سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "لباس جدید پادشاه" نوشته فرزاد فخری‌زاده، کارگردانی لادن نازی و دراماتورژی محسن خیمه‌دوز از 28 آبان‌ماه ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و بازیگران این نمایش، ایمان سلگی، حسین دیوان، بهرام عباسی‌فرد، میر نادر مظلومی، علی قربانخانی، مهبد قناعت‌پیشه، سمیه قهرمانی، یکتا طبیبی، سپیده زینلی، حسین قاسمی‌هنر، آندیا حمیدی، مبینا افشار، شکیبا رمضانعلی، عسل عبدالرزاق و ناعمه علمی‌نژاد هستند.

لادن نازی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون "لباس جدید پادشاه" و جذابیت‌های این اثر که منجر به اجرای آن شد، گفت: این اثر درباره یک واقعه تاریخی است که به نظرم ضمن اینکه اطلاعات تاریخی به تماشاگر می‌افزاید، فضاهای جادویی با استفاده از تکنیک‌های عروسکی در بستر نمایش‌های ایرانی، فانتزی و خیالی را نیز روی صحنه خلق می‌کند.

او داستان نمایش "لباس جدید پادشاه" را اینگونه توضیح داد: این نمایش درباره سفر احمد شاه قاجار به انگلستان است که طی آن حکومت قاجاریه منقرض شد و احمدشاه به ایران بازنگشت و رضا شاه سلطنت را در دست گرفت.

کارگردان نمایش "دیوان تیاترال" ضمن اشاره به اینکه  فرزاد فخری‌زاده، نمایشنامه "لباس جدید پادشاه" را با کمک من نوشت، عنوان کرد: حدود 6 ماه به دنبال متنی بودم که فضای ذهنی و جادویی در بستر رئالیستی داشته باشد و حتماً تاریخی و ایرانی باشد. این اثر روایتی طنز، تراژیک و تا اندازه‌ای کمیک دارد و براین اساس با ترکیب این سه ژانر، ضمن اینکه مخاطب از تماشای آن لذت می‌برد، اطلاعاتی را نیز به تماشاگر می‌افزاید و او را به تفکر وا می‌دارد.

نازی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 2 ماه به طول انجامید، یادآور شد: در طی تمرینات این نمایش که فضایی از رئالیسم سنتی تا رئالیسم مدرن دارد، سعی بر آن بوده تا کاراکترها میان زمان قاجار و زمان حال بازی‌هایی در چار چوبی خاص داشته باشند، ضمن اینکه از تکنیک‌های عروسک‌گردانی در این اثر استفاده شده و بازی با نور نیز در آن دیده می‌شود. نمایش "لباس جدید شاه" بسیار وابسته به عناصر صحنه‌ای مانند نور، صدا و مدیاست.

این کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: از آنجا که علاقمند بودم این نمایش فضایی رئالیستی داشته باشد، صحنه نیز از یک سو طراحی رئالیستی و مینی‌مالی دارد و از سوی دیگر زیبایی‌شناسی مدرن در آن رعایت شده است.

او با بیان اینکه موسیقی از عناصر مهم این نمایش است، درباره موسیقی این اثر تصریح کرد: موسیقی نمایش تلفیقی از موسیقی مدرن و سنتی است که موسیقی‌های سنتی به سمت فضای موسیقی‌های دوران قاجاریه و در موسیقی مدرن از سازبندی و ملودی‌های مدرن با فضایی جادویی و رویایی استفاده شده است.

لادن نازی با اشاره به نبود اینترنت طی روزهای اخیر و تاثیر آن بر فروش بلیت نمایش‌ها، گفت: متاسفانه از آنجا که به منظور معرفی نمایش‌ها، امکان استفاده از فضای تبلیغاتی شهری و تبلیغات کاغذی بسیار گران و هزینه‌بر است، گروه‌های نمایشی به منظور معرفی اثرشان تنها امکان استفاده از فضاهای مجازی را دارند که متاسفانه این روزها به دلیل نبود این فضا، با مشکلات بسیاری مواجه هستند و امکان اطلاع‌رسانی ندارند. قرار بر این بود تا اجرای ما 27 آبان ماه آغاز شود که به دلیل شرایط کنونی نتوانستیم بلیتی برای نمایش به فروش برسانیم و حتی مهمانان‌هایمان نیز نتوانستند شب گذشته خود را به سالن نمایش برسانند و اجرا کنسل شد.

او همچنین افزود: برنامه‌ریزی سالن‌های نمایشی نیز به گونه‌ای است که طبق برنامه‌ریزی پیش می‌روند و امکان اینکه نمایش اجراهای بیشتری داشته باشد فراهم نمی‌شود و متاسفانه با وجود هزینه‌های بسیاری که برای یک نمایش می‌شود بازگشت مالی وجود ندارد و کسی نیز پاسخگو این مشکل نیست و در این شرایط نمایش قربانی می‌شود.

کارگردان نمایش "شاهکار" در پایان عنوان کرد: نمایش "لباس جدید پادشاه" یک مسئله تاریخی است که در دوران معاصر نیز با توجه به وضعیت معیشتی مردم و گرانی‌ها، این مسئله مهم وجود دارد. قیمت بلیت نمایش در تماشاخانه سنگلج 45 هزار تومان است و من تصمیم گرفتم تخفیفی در نظر بگیرم تا همه اقشار امکان آن را داشته باشند تا به تماشای این نمایش بنشینند.

او خلاصه داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: در ایران عصر قاجار، "قانون منع استعمال البسه خارجی" توسط مجلس ملی تصویب شده است و هم‌زمان با تصویب این قانون، احمد شاه قاجار که آخرین پادشاه قاجار است و به انگلستان سفر کرده، مجبور می‌شود توسط خیاطی انگلیسی و با پارچه انگلیسی برای خودش لباسی دیپلماتیک بدوزد. اما در این مسیر اتفاقاتی می‌افتد که برای همه غیرمنتظره و هم زمان طنز و تراژیک است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: میثم لهاک، برنامه‌ریز: مائده ندیمی، طراح لباس: مهرناز عباسی، طراح صحنه: حامد جلالی منش، گروه صحنه: پدرام محمدی، رامین کریمی و فرناز ثابت زاده، طراح نور: حسین رودباری، طراح و سازنده عروسک: لادن مهران زاده، آهنگساز: امیر سلامی، طراح گریم: فریبا حسینی، طراح پوستر و برنوشت: پویا باقری، تصویر و تدوین تیزر: علی فرشچیان و روابط عمومی و نماینده اجرایی: محمد لهاک.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.