سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "غارنشینان" نوشته ویلیام سارویان به کارگردانی مهدی محبعلی از 20 آبان‌ماه ساعت 19 در تئاتر هامون روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی محمدرضا حسن‌زاده، رزا خلیلی، کیوان کاوند، شیوا رضایی، لیلی مهدوی، علی هدایتی، امیرصمصام طهماسبی، امیر جلیلی و علیرضا عبدالله‌زاده هستند.

مهدی محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ویژگی‌های انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا و روند شکل‌گیری نمایش "غارنشینان" گفت: این نمایشنامه که درباره هنر نمایش و بازیگر تئاتر است؛ استعاره‌های مشخصی از سرنوشت زندگی انسان و هنر بازیگری دارد. این اثر در سال 1975 توسط ویلیام سارویان نوشته شده است. من در سال 1379 نیز اثری با عنوان "از دل گندمزاران" از این نمایشنامه‌نویس را به عنوان نخستین فعالیت کارگردانی‌ام روی صحنه آوردم. از همان زمان به آثار سارویان علاقمند بودم  و نمایشنامه "غارنشینان" که ادای دینی به تئاتر است اثری بسیار سنگین و دشوارست که تاکنون در ایران اجرای صحنه‌ای نداشته است.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "غارنشینان" عنوان کرد: این اثر محکومیت سرنوشت انسان و جبرگرایی حاکم را با کمدی سیاه به نقد می‌کشد. شخصیت‌های این نمایش بازیگران قدیمی تئاتر هستند که شجاعت فاصله گرفتن از نقش‌‌های‌شان را ندارند.

محبعلی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود 5 ماه به طول انجامید، درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه سارویان و سبک و فضای اجرایی "غارنشینان" یادآور شد: این نمایشنامه، روایت و طنزی سیاه دارد که مدت زمان اجرای آن حدود دو ساعت است. از آنجا که مخاطب تحمل تماشای چنین آثار طولانی مدتی را ندارد و سارویان خیلی منتقدانه و با ریتمی کندتر این اثر را نوشته است، حذفیاتی در نمایشنامه صورت گرفته و آن را به 75 دقیقه رسانده و از سیاهی مطلق آن کاسته‌ و موقعیت نمایشی تازه‌ای را به وجود آوردیم. ضمن اینکه پایان‌بندی اثر را نیز تغییر داده‌ایم اما گره‌های داستانی را حفظ کرده‌ایم.

این کارگردان درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش اظهار کرد: طی مذاکراتی که با ندا تمیمی طراح صحنه نمایش داشتیم، به این نتیجه رسیدیم از آنجا که رویدادهای این نمایش در یک سالن نمایش می‌گذرد اساساً نباید چیزی ساخته شود و بنابراین به صورت مینی‌مال عمل کردیم و از ابزار آلات تئاتر در صحنه بهره بردیم و طراحی صحنه پیچیده‌ای نداریم. موسیقی‌های نمایش نیز انتخابی است.

مهدی محبعلی در پایان صحبت‌هایش گفت: واقعیت این است که در روزهای گذشته به واسطه قطع اینترنت دچار لطمه سنگینی به لحاظ جذب مخاطب شدیم و تئاترهای روی صحنه قربانی شرایط پیش آمده شدند. وضعیت سینماها با وجود افت فروش بهتر از تئاتر است چراکه آن‌ها امکان دارند تا اکران‌های بیشتری داشته باشند. دلخوشی ما مخاطبان‌مان هستند و دیگر چندان امیدی به بازگشت مالی نداریم هرچند که مدیریت تالار نمایشی با ما همکاری بسیاری داشت. امیدواریم در چند اجرای باقی مانده رسانه‌ها به منظور اطلاع‌رسانی اجرای این نمایش ما را یاری کنند.  

در خلاصه داستان نمایش آمده است: بازیگران از کارافتاده‌ای در متروکه‌ای به نام سالن تئاتر در نهایت فقر روزهای تلخ خود را می‌گذرانند. چالش‌های فراوان برای بقا و نقش‌هایی که یک به یک از یاد رفته‌اند. شاید این غار آخرین پناهگاه کنت و کنتس و دوک باشد. اما حضور دختر جوان، پسر شیرفروش و زن دوره گرد و خرسش، رازهای تازه این گروه مفلوک را برملا خواهد ساخت.

دیگر عوامل این نمایش اجتماعی عبارتند از: تهیه کننده: امیرموسی کاظمی، دستیاران کارگردان: یگانه عصاری و امیر جلیلی، منشی صحنه: نازی نخجیری و طراح صحنه: ندا تمیمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.