به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اسامی داوران چهار بخش مسابقه تئاتر خردسال، کودک، نوجوان و خیابانی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اعلام شد.

بر طبق این گزارش احترام برومند، آناهیتا غنی‌زاده و مرضیه برزی داوران بخش مسابقه خردسال را تشکیل می‌دهند.

قطب‌الدین صادقی، مجتبی مهدی و بهرام دوست‌قرین داوران مسابقه کودک و داوود کیانیان، هما جدیکار و حسین صفی داوران مسابقه نوجوانند.

داوری بخش خیابانی را نیز جواد انصافی، محمدعلی صادق‌حسنی و امیر مشهدی‌عباس انجام خواهند داد.

 

پیام شادباش و خوش آمد استاندار به جشنواره بیست و ششم تئاتر کودک و نوجوان             

سیدسعید شاهرخی استاندار همدان و رئیس شورای سیاستگذاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان پیامی را به این رویداد منتشر کرد که متن آن بدین شرح است:              

"بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را در حالی برگزار می‌کنیم که این رویداد فرهنگی خجسته با نام همدان و هگمتانه هماهنگ و عجین شده است.

 و عجیب نیست که جشنواره جهانی هنر متعالی نمایش، آن هم در گونه" کودک و نوجوان" در شهری برپا می‌شود، که جزو معدود بر جای ماندگان از تمدن‌های چند هزار ساله است و هم نفس با عصر طلایی یونان و حتی بیش از آن، این منطقه مولد سیاست ، فرهنگ و هنر بوده است .

این میزبانی هنر برای پایتخت تاریخ و تمدن، افتخاری است که روز به روز بر شکوه و جلال برگزاری آن و اهمیت یافتنش در سپهر فرهنگ کشور افزوده می‌شود.

 در این یک هفته برگزاری این آیین هنری، شهر و استان ما رنگ و بوی کودکانه می‌گیرد و از در و دیوار عطر و بوی مسئولیت شناسی نسبت به نسل آینده، از مسئولان تا آحاد جامعه را به تفکر و تدبیر وامی‌دارد.

 این جشنواره مبارک در حالی با شعار "کودک، طبیعت و تئاتر " برپا می‌شود که جهان ما به پیوند این سه عنصر انسان، فرهنگ و طبیعت و پاسداشت و حرمت‌گذاری به سایر مخلوقات خداوند، از کوه ، دشت و دریا تا انواع حیوانات و آفریده‌ها بیش از گذشته نیازمند است.

 امیدواریم با همت و دانشی که خالقان اثرهای نمایشی در صحنه‌های تئاتر کودک و نوجوان از خود بروز می‌دهند و با استفاده از ابزار قدرتمندی که در اختیار نمایش و صحنه است، کودکانمان در زمینه آموزش، تفریح و سرگرمی، خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس و تربیتی در تراز فرهنگ و تمدن پر افتخارمان توشه بر گیرند.

 به مجریان و خالقان هنرمند، دانا و توانایی که نتیجه یک سال تلاش، پیگیری، تفکر و خلاقیت خویش را در جهت توسعه فرهنگ و هنر، آن هم برای نسل پرشور کودک و نوجوان در شهر باستانی همدان ارائه می‌کنند، دست مریزاد می‌گویم و امیدوارم دسترنج هنریشان همچون سال‌های گذشته مورد استقبال قرار گیرد.

سید سعید شاهرخی

استــاندار همــدان

و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره"

 

آیت‌الله موسوی اصفهانی:

نشاط اجتماعی از ضروریات زندگی امروز است

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نشاط اجتماعی از ضروریات زندگی امروز است گفت: باید زمینه تفریح سالم توسط نهادهای ذی‌ربط در جامعه فراهم شود.

 آیت‌الله سیدمصطفی موسوی‌اصفهان در دیدار با مسئولان ستاد برگزاری جشنواره بیست و ششم، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سایر دستگاه‌های دولتی، صدا و سیما، مجلات، روزنامه ها، تئاتر و سینما، خوراک فکری مردم را فراهم کرده و شکل دهنده افکار مردم اند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با توضیح اینکه اسلام با مسئله تفریح سالم موافق است، افزود: تفریح سالم یکی از بخش های مهم زندگی مؤمنان است که بر سه بخش دیگر آن یعنی عبادت، تامین زندگی و معاشرت نیز تاثیر بسزایی دارد.

