سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "آسانسور نداره" نوشته سباستین تیری با ترجمه هومن حسین‌زاده و کارگردانی لبخند بدیعی از 5 آذرماه ساعت 18 در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود و علی عامل هاشمی، ارسطو خوش‌رزم و مینا ترکمن در این اثر ایفای نقش می‌کنند.

لبخند بدیعی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا، گفت: "آسانسور نداره" تاکنون چاپ نشده است. طی خوانش این نمایشنامه با فضای ابزورد تازه‌ای مواجه شدم که برای من آشنا نبود و این موضوع در این اثر برایم بسیار جذاب بود.

او درباره روند شکل‌گیری این نمایش عنوان کرد: موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد من "چگونگی شیوه اجرایی ابزورد بورلسک" بود و از آنجا که این نمایشنامه یک متن ابزورد فرانسوی است بر آن شدم تا آن را به عنوان کار پایان‌نامه خود ارائه کنم.  این اثر به جز فضای ابزوردی که داشت برایم جذابیت‌های دیگری نیز داشت. متون ابزورد به صورت معمول در مدح هستی‌شناسی و انسان امروزی است اما کمدی و طنزی که در نمایشنامه "آسانسور نداره" وجود دارد، علاقمندی مرا به این اثر بیشتر کرد.

این بازیگر تئاتر در ادامه افزود: تمرینات این نمایشنامه با همین گروه بازیگران، به منظور اجرای پایان‌نامه من حدود 2 ماه به طول انجامید و برای اجرای عموم نیز حدود یک ماه و نیم تمرین داشتیم.

بدیعی درباره موضوع و مضمون این نمایش یادآور شد: همانطور که گفتم این نمایشنامه ابزورد است و بنابراین امکان اینکه خط داستانی برای آن تعریف شود، وجود ندارد. مخاطب در این اثر شاهد تکرار و روزمرگی زندگی دو مرد بی‌نام در موقعیت‌های مختلف است.

او ضمن اشاره به اینکه در اجرای این نمایش وفادار به نمایشنامه بوده است، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر اظهار کرد: از جایی که نمایشنامه "آسانسور نداره" ابزورد است شیوه اجرای بورلسک که ترجمه تحت لفظی آن مضحکه است را برای آن در نظر گرفتم. در این اثر از اشیا آشنایی‌زدایی شده است و در این شیوه اجرایی از میمیک بازیگران استفاده نمی‌شود و بیشتر با چهره‌های سردشان مواجه هستیم و از ریتم و حرکات بدنی بازیگر برای رساندن مفهوم استفاده می‌شود.

بازیگر نمایش "غلامرضا لبخندی" درباره طراحی صحنه نمایش "آسانسور نداره" تصریح کرد: این نمایش طراحی صحنه خاصی ندارد و هدف این بوده تا در این اثر از اشیاء آشنایی‌زدایی شود. به همین منظور بیشتر از اشیاء و آکسسوار در این نمایش استفاده شده است.

لبخند بدیعی در پایان صحبت‌هایش گفت: پیش از این متون ابزوردی از بکت، یونسکو و... کار شده است اما این ژانر نمایشی با متن جدید تاکنون کمتر اجرا شده است. امیدوارم با این شیوه اجرایی اثر جدیدی را به مخاطب ایرانی معرفی کنیم.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید: کهبد تاراج، طراح صحنه: لبخند بدیعی، طراح لباس: پگاه ترکی، طراح نور: رضا خضرایی، عکس، تیزر، پوستر و بروشور: مهران بی پروا، دستیار کارگردان: مینا ترکمن، مدیر صحنه:امیر حسین نوح نژاد و مدیر روابط عمومی: امیر قالیچی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.