکنون در سالن‌های خصوصی این نمایش را روی صحنه آورده‌ام چراکه سالن‌‌های دولتی پروسه نوبت‌دهی طولانی دارند و ترجیحم بر این است تا نمایش‌های بعدی را هم در سالن‌های خصوصی روی صحنه آورم. خوشحالم که این نمایش در تمام سالن‌هایی که اجرا شده مورد استقبال قابل توجه مخاطبان قرار گرفته است.

در خلاصه داستان نمایش "کدو قلقله‌زن" آمده است: پیرزنی برای دیدن دخترش که در روستای دیگری زندگی می‌کند از راه جنگل راهی آنجا می‌شود. در راه با حیواناتی روبرو می‌شود که با ترفندهای مختلف از دست آن‌ها می‌گریزد. اما در راه بازگشت... دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: ساحل مصلحی، منشی صحنه: یگانه سبزواری، طراح لباس: زهرا یعقوبی، طراح گریم و ماسک: مژده حسینی، طراح صحنه: کیوان ضیاپور، طراح عروسک: زهرا شیخ الحکمایی، آهنگساز: محمد نجفی، شاعر: پری پورسکوتی و روابط عمومی: صبا همتی.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.