در این دیدار احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رئیس بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گزارشی از روند برگزاری جشنواره در همدان ارائه کرد.

 

حضور رئیس جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در راهپیمایی 13 آبان

رئیس بیست و ششمین جشنواره بین‌الملل تئاتر کودک و نوجوان همدان در راهپیمایی 13 آبان حضور یافت.

احمدرضا احسانی رئیس جشنواره، محمدرضا جوادی قائم‌مقام رئیس و دیگر مسئولان ستاد برگزاری جشنواره در مراسم راهپیمایی یوم‌الله 13 آبان حضور پیدا کردند.

مدیران جشنواره امروز در کنار دانش‌آموزان در حماسه عظیم 13 آبان حاضر شدند تا ندای استکبارستیزی را از همدان به گوش جهانیان برسانند.

 

وحید خسروی:

در تئاتر "حیاط خانه ما" مسئولیت پذیر باشید

تئاتر"حیاط خانه ما" به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از تهران در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه می‌رود.

وحید خسروی با توضیح اینکه  داستان  تئاتر "حیاط خانه ما" درباره مسئولیت پذیری کودک و خردسال است، اظهار کرد: دنیای امروز، مسئولیت پذیری و پذیرش جایگاه را به کودک و خردسال یاد نمی‌دهد و خانواده‌ها به جای بچه‌ها تصمیم می‌گیرند؛ در حالی که این کار اشتباه است زیرا باعث از بین رفتن حس مسئولیت‌پذیری کودک در آینده خواهد شد و ما در این تئاتر این موضوع را به زبانی ساده و شیرین بیان می‌کنیم.

خسروی درباره داستان تئاتر "حیاط خانه ما" گفت: این نمایش قصه لکه رنگی است که تصمیم گرفته دیگر رنگ قرمز گیلاس نباشد و سفری را آغاز می‌کند که موجب می‌شود تا متوجه حضور معنی‌دار خود شود.

وی با بیان اینکه مخاطب خردسال، کودک و نوجوان هرکدام یک نوع درک و نگاه به مسائل دارند، اضافه کرد: این تفاوت بر منِ هنرمند تاثیر می‌گذارد چون وقتی با خردسال حرف می‌زنم، فضاسازی آن با کودک فرق می‌کند و وقتی با کودک صحبت می‌کنم، فضاسازی آن با نوجوان فرق می‌کند و به طور کلی نوع ارتباط‌گیری‌ تغییر می‌کند.

خسروی درباره ویژگی‌های تئاتر خردسال گفت: خردسالان زود همذات‌پنداری و باور کرده و خودشان را به جای قهرمان اثر قرار می‌دهند؛ علاوه بر این خردسال ذهن پیچیده‌ای ندارد و سازنده اثر حق ندارد داستان را پیچیده کند بلکه باید در کنار شادی و لذتی که در اثر ایجاد کرده است؛ مفهوم را به سادگی به خردسال انتقال بدهد.

او با بیان اینکه در این نمایش از تکنیک پاپ آپ استفاده کرده است، گفت: دکور یک کتاب سه بعدی است به همراه تعدادی عروسک‌های مینیمال که باعث می‌شود خردسال خودش شخصیت‌ها را ترسیم و تصویر کند.

بازیگر، آهنگساز، شاعر و عروسک گردان تئاتر "حیاط خانه ما" امیر حسین انصافی است و ساخت دکور و عروسک ها را نیز مژده زکریا پور بر عهده دارد.

 

حامد ترابی:

"آموزش" از رسالت‌های اصلی تئاتر کودک

یک نویسنده و کارگردان تئاتر اعتقاد دارد "آموزش" از رسالت‌های اصلی تئاتر کودک و نوجوان است.

