به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی خانه تئاتر، تماشاخانه استاد جوانمرد شنبه 25 آبان، میزبان شب عبدالحسین نوشین خواهد بود.

این مراسم با همکاری مجله فرهنگی هنری بخارا و خانه تئاتر برگزار شده و بهزاد فراهانی،‌ محمد رحمانیان، اصغر همت، علی دهباشی و فرزاد فره‌وشی از سخنرانان شب عبدالحسین نوشین خواهند بود.

در فهرست شب عبدالحسین نوشین، پیش‌بینی شده که بهزاد فراهانی از زندگی هنری نوشین و تاثیرات او در تئاتر و محمد رحمانیان نیز از مکتوبات او بگوید.  همچنین اصغر همت از نحوه رسیدن به نقش نوشین بر صحنه خواهد گفت.

گفته شده در این مراسم فیلم "پرنده آبی"، مستندی درباره زندگی هنری نوشین به کارگردانی فرزاد فره‌وشی نمایش داده می‌شود. سردیس عبدالحسین نوشین نیز در همین مراسم رونمایی و پس از آن در سالن انتظار خانه تئاتر نصب خواهد شد. 

عبدالحسین نوشین نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاهنامه‌پژوه ایرانی است. او از مصححان شاهنامه مشهور به تصحیح مسکو بود. نوشین از نخستین افرادی بود که دستاوردهای تئاتر غرب را با خود به ایران آورد و نسلی را آموزش داد که باقیمانده‌های آن‌ها نسل‌های بعد تئاتر را تربیت کردند.

نوشین پس از تشکیل نخستین گروه تئاتری، در سال ۱۳۲۳ "تئا‌تر فرهنگ" را در خیابان لاله‌زار به راه انداخت و با نمایش "وِلپِن" اثر بن جانسون آن را افتتاح کرد. با این نمایش دورانی تازه در تئا‌تر ایران شروع شد.

نوشین در سال ۱۳۲۶ "تئا‌تر فردوسی" را با اجرای نمایش "مستنطق" اثر پریستلی به ترجمه بزرگ علوی افتتاح کرد. تئا‌تر او مجهز‌تر و گروه او بزرگ‌تر شده بود. او توانسته بود در جامعه روشنفکری حرمت و حیثیت تازه‌ای برای تئا‌تر فراهم کند.

عبدالحسین نوشین، که عموما به عنوان بنیاد‌گذار تئا‌تر نو در ایران شناخته می‌شود، در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۰ در گذشت.

مراسم شب عبدالحسین توسط مجله فرهنگی هنری بخارا و خانه تئاتر شنبه 25 آبان،‌ ساعت 17 در تماشاخانه جوانمرد در عمارت تئاتر به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان نجات‌اللهی، پلاک 260، خانه تئاتر برگزار خواهد شد.