به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی در دیدار با مسئولان ستاد برگزاری جشنواره بیست و ششم، با بیان اینکه اسلام مبشر شادی است و دین غم و ناراحتی نیست، افزود: ایجاد نشاط اجتماعی برای مردم باید حساب‌شده و اصولی باشد تا موجب هدر رفتن وقت مردم نشود.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: جشنواره فرصت مناسبی برای ارائه تصویر واقعی از فرهنگ، آداب و رسوم اصیل و غنی اسلامی ایرانی است. میزبانی شایسته از هنرمندان خارجی موجب می‌شود تا این هنرمندان با بازگشت به کشورشان فرهنگ، هنر و زیبایی‌های ایران را انتشار داده و سفیران ایران در کشورشان باشند.

در این دیدار احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رئیس بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گزارشی از برنامه‌هایی که قرار است در جشنواره برگزار شود ارائه داد.

 

نگاه تخصصی در تولید نمایش‌های کودک و نوجوان

یک کارگردان تئاتر معتقد است تولید آثار نمایشی برای حوزه کودک و نوجوان باید با نگاه تخصصی همراه باشد.

محسن پورقاسمی با بیان اینکه برگزاری جشنواره در ۲۵ دوره گذشته به رشد، پویایی و شکوفا شدن تئاتر کودک و نوجوان در کشور کمک زیادی کرده است، اظهار کرد: از سالی که جشنواره در همدان کلید خورد، نمایش‌های این حوزه از لحاظ محتوایی و تکنیکی از سیر صعودی برخوردار شدند.

او با تاکید بر افزایش مخاطبان تئاتر در همدان، گفت: جشنواره باعث شده مردم با تئاتر آشنا شده و نمایش‌ها را دنبال کنند.

پورقاسمی تصریح کرد: بهتر است در همه بخش‌ها، آثار راه‌یافته به جشنواره پس از اجرای عمومی در طول سال انتخاب شده و فعالیت آنها زمینه‌ساز حضورشان در جشنواره شود.

او با بیان اینکه مهمترین و بهترین متخصص و مشاور تئاتر، خود کودکان و نوجوانان هستند؛ گفت: اگر از آنان در ساخت نمایش استفاده کرده و مشورت بگیریم و با زبان ساده خودشان با آنها حرف بزنیم، به طور قطع اثرگذاری بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای تولید آثار با کیفیت باید نگاهی تخصصی و سادگی مفاهیم را برای انتقال پیام به مخاطبان جدی بگیریم؛ زیرا کودکان و نوجوانان از حرف‌های سنگین و نصیحت بیزارند.

محسن پور قاسمی با نمایش بالتزار از همدان در بیست و ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد.

این نمایش برای کودکانی است که روش محبت کردن را بلد نیستند و روایتگر داستان پسربچه‌ای است که دیگران را مسخره می‌کند و به دنبال آن وارد چالش می‌شود....

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان از ۱۶ تا ۲۱ آبان‌ماه با دبیری مجید قناد در همدان برگزار خواهد شد.