تئاتر "هرکسی توی دنیا یه شکلی و رنگی داره" به نویسندگی و کارگردانی حامد ترابی از همدان بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه می‌رود.

حامد ترابی که با نمایش "هر کسی توی دنیا یه شکلی و رنگی داره" در بخش مسابقه (تئاتر خردسال)  حضور دارد؛ با توضیح اینکه داستان این تئاتر درباره مسخره کردن است، گفت: این نمایش درباره پسربچه‌ای خردسال است که دیگران را مسخره می‌کند، ادامه داد: پدر این پسربچه برای او داستانی از یک زرافه می‌گوید تا پسر بچه با قرار گرفتن در جایگاه فردی که مسخره  می‌شود، به کار اشتباه خود پی ببرد.

او با اشاره به اینکه مهمترین عنصر برای تئاتر خردسال این است که حرفمان را به صورت آموزش بگوییم، اظهار کرد: خردسالان پایه‌ای‌ترین تماشاگران هستند که باید روی آن ها سرمایه‌گذاری درستی بشود.

ترابی ضمن تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر کودک همدان جزو برترین جشنواره‌های هنری دنیاست، گفت: گروه‌های هنری از کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا با تولید تئاترهای با کیفیت در این جشنواره حاضر باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یک سکوی پرتاب برای کسانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند، افزود: این جشنواره اتفاق بسیار مهمی برای کسانی است که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند.

ترابی درباره شعار جشنواره تئاتر بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: تئاتر رسالت آموزش دارد و فقط نباید به صورت شعارگونه مفاهیم و موضوعات را به کودکان و نوجوانان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه تئاتر " هرکسی توی دنیا یه شکلی و رنگی داره" یک کار عروسکی به همراه دو بازیگر است، افزود: تلاش شده است تا با کمترین امکانات این تئاتر ساخته شود تا امکان اجرای آن در مهد کودک‌ها نیز وجود داشته باشد.

بازیگران تئاتر "هرکسی توی دنیا یه شکلی و رنگی داره" حامد و آراد ترابی هستند و راضیه پاشایی و زهره جلیلی طراحی صحنه و عروسک‌ها را برعهده دارند. آهنگساز رضا عباسی و پنج نوازنده کودک نیز به اجرای زنده خواهند پرداخت.

 

جواد رحیم زاده:

پیشرفت تئاتر به آموزش نیاز دارد

عضو هیئت بازبین بخش خیابانی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، با بیان اینکه تئاتر خیابانی هزینه تولید کمتری نسبت به تئاتر سالنی دارد، افزود: در تئاتر خیابانی افرادی که فرصت، و هزینه هم ندارند؛ می توانند تئاتر تماشا کنند

جواد رحیم زاده با توضیح اینکه توجه به مخاطب از ویژگی‌های مهم تئاتر است، ادامه داد: شروع و پایان یک نمایش خیابانی، قدرت جذب مخاطب، خلاقیت موجود در اثر و تناسب نمایش‌ها با شعار جشنواره از مواردی بود که در بازبینی آثار ارسالی برای حضور در جشنواره مورد توجه قرار گرفت.

او درباره نکات مثبت یک نمایش خوب گفت: یک طرفه نبودن و مشارکت دادن تماشاگر به شکلی که بیننده کودک و نوجوان و حتی بزرگسال جزئی از نمایش شود و نیز استفاده از رنگ های متنوع در آکسسوار و طراحی لباس از نکات مثبت تئاتر است.

رحیم زاده با توضیح اینکه از بین مجموع آثار رسیده حدود 15 نمایش در اولویت قرار گرفت که در نهایت با بحث و تبادل نظر هشت اثر انتخاب شد، ادامه داد: از نکات قابل توجه این دوره از جشنواره حضور فعال و بازیگری کودکان در کاراکتر های مربوط به کودکان بود.

او با تأکید بر برگزاری ورک شاپ ها و کارگاه‌های آموزشی در جشنواره ها، اضافه کرد: تئاتر برای پیشرفت نیاز به آموزش بیشتر دارد و برپایی ورک‌شاپ ها این امکان را فراهم می سازند.

