سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "هیچ چیز جدی نیست" نوشته رچ اورلاف با ترجمه عبدالمحمد دلخواه و دراماتورژی و کارگردانی مسعود دلخواه از 16 آبان‌ماه ساعت 21 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش حمیدرضا هدایتی، گیلدا حمیدی، ناصر عاشوری، پریسا رضایی، سارا الهیاری، بیژن زرین، سجاد بابایی، صادق حیدری، مریم قربانیان، کوثر سعادت، علی بهمنی، محمدرضا میری، فرشید گویلی و آریا توسلی هستند.

مسعود دلخواه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "هیچ چیز جدی نیست" و جذابیت‌هایی که این نمایشنامه برایش به منظور اجرا داشت، گفت: "هیچ چیز جدی نیست" یک نمایشنامه کاملاً جدید و مدرن است و در حقیقت این اثر تلفیقی از 4 نمایشنامه کوتاه طنز است که رچ اورلاف نویسنده آمریکایی آن را نگاشته و اخیراً توسط عبدالمحمد دلخواه ترجمه و طی این مدت کوتاه به چاپ سوم رسیده است.

او همچنین در ادامه افزود: از جذابیت‌هایی که این اثر به منظور اجرا برایم داشت، نخست این است که این نویسنده آمریکایی طنز عمیقی در آثارش دارد و دوم اینکه این اثر به روابط میان انسان‌ها و حواشی که یک گروه تئاتری دارد، می‌پردازد. بخش ارتباط میان انسان‌ها و روابط زناشوئی این نمایشنامه جنبه عام دارد و بخش دوم آن حواشی یک گروه تئاتری است که برای اهالی این هنر بسیار جذاب است و اساتید، دانشجویان و هنرمندان این عرصه با آن ارتباط خوبی برقرار کرده و از محتوای آن استقبال خواهند کرد؛ ضمن اینکه برای مخاطب عام نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد.

کارگردان نمایش "مفیستو" با بیان اینکه تمرینات نمایش "هیچ چیز جدی نیست" حدود 3 ماه به طول انجامید، عنوان کرد: خوشبختانه هنرمندانی که با من کار می‌کنند، ترجیح‌شان این است که در این اثر هنری حضور داشته باشند تا اینکه به دنبال حضور در یک نمایش تجاری باشند. بازیگران این نمایش هنرمندان جوانی حرفه‌ای هستند که بین 10 تا 20 سال سابقه فعالیت در عرصه تئاتر را دارند.

دلخواه درباره فضای اجرایی این اثر یادآور شد: این نمایش اثری است که از طریق طنزی که دارد، خود را نقد می‌کند. گروه تئاتری متشکل از نویسنده، کارگردانی، دراماتورژ، بازیگر، نوازنده و... در این نمایش هستند که قصد دارند آثار شکسپیر را به شکل پست مدرن اجرا کنند که در روند این جریان حواشی ایجاد می‌شود که داستان را به طنز می‌کشاند.

کارگردان نمایش "شاه لیر" درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "هیچ چیز جدی نیست" اظهار کرد: طراحی صحنه این نمایش ساده است به این دلیل که لوکیشن این نمایش یک سالن تمرین تئاتر است و از این رو فضای خالی‌ست که در آن یک تعداد صندلی و یک سکوی ساده است تا بازیگران به اندازه کافی فضا داشته باشند. 8 نفر خواننده و نوازنده در این نمایش حضور دارند که موسیقی آن را زنده می‌نوازند.

او ضمن اشاره به اینکه در این اثر بسیار بر طراحی لباس تاکید شده است، عنوان کرد: در این نمایش کاراکترهای مختلفی نشان داده می‌شود که هر یک به لحاظ تجربه و خاستگاه طبقاتی با هم متفاوند بنابراین لباس‌ها نیز با هم تفاوت دارند.

