به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، محمدرضا الوند مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها با اعلام این خبر که سقف تعداد آثار پذیرفته‌شده از سوی جشنواره‌های استانی به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، گفت: با اتمام ماه صفر، جشنواره‌های تئاتر استانی فعالیت خود را آغاز کرده و بیش از ۲۰ جشنواره استانی تا پایان ماه جاری برگزار خواهد شد.

الوند تصریح کرد: طبق شیوه‌نامه‌ برگزاری جشنواره تئاتر استانی که سال قبل به همه استان‌ها ارسال شد برگزارکنندگان جشنواره‌های استانی موظف به برگزاری این رویداد بر طبق این دستورالعمل هستند. در این میان چند نکته مهم مورد سوال مسئولان و هنرمندان استان‌ها قرار گرفت که طی یک نامه‌ پاسخی روشن برای انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها ارسال شد.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها یکی از این سوال‌ها را پیرامون سقف و کف تعداد آثار پذیرفته‌شده از جشنواره‌های استانی دانست و توضیح داد: در تمام استان‌ها و مراکزی که برگزارکننده جشنواره‌های استانی هستند اگر تعداد کارهای شرکت‌کننده در جشنواره کمتر از ۸ اثر باشد، تنها یک اثر بعد از طی مراحل داوری جشنواره استانی به واحد هماهنگی تئاتر استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی معرفی خواهد شد.

او در همین راستا افزود: اگر تعداد گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره‌های استانی بیش از ۸ اثر باشد، امکان معرفی ۲ اثر  وجود دارد.

محمرضا الوند در همین رابطه تاکید کرد: به هیچ وجه از هیچ استانی با هر تعداد اثر شرکت‌کننده، اثر سومی پذیرفته نخواهد شد و ما در این زمینه با استناد به شیوه‌نامه جشنواره‌های تئاتر استانی هیچ تعهدی برای پذیرش اثر سوم نخواهیم داشت. پیشنهاد می‌شود دبیران جشنواره‌های استانی در خصوص انتخاب هیئت‌های بازبینی و داوری تنوع نگاه، تنوع تخصص و توجه ویژه به تحصیلات تخصصی نمایش و دانش به‌روز تئاتری را در اولویت قرار دهند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد شرط اجرای عمومی آثاری که می‌خواهند در جشنواره‌های استانی شرکت کنند نیز گفت: طبق شیوه‌نامه برگزاری جشنواره‌های استانی، گروه‌هایی که می‌خواهند جهت حضور در این رویداد مورد بازبینی قرار گیرند باید حداقل یک ماه پیش از آغاز روند بازبینی اجرای عمومی خود را در سطح استان پشت سر گذاشته باشند و این جزو مصادیق قانونی شیوه‌نامه است که قطعا باید رعایت شود.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم حداقل ۵۴ یا ۵۶ و حداکثر ۶۴ اثر از سوی جشنواره‌های استانی به اداره‌کل هنرهای نمایشی معرفی شود. چون از نحوه برگزاری جشنواره‌های استانی مطلعیم و در جریان هستیم که برخی استان‌ها شاهد حضور کمتر از ۸ گروه شرکت‌کننده خواهند بود.

محمدرضا الوند در پایان گفت: جهت انتخاب آثار منتخب جشنواره‌های استانی و معرفی به سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پس از هماهنگی با دبیر جشنواره و ارزیابی روش‌های پیشنهادی جزئیات چگونگی آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لازم به ذکر است برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی به عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتر سراسر استان‌ها جهت حضور و اجرای آثار منتخب شهرهای هر استان از ابتدای سال جاری آغاز شده و با تمام شدن ماه آبان به پایان خواهد رسید.