 

منصور خلج:

تکنیک قوی و ساختار مناسب لازمه نمایشنامه خوب است

عضو هیئت بازبین نمایشنامه‌نویسی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه نمایشنامه خوب باید تکنیک قوی و ساختار مناسبی داشته باشد، گفت: نمایشنامه‌نویس باید مختصات گروه سنی مخاطبان مورد نظر خود را بشناسد.

منصور خلج با توضیح اینکه از نکات مد نظر گروه بازخوان، همخوانی نمایشنامه با فرهنگ، جامعه و همچنین پرداختن به مشکلات کودکان و نوجوانان بود، ادامه داد: نمایشنامه خوب کودک و نوجوان باید همه ویژگی‌های نمایشنامه بزرگسال را داشته باشد و ادراک کودکان و نوجوانان را نیز در نظر بگیرد.

او گفت: نمایشنامه‌ها باید دربرگیرنده جذابیت، پیام خوب و امیدبخش باشند.

او با توضیح اینکه اکثر نمایشنامه‌نویسان کودک با عشق کار می‌کنند و کاملا خودجوش وارد این حوزه شده‌اند، اضافه کرد: نمایشنامه‌نویسی کار مشکلی است و کسی که می‌نویسد باید مطالعه داشته باشد، بداند نمایشنامه نویسان خوب از چه چیزی بهره می‌برند و دنیا و روانشناسی کودکان را بشناسد.

خلج درباره تاثیر جشنواره بر تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: این جشنواره زمینه‌ساز تولید تئاتر می‌شود و حتی شهرهایی که تئاتر نمی‌سازند، به بهانه برگزاری جشنواره فعال می‌شوند.

 

پگاه معصومی:

دنیای رنگانگ در تئاتر خردسالان

یک کارگردان تئاتر گفت: تئاتر خردسال باید رنگارنگ و دارای پیام، مفهوم و محتوا باشد.

نمایش "مارمولک بد ادا" به کارگردانی پگاه معصومی از همدان در بخش خردسال بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه می رود.

پگاه معصومی با بیان اینکه داستان نمایش درباره یک عنکبوت است که می‌خواهد در عروسی دخترش به وی کادو بدهد اما یک مارمولک بد جنس اجازه این کار را نمی‌دهد؛ اظهار کرد: هدف این تئاتر آشنایی کودکان با خوبی‌ها و بدی‌هاست.

این هنرمند با بیان اینکه تئاتر خردسال باید ساده، روان و قابل فهم باشد، افزود: کودکان برعکس آنچه بزرگسالان فرض می‌کنند، نگاه نافذی دارند و همه چیز را متوجه می‌شوند.

معصومی در ادامه گفت: کودکان دنیای رنگارنگی دارند و تئاتر متناسب با آن ها باید دارای رنگارنگی، مفهوم، پیام و محتوا باشد تا از تماشای آن لذت ببرند.

او با توضیح اینکه در این نمایش به شعار جشنواره مبنی بر "تئاتر، کودک، طبیعت" پرداخته شده است، ادامه داد: از طریق تئاتر می‌توان کودکان را با طبیعت آشنا کرد.

معصومی با تاکید بر اینکه جشنواره اتفاق هنری بزرگی در همدان است، افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان موجب فرهنگسازی در بین مردم شده است و خانواده‌ها به همراه کودکانشان به تماشای تئاتر می‌آیند.

او درباره تکنیک استفاده شده در تئاتر "مارمولک بد ادا" نیز گفت: این نمایش، عروسکی صحنه‌ای است که یک بازیگر به همراه پنج عروسک اسفنجی و پارچه ای دارد.

بازیگر، عروسک گردان، طراح عروسک و طراح لباس این نمایش، پگاه معصومی و نویسنده آن نیز منوچهر اکبرلو است. مشاور و آهنگساز فرزاد لباسی و ساخت عروسک نیز بر عهده زهره عبدالمالکی است.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار "کودک، طبیعت، تئاتر" از 16 تا 21 آبان ماه 1398 در همدان برگزار می شود.