به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه سوره، یازدهمین دوره جشنواره دانشجویی تئاتر سوره با هدف شناسایی و معرفی گروه‌های اجرایی برتر تئاتر دانشجویی دانشگاه‌های شهر تهران و ایجاد ارتباط میان آموزش و تجربه تولید تئاتر و معرفی پتانسیل‌های نمایشنامه‌نویسی در سطح دانشگاه‌های کشور ۱۲ تا ۲۰ اسفند 98 در دانشگاه سوره برگزار می‌شود.

این جشنواره دارای چهار بخش صحنه (ویژه دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه‌های شهر تهران)، نمایش عروسکی (ویژه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه سوره)، رپرتوآر (ویژه دانشجویان دانشگاه سوره) و مسابقه نمایشنامه‌نویسی (ویژه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های سراسر کشور) بوده و زمان ثبت‌نام متقاضیان تا ۲۷ آبان تمدید شده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت یازدهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره به نشانی theatre.soore.ac.ir مراجعه کنند.

 

اجرای نمایش "گوسفندان!" در تماشاخانه شانو

نمایش "گوسفندان!" به نویسندگیِ مهران عشریه و طراحی و کارگردانیِ میلاد کرباسی از بیست‌ویکم آبان‌ماه 1398 در تماشاخانۀ شانو روی صحنه خواهد بود. در این نمایش که برداشتی آزاد از نمایشنامۀ "آژاکس" سوفوکل است، گروهی در زمان و مکانی، سودای اجرای نمایشی را در سر می‌پرورانند. پس از اجرای موفق "همسرایان!" در سال 1397، "گوسفندان!" دومین اثر نمایشی گروه فضای خالی است.

مهسا آذری، کورُس افشار، حسام باریکانی، امید بیگی، پارسا جوهری‌فرد، محمدامین رزم‌گیر، یاسمن رضازاده، امین سلطان‌لو، ماریا صحرایی، هانیه صفائی، صدف صفری، لومیر عطار، پویا فراهانی، زهرا کزازی، آذر کشازرع، ندا مرادیان، مائده منزوی، مبینا معظمی، شایان معماری و نگین وکیلی در این اثر ایفای نقش می‌کنند. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: ساره ارجمند؛ مدیر اجرا: کامران طاهری؛ گروه اجرایی: مریم حاج‌محمدی و مهتاب نورزاده؛ مدیر صحنه: علی فرازی؛ دستیار صحنه: محمدصادق عالی‌شوندی؛ طراح پوستر و گرافیک: پوریا جعفرپور و پیمان جعفرپور؛ طراح تیزر و موشن‌گرافی: پوریا جعفرپور؛ عکاسان: سارا ثقفی، مهتاب آقامحمدی و پیمان جعفرپور؛ روابط عمومی: ندا کاوندی و مشاور رسانه: پوریا جعفرپور.

فروش بلیت اینترنتیِ "گوسفندان!" در سایت تیوال صورت می‌پذیرد. این نمایش از بیست‌ویکم آبان‌ماه تا هشتم آذرماه 1398 هر روز، جز شنبه‌ها، ساعت 19:15 به مدت شصت دقیقه در تماشاخانۀ شانو به نشانی خیابان وصال شیرازی، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچه فرهنگی (بهنام) روی صحنه خواهد بود.

 

انتشار کتاب "دو نمایشنامه کارگاهی تجربی"

کتاب "دو نمایشنامه کارگاهی تجربی" نوشته شده مسعود طیبی در انتشارات ایده نو منتشر شد.

ایده نو ناشر کتاب‌های بین المللی به 17 زبان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری کتاب منتشر می‌کند.

مسعود طیبی کارگردان تئاتر،‌منتقد و مدرس دانشگاه می‌گوید: این کتاب شامل دو نمایشنامه کارگاهی تجربی است که در روند اجرا بر اساس یک ایده متولد شده و به مرور زمان شکل نهایی یافته‌اند،‌ در این فضای تجربی موقعیت‌های دراماتیک مختلف در طول نمایش به چالش کشیده می‌شود.

طیبی نمایشنامه اول با عنوان "هنگامه‌ای که هملت به دست جادوگران مکبث کشته شد" را بر اساس تفکر یان کات نسبت به هملت نوشته است. یان کات در نگاه به هملت شکسپیر معتقد است در در دنیای امروز دیگر هملت نمی‌تواند همان تصویر سنتی در نمایشنامه شکسپیر را داشته باشد بلکه پسر جوانی است که به محیط اطراف خود معترض است. از سوی دیگر، نویسنده با اقتباس از  تفکر نظم نوین اراده معطوف به قدرت میشل فوکو این واخوردگی و سرخوردگی نسل جوان را در این نمایشنامه کارگاهی به تصویر می کشد. همچنین، طیبی این نمایشنامه را در فضایی کاملا مدرن و امروزی با ساختار بیماری سایکوسوماتیک یعنی بیماری روان تنی ترکیب می کند و از این رهگذر می کوشد به بررسی تاثیرات بسیار بد یک اتفاق دردناک بیرونی روی روان و تن انسان و پیامدهای اجتماعی آن بپردازد.

نویسنده در نمایشنامه دوم "جدایی/ رومئو/ ژولیت" معضلات ازدواج‌هایی که زود به طلاق می‌انجامند را بررسی می‌کند، این نمایشنامه نیز در فضای کارگاهی شکل می‌گیرد و تلاش می‌کند تا در مدت زمان کوتاه نمایش، برش‌های گزینشی از مقطع زمانی بلند مدت از سوء تفاهم‌ها و کج رفتاری‌ها در روابط یک زوج را به تماشاگر و خواننده ارائه بدهد.

