سرویس تئاتر هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر صبح امروز ۱۱ آبان‌ماه با حضور حمیدرضا آذرنگ دبیر و حسین رسولی مدیر روابط عمومی جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حسین رسولی در ابتدای این نشست گفت: امسال برخلاف دوره‌های گذشته بیش از ششصد اثر در جشنواره شرکت کردند و نکته قابل توجه این است که صد و نود اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی حضور داشتند. کمترین سن متقاضی شرکت در این رویداد متولد سال هفتاد و شش و بیشترین آن متولد سال پنجاه بود. در سه بخش محیطی، صحنه‌ای و کوتاه بیش از سی و شش کارگردان از ۱۶ استان یعنی نیمی از ایران حضور دارند. تعداد شرکت‌کننده زن، هشت نفر و مرد، سی و شش نفر است.

پس از آن حمیدرضا آذرنگ در ادامه ضمن اشاره به اینکه آمار عنوان شده در آسیب‌شناسی این جشنواره بسیار  کمک‌کننده است، عنوان کرد: بیش از سی سال از جنگ تحمیلی گذشته است و جنگ دراماتیک‌ترین اتفاق برای یک ملت است. با بررسی که انجام شده در این دوره از جشنواره شانزده نفر متولدین دهه پنجاه، سیزده نفر متولدین دهه شصت و هفت نفر متولدین دهه هفتاد حضور دارند که این نشان‌دهنده این است که ما نامداران خوبی نبودیم و نتوانستیم جنگ را به خوبی منتقل کنیم در حالی‌که آن زمان که نوجوان بودم وقتی خرمشهر آزاد شد تمام ایران گویی وجودشان رها شده بود.

او همچنین افزود: بسیار به محمد جهان‌آرا و افرادی مانند او علاقمند هستم. آن‌ها به دور از شرایط و تکنولوژی حال حاضر که افرادی حتی با جنازه فلان هنرمند هم سلفی می‌گیرند، جان‌شان را بدون هیچ ادعایی کف دست گذاشتند و به جنگ رفتند. طی این چهل و هفت سال عمر، این حجم از تنهایی را تجربه نکردم که نزدیک به تنهایی محمد جهان آرا است.

این بازیگر تئاتر و سینما با تاکید بر اینکه جهان‌مان پر از نیرنگ و فریب و وعده‌های پوشالی شده است، خاطرنشان کرد: الان هر چه درباره برگزاری این جشنواره بگویم وعده است؛ بخشی مبتنی بر وعده‌هایی است که به من داده شده و بخشی دیگر ایده‌آل‌های من است و هیچ چیز قطعی نیست. آن عده که به ما در حمایت از این جشنواره وعده دادند در صورتی‌که پس از جشنواره به وعده‌های‌شان متعهد نباشند را به دلیل تنها گذاشتن حماسی‌ترین اتفاق تقویم‌مان، نام خواهم برد. اکنون در نظر ندارم تا از کسانی که وعده‌هایی به منظور حمایت از این جشنواره داده‌اند نامی ببرم چون نمی‌خواهم بهانه‌ای به دست‌شان بدهم که بگویند می‌خواستیم حمایت کنیم اما با حرف‌هایی که عنوان کردید دیگر نمی‌آییم.

آذرنگ همچنین یادآور شد: من در این جشنواره دستم را جلوی بسیاری از مسئولان دراز کردم هرچند که هنر به ما یاد داده که سرمان را جلوی کسی پایین نیندازیم. از هیچ عملکردی ابایی ندارم و تا توان داشتم به همه رو زدم. همه چیز در کشور ما برعکس است در دیگر نقاط دنیا ارگان‌های مربوطه همیشه در کنار هنرمندان قرار می‌گیرند اما در این جشنواره به جز اداره کل هنرهای  نمایشی کسی کنارم نبود، حتی منطقه آزاد اروند نیز در حد میزان برآورد بودجه قرار است حمایت‌مان کند و امیدوارم که بیشتر از این‌ها در کنار جشنواره باشد‌.

دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در ادامه تصریح کرد: صد و پنجاه صندلی برای تجهیز سالن‌های خرمشهر و آبادان در تاریخ بیست و سوم مهرماه از تهران به لطف اداره کل هنرهای نمایشی ارسال شده است اما تاکنون هیچکدام در سالن‌ها نصب نشده است. آبادان و خرمشهر بسیار محروم و لایق نگاه بیش از این هستند که امیدوارم یک روزی این اتفاق بیفتد. قرار بوده تا دو پلاتو در این شهرها احداث شود که تاکنون نیمه کاره رها شده و کسی پاسخگو نیست.

حمیدرضا آذرنگ در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت اسکان شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنوراه اظهار کرد: متاسفانه در برخی دوره‌های گذشته مسئولان اعتقادشان بر این بود که گروه‌های شرکت‌کننده به صورت یک روزه حضور داشته باشند و این برای من جای تعجب داشت، چراکه جشنواره محل گردهمایی گروه‌های مختلف است. خوشبختانه از روز اول بر سر این موضوع ایستادم و گفتم از ابتدا تا انتهای جشنواره میزبان کلیه شرکت‌کنندگان هستیم خصوصا که کارگاه‌هایی در این جشنواره برگزار می‌شود. همچنین مدتی است که شاهد آن هستیم که نقد آثار از جشنواره‌ها رخت بر بسته است و من از نصراله قادری درخواست کردم تا مدیریت بخش نقد را بر عهده بگید تا این بخش نیز در این جشنواره برپا شود.

