سرویس تئاتر هنرآنلاین، سیروس سپهری کارگردان نمایش "رویای کودکانه"، از جمله هنرمندانی است که از تهران در بخش مسابقه نوجوان بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور خواهد داشت. 

سپهری که نمایش‌اش فروردین و اردیبهشت 98 در تماشاخانه جمشید مشایخی پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفته است، در مورد "رویای کودکانه" گفت: من نیز مانند شما و دیگران، همواره خاصه در حین رانندگی، با کودکانی برخورد کرده‌ام که در سرمای زمستان در انتظار پایین آمدن شیشه ماشین برای برخورد بادی گرم و در گرمای تابستان بادی خنک به صورتشان هستند. همواره دوست داشتم به گونه‌ای به این کودکان کمک کنم و یکی از کارهای کوچکی که انجام دادم گذاشتن هدایایی کوچک در ماشین بود که دست‌کم به جای پول به آن‌ها بدهم. در ادامه و در پی تبدیل شدن این موضوع به یکی از دغدغه‌هایم، نمایشنامه‌ای نوشتم و آن‌چه را می‌خواستم بگویم در قالب دراماتیک، روایت کردم. من در این اثر نه راهکار داده‌ام و نه نسخه پیچیده‌ام، تنها اشاره کرده‌ام که این کودکان را ببینیم و برای‌شان کاری کنیم. 

او که خود نویسندگی "رویای کودکانه" را هم بر عهده داشته است، در مورد استقبال از اجرای این اثر در پردیس تئاتر تهران، گفت: یکی از دلایلی که منجر به استقبال از این نمایش شد همکارانی بودند که به عنوان روابط‌ عمومی گروه در کنارمان حضور داشتند و عامل دیگر همکاری بازیگران در زمینه تبلیغات بود که به شیوه تبلیغات خیابانی به پخش تراکت و بروشور پرداختند. اگرچه من از برخی دوستان شنیده‌ام که کشاندن تماشاگر به پردیس تئاتر تهران دشوار است اما هر بار که در این پردیس روی صحنه رفته‌ام، تماشاگر داشته‌ام و گمان می‌کنم اگر این پردیس بتواند بسته‌هایی حمایتی برای گروه‌هایی که در سالن‌های آن روی صحنه می‌روند در نظر بگیرد رونق بیشتری خواهد گرفت. 

این فعال تئاتر کودک و نوجوان در مورد حضور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: این نخستین بار است که من در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارم. روش کار گروه ما در چند سال اخیر معمولا به این صورت بود که تابستان کاری را برای جشنواره تئاترشهر تهران آماده و بعد از حضور در این جشنواره اجراهای عمومی را آغاز می‌کردیم و اجراهای عمومی‌مان تا پایان سال و آغاز کار بعدی ادامه داشت. به این صورت که از فرهنگسرای بهمن به فرهنگسرای نیاوران و... می‌رفتیم و یک دور در تهران می‌چرخیدیم. دو سال است که جشنواره تئاتر شهر متوقف شده است و تصمیم گرفتیم امسال اثرمان را به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بفرستیم و خوشحالیم که در بخش مسابقه نوجوان پذیرفته شدیم.  

نویسنده و کارگردان "به دنبال آرش" در پاسخ به این سوال که دشواری‌های روی صحنه بردن نمایشی ویژه نوجوانانِ امروز که به واسطه پیشرفت تکنولوژی و به عنوان مثال دسترسی آسان‌شان به بهترین انیمیشن‌های جهان با نوجوانِ دیروز متفاوتند، از منظر او چگونه است، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما توجه نکردن به همین موضوع است که مخاطب 14، 15 ساله با مخاطب کودک متفاوت است. بسیار پیش می‌آید که در متونی که برای نوجوانان نوشته می‌شود، مخاطب را کودک فرض می‌کنیم. بدون شک تفاوت نسل‌ها و تفاوت نوجوانان در زمان‌های مختلف باید مدنظر نویسنده بزرگسالی که در حال نگارش متن است قرار بگیرد. من در هنگام نگارش "رویای کودکانه" بسیار به این موضوع فکر کردم و هر چند هیچ کاری کامل نیست و قطعا کاستی‌هایی دارد و یکی از عوامل به وجودآورنده این کاستی‌ها دغدغه‌های مالی است؛ اما از نتیجه آن و زحمات اعضای گروهم راضی‌ام.  

کارگردان نمایش موزیکال "یک گربه، یک ماهی" که در سومین جشنواره تئاترشهر موفق به کسب جایزه اول نمایشنامه‌نویسی شد در خصوص دشواری‌های روی صحنه بردن نمایشی ویژه کودکان و نوجوان گفت: اساسی‌ترین مشکل نمایش‌های کودکان و نوجوان، هنگام استفاده از بازیگر کودک و نوجوان بروز و ظهور پیدا می‌کند. بازیگر کودک و نوجوان یا تجربه‌ای در این زمینه ندارد یا از تجربه اندکی برخوردار است و نمی‌توان مانند بازیگر بزرگسال با او برخورد کرد و در واقع شما باید علاوه بر کارگردانی، آموزش هم بدهید. این جاست که آموزش الفبای تئاتر به بازیگر انرژی و وقت بسیاری می‌طلبد و کارگردان ناچار است در حین تولید اثر، آموزش هم بدهد. مشکل دیگر کمبود سالن است و دشواری گرفتن نوبت اجرا در دو سالن تخصصی موجود یکی تالار هنر و دیگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. فارغ از دشواری گرفتن نوبت اجرا در این دو سالن باید به این نکته اندیشید که مگر جنوب شهر، کودک ندارد که فقط باید بر اجرا در این دو سالن تمرکز کرد؟ در جست‌وجوی پاسخی برای این پرسش، گروه ما جزو معدود گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان است که به اجرا در همه فرهنگسراها و اعم از جنوب شهر اندیشیده و برای آن برنامه‌ریزی کرده است. با شرایط فعلی، مایی که مانده‌ایم و کار می‌کنیم پوست کلفت هستیم. من قبلا هم اشاره کرده‌ام که برای تئاتر کودک و نوجوان کار کردن باید عاشق بود و پوست کلفت. 

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 16 تا 21 آبان به دبیری مجید قناد در همدان برگزار خواهد شد.