مسعود دلخواه در پاسخ به این سوال که شرایط کنونی و قطع اینترنت تا چه اندازه بر تعداد مخاطبان آثار نمایشی تاثیرگذار بوده است، گفت: ما نامه‌ای به مدیریت و شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر نوشته‌ایم تا برای این شرایط که در آن قرار داریم، فکری کنند چراکه مخاطبان آثار نمایشی به نسبت گذشته یک پنجم شده است و گروه‌های نمایشی برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطب دچار مشکلات بسیاری هستند و تبلیغات به حداقل رسیده است.

او همچنین افزود: اکنون ده هزار تراکت چاپ کرده‌ایم تا آن را توزیع کرده و از این طریق اطلاع‌رسانی کنیم. شرایط کنونی تهیه‌کنندگان آثار نمایشی را دچار آسیب مالی کرده است. امیدوارم به زودی به شرایط عادی بازگردیم و مسئولان و مدیران فکری به حال خسارت وارد شده به گروه‌های نمایشی کنند.

او در ادامه اضافه کرد: به نظرم مدیران و مسئولان یا مدت زمان اجرای نمایش‌ها را تمدید کنند و یا با در نظر گرفتن کمک هزینه‌ای، خسارت وارد شده را جبران کنند، چراکه شرایط کنونی خارج از کنترل گروه‌های نمایشی است. مخاطبانی که در این شرایط به تماشای نمایش‌ها می‌نشینند از عاشقان و وفاداران به این هنر هستند که باتوجه به نبود امکان خرید اینترنتی، از طریق گیشه تماشاخانه‌ها بلیت نمایش‌ها را تهیه می‌کنند.

مسعود دلخواه در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: اگرچه نمایش "هیچ چیز جدی نیست" با هر سطح از مخاطبان به دلیل داستانش و موسیقی جذابی که دارد ارتباط برقرار می‌کند اما در عین حال با فعالان تئاتری ارتباط مضاعفی برقرار خواهد کرد. تسهیلاتی را برای دانشجویان و اعضای خانه تئاتر در نظر گرفتیم تا بتوانند بلیت این نمایش را نیم بها تهیه کنند و امیدوارم این عزیزان از این نمایش حمایت کنند. سعی‌مان بر این بوده تا در این سرمای زمستان، چراغ تئاتر را روشن نگاه داریم و امیدوارم این جریان قدر دانسته شود.  

در خلاصه داستان نمایش "هیچ چیز جدی نیست" آمده است: یک گروه تئاتری قصد دارد تلفیقی از آثار شکسپیر، بکت، پینتر و اورلاف را به شیوه پست مدرن اجرا کند، اما آن‌چنان درگیر حواشی می‌شوند که اتفاقات غیر منتظره‌ای پیش می‌آید.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: مسعود دلخواه، مدیرتولید: عرفان شیرنگی، مشاور طراحی صحنه و لباس: فاطمه زعفرانی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: صادق حیدری، دستیار هنری: رباب معزز، منشیان صحنه: سیمین غلامی و کوثر سعادت، طراح گریم: کامبیز معماری، طراح نور: حمیدرضا جلالی، مدیران صحنه و تدارکات: علیرضا سعیدی و متین روانبخش، دستیار لباس: شقایق رازانی، دستیار گریم: محمدحسن معماری، خیاط: رکسانا دهری، آهنگساز و طراح فضای صوتی: محمد اسلامی، ویولن سل: شقایق نجاتی، درامز: پدرام سلیمانی، سینتی سایزر و طراح افکت‌ها: امین عزیزی، تکخوان: رضا کریمی، همخوان ها: علیرضا اسفندیار، علی اعلایی و پردیس پیراهش، مدیر ارتباطات و روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر، تبلیغات: گروه تئاتر مارکت (TheaterMarket)، مشاور رسانه: سارا بابایی، همکاران رسانه: صنم بابائی و اسماعیل رحیمی سروش، طراح گرافیک: رضا صبور، عکاس: پارسا تاک، طراحی تیزر و ساخت تیزر: میثم زرقانی (گروه هنری آرت کات) و عکاس پشت صحنه: کیانا شریعت پارسا.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال و یا گیشه تماشاخانه ایرانشهر تهیه کنند.