سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پیک‌نیک در میدان جنگ" اثر فرناندو آرابال با ترجمه داریوش مؤدبیان و کارگردانی زری اماد از سه‌شنبه پنجم آبان ساعت ۱۹ در سالن استاد جوانمرد خانه تئاتر ایران روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش کامبیز امینى، شهروز دل افکار، محمد زوار بی‌ریا، رضا جهانگیری، صالح لواسانی و زری اماد هستند.

زری اماد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش "پیک‌نیک در میدان جنگ" نوشته فرناندو آرابال اثری برخاسته از مکتب ابزورد است که به نقد ساختار قدرت در حکومت می‌پردازد. این تراژدی کمدی اثری سهل ممتنع است؛ به‌ظاهر ساده اما به‌شدت پیچیده که با گذشت شصت سال از نگارش آن همچنان برای مخاطب کنونی طرح مسئله می‌کند.

او خلاصه داستان نمایش را این‌گونه توضیح داد: در یک روزِ یک‌شنبه آقا و خانم تپان تصمیم می‌گیرند پیک‌نیکی را در کنارِ فرزندشان (زاپو) در میدانِ جنگ بگذرانند. آن‌ها به‌سختی و مشقت خود را به نقطه مذکور می‌رسانند و وسایل پیک‌نیک را پهن کرده و لحظات شیرینی را با بازگویی خاطرات خودشان با تنها فرزندشان رقم می‌زنند، اما سر و کله‌ یک سرباز دشمن پیدا شده و آن‌ها او را اسیر می‌کنند. در جریان نمایش همگی متوجه می‌شوند که همه دشمنی‌ها صرفاً بر اساس خواسته و فرمان فرماندهان جنگ‌طلب ایجاد شده است...

این بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: این نمایشنامه را ده سال پیش خواندم و از همان زمان علاقه‌مند بودم تا آن را روی صحنه آورم. در حقیقت این اثر ماهیت انسانی را به چالش می‌کشد و با ورود هر شخصیت به صحنه، تصویر جدیدی در قالب فانتزی ساخته می‌شود که ارتباطی جدی با صحنه بعد دارد. شخصیت‌ها کامل و پرسرعت برای مخاطب شناسایی می‌شوند اما روند کمدی فانتزی از آن‌ها روایتگری دوست‌داشتنی و شیرین می‌سازد به شکلی که ما توانستیم طی شصت دقیقه پیک‌نیک در میدان جنگ را به تصویر بکشیم.

اماد با بیان این که به نظر من حرف اصلی این نمایشنامه این است که؛ به‌راستی تا زمانی که می‌شود در صلح و دوستی به سر برد، چرا جنگ و دشمنی؟، عنوان کرد: شاید این اثر بنا به شرایط زمانی آرابال و کشور اسپانیا نوشته شده باشد، اما حرف و ایده آن لامکان، لازمان و ازلی است. اما واقعاً چرا جنگ؟ چرا کشتن؟ چرا چشم بستن به انسانیت و عشق؟ کاش در جهان به روزگاری برسیم که هیچ چرایی نباشد و فقط عشق باشد و هوای پاک برای نفس کشیدن.

دیگر عوامل این اثر عبارتند از: طراح نور: رضا حیدری، طراح صدا و موسیقی: سینا کووایی، طراح لباس: کوروش مراد طهرانی، طراح پوستر و بروشور: مازیار قنبری، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مرتضی برزگرزادگان، منشی صحنه: نیلوفر شکری، مدیر صحنه: نیایش شکری، دستیاران صحنه: امیر حضرتی و علی پاشاپور، دوخت لباس: میلو زمان زاده، مدیر اجرا: سامان تیرانداز، مدیر روابط عمومی: سید محمدصادق سیادت، مشاور فضاى مجازى: امیر قالیچى، کارشناس روابط عمومى: حامدعلى محمد، عکاسان: امیر خدامی و فرشاد شیرازی، ساخت تیزر: مهرداد افشار، فیلمبردار پشت صحنه: مریم هاشم زاده و پشتیبانى تولید، هماهنگى امور اجرایى: على زارعى، تهیه‌کننده: دکتر مسعود سواری و بنفشه ستایش‌فر (موسسه خیریه ارمغان مهر جاوید).

علاقه‌مندان برای خرید بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال یا گیشه تماشاخانه استاد جوانمرد واقع در خانه تئاتر ایران به نشانی خیابان حافظ شمالی، خیابان سمیه، روبروی حوزه هنری مراجعه کنند.