سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "منقرض‌شده‌ها" به نویسندگی و کارگردانی سمیرامیس بابایی از 19 آبان ساعت 19:05 در سالن شماره دو تماشاخانه سپند اجرا می‌شود و بازیگران این اثر نمایشی کمدی اجتماعی سعید جاودان، یاسمن جعفری، علی دولت یاری، امیر محسن کوه گره و امیر معراج هستند.

سمیرامیس بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "منقرض‌شده‌ها" گفت: ایده اصلی نگارش نمایشنامه "منقرض‌شده‌ها" از یک داستان کوتاه به نام "دایناسور" نوشته ایتالو کالوینا که بسیار به شرایط و وضعیت دوران معاصر ما نزدیک است، به ذهنم خطور کرد و تصمیم به نگارش این متن گرفتم، هرچند نمی‌توانم بگویم این نمایشنامه اقتباسی است چرا که تنها از چارچوب و قالب اثر کالوینا استفاده کرده‌ام و داستان، ماجرا و شخصیت‌ها به‌شدت متفاوت هستند.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "منقرض‌شده‌ها" یادآور شد: این نمایش داستان یک دایناسور به نام "بدترکیب" است که آخرین نسل باقی‌مانده از این موجودات است. دایناسورهای دیگر منقرض شده‌اند و "بدترکیب" وارد قبیله‌ای به نام "تازه‌ها" می‌شود که در این قبیله انسان‌های بدوی زندگی می‌کنند و آن‌ها هیچ تصویری از اینکه دایناسورها چه بوده‌اند و چه شده‌اند، ندارند تنها افسانه‌ و شایعاتی از آن‌ها شنیده‌اند. اتفاقات این اثر در دوره‌های تاریخی مختلف از دوره بدوی تا دوره مدرن که با دوران معاصر ما هم‌پوشانی دارد روی می‌دهد.

بابایی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود شش ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: بسیاری از بخش‌های نمایش به‌صورت کارگاهی تمرین شده است و سعی‌ام بر این بود تا در این نمایشنامه هجویه‌ای از اتفاقات پیرامون انسان معاصر با نگاهی انتقادی به دوران مختلف گنجانده شود. این نمایش که پنج کاراکتر دارد و نقش اصلی ندارد، بیشتر دیالوگ محور است و شخصیت‌های این اثر همچون قطعات پازل در کنار هم قرار گرفته و در تعامل با یکدیگر داستان این نمایش را شکل می‌دهند.

این کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه نمایش "منقرض‌شده‌ها" تصریح کرد: طراحی صحنه این اثر بسیار مینیمال است و تلاش بر این بوده تا با آکسسوار و طراحی لباس دوران مختلف تاریخی را به نمایش بگذارم.

سمیرامیس بابایی همچنین درباره موسیقی این اثر گفت: موسیقی این اثر انتخابی است و همچون اکسسوار و لباس به‌تناسب این نمایش که اتفاقات آن در دوره‌های تاریخی مختلف می‌گذرد، متغیر است. موسیقی این نمایش از موسیقی کوبه‌ای آغاز می‌شود و به سازهای بادی و مدرن می‌رسد. در پایان این نمایش از موسیقی‌های تلفیقی استفاده شده است.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: سعی‌مان بر این بوده تا فضای طنزی در کنار مبحث جدی نمایش، گنجانده شود و به‌صورت موازی پیش رود تا با کمدی بتوانیم حرف اصلی اثر را بهتر به مخاطب انتقال دهیم. برایمان بسیار حائز اهمیت است که مخاطبان به تماشای این نمایش بنشینند و نظراتشان را با ما در میان بگذارند تا بتوانیم در تولید دیگر آثار نمایشی آینده از آن‌ها استفاده کنیم.

در خلاصه داستان نمایش "منقرض‌شده‌ها" آمده است: منقرض‌شده‌ها شرح حال هزار ساله‌ دایناسوری است که آخرین بازمانده‌ نسل دایناسورها بر روی زمین است. او از تنهایی و ناچاری وارد جمعیت انسان‌ها می‌شود. در دوره‌های تاریخی مختلف انسان‌ها تعبیر و تفسیرهای متفاوتی از دایناسورها دارند و این آخرین بازمانده سال‌ها با نادرستی، اغراق و تناقضات آدم‌های اطرافش در دوره‌های تاریخی مختلف است که روزگار می‌گذراند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: سرمایه‌گذار: محمد مختاری، دستیار کارگردان: میلاد قطبی، منشی صحنه: سارا کوهجانی، طراح دکور و ساخت دکور: علی دولت یاری و میلاد قطبی، طراح و مجری گریم: پروانه نظری، طراح لباس: حمیرا عبادی، طراح نور: آریا افشار، مجری نور: محمدرضا عابدینی، طراح حرکت: فرشته رستمی، تایپوگرافی: حسین عبدی، موشن گرافیکس: کیارش زندی و محمدعلی سعیدائی، گروه تیزر: محمدعلی سعیدائی، سهیل عبدالله زاده و اشکان خلیقی، عکس: راحله بنیسی و محمدعلی سعیدائی و روابط عمومی: فروغ پناهی‌نیا.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.