مسعود طیبی نویسنده این کتاب، هر دو اثر نمایشی را در اجرای عمومی به روی صحنه برده است، علاقمندان برای تماشای آثار می‌توانند به وب سایت نمایش نت و وب سایت آپارات مراجعه کنند.

جهت خرید کتاب نیز می‌توانند با شماره 66414415– 09211480428  تماس بگیرند یا به صورت حضوری به دفتر انتشارات ایده نو در خیابان انقلاب،‌ خیابان 12 فروردین، کوچه نوروز،‌پلاک 7،‌طبقه اول مراجعه کنند.‌

 

اجرای نمایشی با محوریت حرکت و اسطوره ویژه بانوان

موسیقی- نمایش "آمد و رفت بهار" به کارگردانی و طراحی منصوره علمیددی، بیست و چهارم آبان ماه ویژه بانوان در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی که پیشتر در خرداد سال جاری به صحنه رفته بود، در اجرای مجدد خود با روایتی جدید در صحنه اول  و تغییراتی در دیگر صحنه‌های نمایش همراه خواهد بود.

نمایش "آمد و رفت بهار"، خوانشی اسطوره‌ای از گردش فصل‌ها با محوریت حرکت است و در آن از داستان‌های اساطیری از بین النهرین، مصر و ایران بهره گرفته شده است. در این نمایش سفر "اینانا"- ایزدبانوی سومری- به زیرِ زمین و گذار او از هفت دروازه، آغازگر داستان فصل‌ها است که با بازگشت "دوموزی" از دنیای مردگان، نوید بهار را می‌دهد. در تابستان با سه‌گانه‌ آرش، تیر و باران، شاهد نبرد میان تیشتر (خدای باران) و اپوش (دیو خشکسالی) خواهیم بود. در تیرگان با پرتاب تیر آرش ابرها باریدن می‌گیرند و مردم برای شادی و شکر، جشن باران برپا می‌کنند. فصل پاییز با سه‌گانه میترا و آناهید و آذر به تصویر کشیده می‌شود. در ادامه زمستان با "ایزیس" الهه باروری مصر روایت می‌شود و پس از آن عروس بهار بازگشت دوباره هر بهاری را نوید می‌دهد.

عوامل این اجرا عبارتند از: نویسنده و دراماتورژ: آزاده تفضلی، کارگردان و طراح حرکت: منصوره علیمددی، اجراگران به ترتیب حروف الفبا: لیلا پورعلوی، آرتا جوادی اقدم، مونا حجازی، سمن حاجی‌محمد، الهام حسینی، بشرا خادم‌لو، آریانا داها، دلنیا دلجوان، فرشته رضازاده، سارا زینالی، پردیس صفرزاده، نرگس ظاهری، کتایون عتیقی، آیدا کائینی، مهسا کلاهدوز، مهسا لطیفی، گلناز مظهری، آیدا محمدی، مهسا محبی، پگاه نیایی‌پور، اولدوز نژادی، مینا نیکنام، پریسا یوسفی، دستیار حرکت: گلناز مظهری،دستیار نور و منشی صحنه: مریم کاتوزیان، طراح لباس: هما شهبازی،  گریم: سمیه فرهانی، طراح پوستر: نگار باقری، عکاس و تصویربردار: محمد مهیمنی، گرافیست: مریم رهی، ساخت تیزر: حسین صمیمی، مشاور برنامه‌ریزی: اولدوز نژادی، مدیر تولید: پردیس هنرنمای سورا و مشاور رسانه‌ای: آذین آقاجانی.

"آمد و رفت بهار" جمعه بیست و چهارم آبان ماه ساعت چهارده در تالار وحدت میزبان بانوان خواهد بود. علاقه‌مندان به تهیه بلیت این موسیقی- نمایش می‌توانند به سایت www.iranconcert.com  مراجعه کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88395609 (پردیس هنرنمای سورا) تماس حاصل کنند.

 

ریحانه سلامت اولگای "دست‌های آلوده" شد

 

ریحانه سلامت بار دیگر در نمایشی به کارگردانی مسعود موسوی به ایفای نقش می‌پردازد.

ریحانه سلامت که سال ۹۵ در نمایش "اکتبر ۱۹۴۲ پاریس" به ایفای نقش پرداخته بود، بار دیگر بازیگر نمایشی به کارگردانی مسعود موسوی شد.

این بازیگر سینما و تئاتر و کارشناس ادبیات نمایشی، در نمایش "دست‌های آلوده" به دراماتورژی و کارگردانی مسعود موسوی که اواخر آبان امسال در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود، در نقش "اولگا" بازی می‌کند.

ریحانه سلامت بازیگر نمایش‌های مطرحی همچون "استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین" به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی، "سه خواهر و دیگران" به کارگردانی حمید امجد، "ویتسک" به کارگردانی مسعود دلخواه، "گفتگو"، "جولیوس سزار"، "طوبی"، "دریاچه پنهان"، "آوای آواره"، "ساز کوک آواز دوست"، "بهشت روی اقیانوس" و "بهار و آدم برفی" و... بوده و برای بازی در "اکتبر ۱۹۴۲ پاریس" به کارگردانی مسعود موسوی لوح تقدیر و نشان عالی خانه تئاتر را در چهاردهمین جشن بازیگر از آن خود کرده است.

پیش از این حمیدرضا نعیمی به عنوان یکی از بازیگران اصلی نمایش "دست‌های آلوده" بر اساس متنی از ژان پل سارتر و با دراماتورژی و کارگردانی مسعود موسوی، معرفی شده بود.

سایر بازیگران و عوامل این نمایش به زودی معرفی می‌شوند.