سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "فاش" نوشته و کار مهران مرادی از 26 آبان‌ماه ساعت 18 در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفت و بازیگران این نمایش  سیدسعید راستی، حسین میرزایی کلی، امیرحسین قاسمی، محمد شیخی و مهدی شهریاری هستند.

مهران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "فاش" گفت: پس از اجرای نمایش "این یک کنفرانس از شکست ماست" که تیر و مرداد ماه سال جاری در سالن استاد انتظامی مجموعه خانه هنرمندان اجرا شد، روند اجرایی را پیش گرفتم و قرار را بر این گذاشتم تا این مسیر را ادامه دهم. بر این اساس فکر ‌کردم که چگونه می‌توانم اتفاق بعدی را بسازم و مشغول نگارش نمایشنامه "فاش" شدم و در همان زمان از سوی خانم فاطمه سادات مختاری پیشنهاد شد تا با هم همکاری داشته باشیم و من نیز با کمال میل قبول کردم و تمرینات نمایش را همزمان با نگارش متن آغاز کردیم.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "فاش" عنوان کرد: همواره دغدغه آن را داشتم تا برخی معضلات و ناهنجاری‌های جامعه را با رویکرد و زاویه نگاهی خاص به مخاطب نشان دهم. سالیان سال ذهنم درگیر بیماری ایدز بود و به آن فکر می‌کردم که این بیماری چه ناهنجاری‌ها و اتفاقاتی را در جامعه می‌تواند به وجود آورد. از این موضوع که شاید انسان‌ها در ابتلا به این بیماری مقصر نباشند، گذر کردم و به جریانی رسیدم که در صورتی‌که جوان‌ها یا هر انسان موجه دیگری دچار این بیماری شود، چگونه اطرافیانشان می‌توانند با این موضوع کنار بیایند؟

مرادی در ادامه افزود: پس از مشاهده مستندات، دریافت گزارش‌های میدانی و مطالعاتی، متوجه شدم که عنوان کردن این اتفاق توسط فرد مبتلا به اطرافیان بسیار سخت است. در بسیاری از مواقع افرادی که دچار این بیماری هستند آن را مانند یک راز حفظ می‌کنند که این موضوع به شدت خطرناک است، چراکه امکان دارد اطرافیان فرد مبتلا از این مسئله اطلاع نداشته باشند و آن‌ها نیز مبتلا شوند. در صورتی‌که حداقل اطرافیان از این موضوع اطلاع داشته باشند خطر ابتلایشان به این بیماری کاسته خواهد شد. چه بسا اینکه شاید حمایت‌های بیشتری را از فرد مبتلا انجام دهند. این موضوع دغدغه من شد و تلاش کردم تا شخصیت‌هایی را در این نمایش خلق کنم که مبتلا به این بیماری هستند و اکنون از افشای آن به دیگران دچار هراس هستند. همه سعی‌ام در نگارش متن آن بود تا تمام کسانی که مبتلا به این بیماری هستند بتوانند، به راحتی بیماری‌شان را مطرح کنند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر خلاصه داستان نمایش "فاش" را اینگونه توضیح داد: چهار پسر جوان که مبتلا به بیماری ایدز هستند، ترس افشای بیماری‌شان در جامعه را دارند و از این رو به پزشکی پناه می‌برند تا با کمک او بتوانند خانواده‌هایشان را در جریان این موضوع قرار دهند. پس از مدتی تراپیست وارد عمل شده و برای این جوان‌ها بازی را به وجود می‌آورد تا آن‌ها طی آن بازی بتوانند رازشان را نزد دیگران فاش کنند...

مهران مرادی ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود 5 ماه به صورت فشرده به طول انجامید، اظهار کرد: من تنها موضوع اصلی را داشتم و به یک سری مستندات نیاز داشتم. شروع به نگارش متن همزمان با تمرینات کردم تقریباً بستر قصه و داستان را در ذهن داشتم و سعی کردم اتفاقات را از بازیگران دریافت کنم که اگر آن‌ها دچار این بیماری بودند چه کاری انجام می‌دادند و آیا این موضوع را با کسی عنوان می‌کردند؟ بنابراین این نمایشنامه براساس سوال و جوابی که میان من و بازیگران عنوان شد، شکل گرفت و از این رو این متن بسیار نزدیک به زندگی واقعی ماست.

او درباره طراحی‌ها و موسیقی نمایش "فاش" یادآور شد: در این نمایش همه طراحی‌ها و موسیقی در راستای این است که این چهار جوان به راحتی این اتفاق را با اطرافیانش در میان بگذارند. طراحی‌ها همه در راستای فکر تراپیست این نمایش است. ما با صحنه، لباس و موسیقی بیشتر در این اثر فضاسازی کردیم.  

مرادی در پایان صحبت‌هایش گفت: بیماری ایدز تا زمانی که گفته نشود، یک معضل اجتماعی دردناک است. من بسیار به این قضیه فکر کردم که تا چه اندازه امیدوارکننده است که اطرافیان مبتلایان به این بیماری، آن‌ها را جدای از خود نبینند و بیماران به راحتی بتوانند به دیگران بگویند که دچار این بیماری هستند تا بتوانند حمایت بیشتری را از آن‌ها بگیرند. این موضوع چندان عجیب و غریب نیست و با رعایت مواردی دیگران می‌‌توانند در کنار مبتلایان قرار بگیرند و خطری آن‌ها را تهدید نکند. همه آنچه در این نمایش قصد داشتم آن را عنوان کنم این است که بیماری ایدز نباید به عنوان یک راز پنهان بماند و هر چقدر گفته شود انسان‌های بیشتری می‌توانند با آن کنار بیایند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: صدای بازیگران در تلفن: سپیده رستگاریان، لیدا باقری و الا وفایی، تهیه‌کننده: فاطمه سادات مختاری، مدیر تولید: میلاد حاجی زاده، طراح صحنه: علی تاجیک، دستیار کارگردان: میثم حشمتی و پریسا کریم پور، منشی صحنه و برنامه ریز: ویدا منصوری، طراح لباس: شیدا زواری، دستیار طراح لباس: لی‌لی جعفری، طراح صدا و موزیک: مازیار شهسواری، طراح گریم: پریا پیوستی، طراح نور: آرمان رحمانی زاده، مدیر رسانه و عکاس: محسن بیده، طراح پوستر: سعیده سادات شجاعی، طراح گرافیک: علی تاجیک و سعیده سادات شجاعی، تبلیغات مجازی: سید محمد صادق سیادت، طراح تیزر: فرهاد اعلایی، ویدئو مپینگ: شروین عزیزی، ساخت ماسک: فروغ بندریان و مدیر صحنه: محمدحسن درباغی فر.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.