سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "لاموزیکا" نوشته مارگاریت دوراس با ترجمه هوشنگ حسامی و کارگردانی علی تاجیک از 8 آبان‌ماه ساعت 19:30 در سالن شماره دو تماشاخانه آژمان روی صحنه است. در این نمایش که هدف آن به چالش کشیدن مفهوم قضاوت است؛ هدی اساسی و مهران مرادی ایفای نقش می‌کنند.

علی تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره دلیل انتخاب نمایشنامه "لاموزیکا" نوشته ماگاریت دوراس به منظور اجرا گفت: نمایشنامه‌هایی که با پرسوناژ کم هستند برای من جذابیت بالایی دارند. این نمایشنامه‌ها مثل یک چالش بزرگ هستند. زمانی که این نمایشنامه را با ترجمه هوشنگ حسامی خواندم جذب آن شدم. پس از آن لاموزیکای دوم را خواندم. با این حال لاموزیکای اول را به دلیل این که بکرتر بود بیشتر پسندیدم.

او همچنین افزود: دلیل اصلی انتخاب لاموزیکا برای من بکر بودن متن بود. در عین سادگی و روان بودن متن، جنونی در لایه‌های پنهان دیده می‌شود؛ دو آدمی که عشق هم بودند و امروز به جنون رسیده‌اند.

این کارگردان درباره روند شکل‌گیری این نمایش عنوان کرد: با بازیگران و عوامل صحبت کردم و بر مبنای طرحی که در ذهن داشتم اتود زدیم. حدود 2 ماه، جدا از متن تمرین کردیم. در نتیجه آن اتودها توانستیم به گذشته هر دو نقش (کاراکتر) برسیم و بازیگران توانستند آن گذشته را کشف کنند. پس از این موضوع تازه وارد متن شدیم و با خوانش جدیدی که من و بازیگران به آن رسیده ‌بودیم، تمرین‌ها را آغاز کردیم. در طول این خوانش‌ها و اتودها به طراحی صحنه رسیدیم. زمانی که طرح صحنه مشخص شد میزانسن‌ها نیز تنظیم شدند.

او درباره داستان این اثر افزود: کلیت متن درباره زوجی است که با یکدیگر زندگی می‌کردند و به دلیل اتفاقاتی که بین آن‌ها رخ داده از هم جدا شده‌اند. حالا بعد از دو سال آن‌ها همدیگر را به طور اتفاقی ملاقات می‌کنند. در متن اصلی این اتفاق داخل هتل رخ می‌دهد ولی ما طبق دراماتورژی تصمیم گرفتیم این اتفاق را داخل یک سالن کنسرت ایجاد کنیم. به عبارت دیگر، نمایش در یک سالن کنسرت است و قصه حول این محور شکل می‌گیرد.

این کارگردان درباره تفسیر خود از متن نمایشنامه "لاموزیکا" نیز گفت: به چالش کشیدن مفهوم قضاوت در این نمایش برای من بیشترین جذابیت را داشت. نمی‌توان بین دو نقش حاضر در صحنه قضاوت کرد که کدام یک مسیر درست را رفته‌اند؟ یا حق با کدام یکی از آن‌ها است؟ وقتی از بیرون حرف‌های این دو نفر شنیده می‌شود، مخاطب نمی‌تواند قضاوت کند. این موضوع نشات‌گرفته از ضعف تالیف نیست؛ این به چالش کشیدن مفهوم قضاوت است. مخاطب با هر دو نفر جلو می‌رود و نمی‌تواند بین آن‌ها قضاوت کند. به عبارت دیگر شیوه چیدمان تماشاچی به‌گونه‌ای است که مخاطب هم به عنوان قاضی این نمایش را می‌بیند و هم به عنوان تماشاگر.

تاجیک در پرسشی مبنی بر شیوه خاص طراحی جایگاه تماشاچیان تشریح کرد: در این نمایش مخاطب باید به عنوان قاضی هم حضور داشته باشد. هرچند که در پایان اثر به این نتیجه می‌رسیم نباید قضاوت کرد اما تا زمانی که این جایگاه ایجاد نشده باشد، نمی‌توان مفهوم قضاوت را به چالش کشید. بر این اساس باید فاصله مخاطب با بازیگران به حداقل ممکن می‌رسید. در نتیجه میزی طراحی شد که شبیه حرف اچ (H) است. در فضای خالی این میز بازیگران به کار خود می‌رسند و تماشاگران نیز این روایت را از نزدیک می‌بینند. به عبارت دیگر مخاطب در میان این معرکه قرار می‌گیرد. هر بازیگر یک طرف میز قرار می‌گیرد و تماشاگران دور میز می‌نشینند.

او همچنین درباره موسیقی زنده در این نمایش گفت: از روزهای اول تمرین مانی ابراهیمی، آهنگساز این اثر کنار گروه بود و از آغاز در جریان تمام اتفاق‌ها قرار گرفت. در لحظه به لحظه تمرین ما به نقاط مختلف متن سفر کردیم و آهنگساز نیز با موسیقی بداهه در این سفرها همراه گروه بود. مریم سیمرغ، نوازنده چلو نیز در ادامه تمرین‌ها به گروه اضافه شد. در نتیجه ترکیبی از پیانو و چلو هر شب به طور زنده در این نمایش وجود دارد. این موضوع علاوه بر انتقال حس به مخاطب باعث شد سالن کنسرت نیز مفهومی عینی‌تر پیدا کند.

دیگر عوامل نمایش "لاموزیکا" عبارتند از: دستیار کارگردان:  امیرحسین فتوره چی، دستیار صحنه: محمد یارمحمدی، منشی صحنه: پریسا کریم پور، طراح و مدیر هنری: علی تاجیک، طراح نور: آرمان رحمانی زاده، آهنگساز: مانی ابراهیمی، نوازندگان: مانی ابراهیمی و مریم سیمرغ، مدیر روابط عمومی: امیر حسن مهرزاد، مشاور رسانه ای: مرتضی ناعمه، عکاسان: کیمیا باران و رعنا صنعتی، طراح پوستر، محتوای گرافیکی و ساخت تیزر: علی تاجیک، ساخت دکور: هوشنگ یوسفی، دوخت لباس: زینب جبلی، مدیر صحنه: مجید گلی سودم و سرمایه گذار: صفحه‌ هنری  THEATRE.BOX.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.