او در ادامه افزود: متاسفانه در منطقه آزاد اروند مکانی نبود که ما بیش از دویست نفر را در آن اسکان دهیم، بنابراین قرار شد تا هنرمندان را در هتل کاروانسرای مرز خرمشهر و آبادان اسکان داده و گروه محترم داوران را در هتل آزادی پارسیان. به نظرم در این شرایط تمرکز گروه‌های اجرایی نیز بیشتر است.

آذرنگ درباره رقم بودجه این جشنواره نیز عنوان کرد: روز نخست که پیشنهاد دبیری این جشنواره به من داده شد وقتی رودرو آقای همایون قنواتی مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان که اکنون بازنشسته شده است، قرار گرفتم، او گفت بودجه امسال تغییر ندارد و همان دویست و پنجاه میلیون تومان است که به او گفتم این مبلغ به اندازه تولید یک نمایش نیمه حرفه‌ای هم نیست. در نهایت او گفت رقم را به سیصد میلیون و شاید هم به چهارصد میلیون تومان برسانیم. این موضوع در حالی بود که برآورد ما با اضافه شدن بخشی‌هایی به جشنواره بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود. بنابراین با شهرام کرمی و حمید نیلی مذاکراتی داشتیم و قرار شد تا اداره کل هنرهای نمایشی نیز به مبلغ دویست و پنجاه میلیون از این جشنواره حمایت کند. اما در نهایت از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به ما اعلام شد که مبلغ کمک هزینه درنظر گرفته شده همان دویست و پنجاه میلیون تومان است. تاکنون نقدینگی به ریال دست ما نرسیده و همه چیز تاکنون اعتباری پیش رفته است.

او همچنین اضافه کرد: ما در مجموع از برآورد یک میلیارد و دویست میلیون تومانی، تنها حمایت پانصد میلیون تومانی از جشنواره را داریم که با مذاکرات و تخفیفاتی که از سوی هتل کاروانسرا برای ما در نظر گرفته شده، سیصد میلیون آن را بابت اسکان هنرمندان باید هزینه کنیم و تامین مابقی هزینه را بر کائنات و باورهای خودم توکل کرده‌ام.

این هنرمند ضمن اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره تنهایی سهل و‌ ممتنعی اما در عین حال دلچسب است، گفت: در این جشنواره کوله بارم پر از وعده است. ایده‌آل من این بود تا صرفاً جشنواره‌ای با نگاه آمار محور برگزار نکنیم. تمام هم و غم ما این بود که یادگاری از این جشنواره در خوزستان بماند و تلاش‌مان را کردیم تا به کمک اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی تجهیزات سالن‌های آنجا را در حد توان‌مان اضافه کنیم. جشنوار‌ه‌ای که بیست و یکسال قدمت دارد گمنامی بسیار عجیب و غریبی دارد. هیچ چیز به آن اضافه نشده و همه چیز در سالن‌هایش فرسوده است. ما تصمیم گرفتیم در کنار کارهای اجرایی در حد بضاعت‌مان به پشت صحنه سالن‌ها رنگ و بویی دهیم.

آذرنگ در ادامه افزود: سازمان زیباسازی با همت جناب آقای افضلی و آقای لک تعداد ده سازه تبلیغاتی را به منطقه آزاد اروند ارسال کرده تا در کنار سالن‌ها نصب شود.  

دبیر جشنواره تئاتر فتح خرمشهر همچنین گفت: امسال برای جشنواره ۱۹۰ نمایشنامه نوشته شد که ۵ اثر از میان آنها قرار است به چاپ برسد. اگر در هر دوره دو اثر چاپ می‌شد الان چهل و دو اثر از این جشنواره‌ها داشتیم و اینقدر دستمان خالی نبود.

حمیدرضا آذرنگ در بخشی از صحبت‌هایش به خاطره‌ای که از سفر به خرمشهر داشت اشاره کرد و گفت: در آخرین سفر به خرمشهر زمانی‌که به هتل آزادی رسیدیم ناگهان با آقای ناطق نوری مواجه شدم. ایشان قول همکاری و کمک به ما را دادند و صبح آن روز از دفتر ایشان با من‌ تماس گرفتند و گفتند هر کمکی بتوانند به ما می‌کنند تا اینجا ایشان حسن نیت خودشان را به ما نشان دادند اما متاسفانه کسی را که برای کمک به ما معرفی کردند، هیچ کمکی به ما نکرد و کلا این قضیه فراموش شد. البته از همین جا هم از استاندار خوزستان می‌خواهم وقتی که با مردم، مخصوصا هنرمندان و اهالی فرهنگ صحبت می‌کند اخم‌هایش را باز کند و به چشم آنها نگاه کند.

رسولی مدیر روابط عمومی جشنواره در پایان عنوان کرد: سعی کردیم هیئت داوران را آرمان‌گرایانه چیدمان کنیم و هنوز نتیجه آن قطعی نیست. فردا یکشنبه گروه داوری بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، کوتاه و صحنه‌ای را  قطعی اعلام خواهیم کرد.