به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مجتبی مهدی، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان و سرپرست کانون هنری پاکان با اشاره به تلاش‌های سال گذشته کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در ارائه پیش‌نویس آیین‌نامه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به اداره‌کل هنرهای نمایشی و ضرورت تدوین آیین‌نامه و چشم‌انداز تصویب آن، گفت: تصویب آیین‌نامه امری است که ما سال‌هاست به دنبال محقق شدن آن هستیم، تدوین آیین‌نامه بسیاری از مشکلات ما را حل خواهد کرد و تصویب آن امری دوست‌داشتنی‌ست و من از جمله موافقان آن هستم؛ اما متاسفانه در زمینه تصویبش چشم‌اندازی روشن نمی‌بینم هر چند ما به عنوان کسانی که زندگی‌مان را صرف تئاتر کودک و نوجوان کرده و می‌کنیم صحبت کردن در مورد این موضوع را وظیفه خود می‌دانیم، حال یا شدنی است یا نشدنی و یا کسی گوش می‌دهد یا نمی‌دهد. به عقیده من تا زمانی که تئاتر کودک و نوجوان حامی و دلسوز نداشته باشد، متاسفانه این مشکلات پا برجاست.  

نویسنده و کارگردان نمایش "قصه سیبی که پرواز کرد" در مورد این‌که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان باید میزبان بهترین نمایش‌هایی باشد که در طول سال روی صحنه رفته‌اند یا در مقام تهیه‌کننده به حمایت از تولیدات تازه بپردازد و همچنین رقابتی بودن یا غیررقابتی بودن جشنواره، گفت: سال‌هاست که جشنواره میزبان نمایش‌هایی است که در طول سال روی صحنه رفته‌اند و این شیوه‌ای است که من نیز با آن موافق‌ترم. به عقیده من یک اثر برای حضور در جشنواره باید جا افتاده و سر و شکل درست خود را یافته باشد. به این معنا که ما بدانیم بهترین‌های طول سال‌ چه نمایش‌هایی بوده‌اند و این روندی است که می‌تواند خط سیر تولیدات سال آینده‌مان را نیز مشخص کند. مسئله‌ای که من با دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز در میان گذاشتم این بود که موافق شیوه رقابت فعلی نیستم و معتقدم رقابت باید در همان مرحله ورود به جشنواره صورت گیرد. یعنی از میانِ به عنوان مثال 100 نمایش کودک و نوجوانی که در طول سال روی صحنه رفته‌اند، 10 نمایش به عنوان بهترین‌ها به جشنواره راه یابند و معتقدم شورای انتخاب باید در همین مرحله با نگاهی تخصصی‌تر و جزئی‌نگرتر با آثار برخورد کند و متخصصین هر حوزه از جمله موسیقی، طراحی صحنه، طراحی لباس و... در همین مرحله در مورد تک‌تک اجزای هر اثر تصمیم بگیرند و در واقع رقابت در همین مرحله انجام شود.  

نویسنده و کارگردان نمایش "طبل بزرگ" در مورد ضرورت ماندگاری دبیر جشنواره در سِمَتِ خود برای دست‌یابی به اهدافش نیز تصریح کرد: اگر دبیری پیدا شود که فکر و ذکرش تئاتر کودک و نوجوان باشد قطعا درست‌تر این است که در سِمَتِ خود باقی بماند، مانند سال‌هایی که شهرام کرمی دبیر جشنواره بود و در عین حال مدیریت تالار هنر را نیز بر عهده داشت ولی اگر قرار باشد کسی در این سِمَت قرار بگیرد که از اهالی تئاتر کودک و نوجوان نباشد، تغییر کردنش به نفع جشنواره است. هر چند ممکن است شخصی تنها مدیر خوبی باشد و نه از اهالی تئاتر کودک و نوجوان اما بتواند از عهده کار برآید هر چند ما تا به حال چنین چیزی ندیده‌ایم.  

این عضو شورای انتخاب بخش تئاتر کودک و بخش تئاتر نوجوان بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در مورد برگزاری جشنواره در شهر همدان نیز گفت: به عقیده من جشنواره باید هر دو سال یک بار به شهری تازه برود و اعتقادم به این موضوع به این دلیل نیست که همدان میزبان خوبی است یا نه، بلکه به این دلیل است که برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف می‌تواند به رشد و توسعه تئاتر کودک و نوجوان در آن شهر و استان کمک کند. به عنوان مثال زمانی که جشنواره در اصفهان برگزار می‌شد تئاتر کودک و نوجوان اصفهان تلنگری خورد و حرکت ناشی از آن تلنگر در سال‌های بعد که این شهر میزبان جشنواره نبود نیز ادامه داشت. چرخشی بودن محل برگزاری جشنواره می‌تواند منجر به تجدیدنظر مسئولین شهرها و استان‌های مختلف و هنرمندان آن‌ها نسبت به تئاتر کودک و نوجوان شود که اتفاقی مبارک است. بنابراین حتی اگر شهری بهترین برگزارکننده و بهترین میزبان نیز باشد، برگزاری دو دوره از جشنواره در آن و اعطای این فرصت به شهر و استانی دیگر تصمیم درست‌تری است.

نویسنده نمایش "گیسوانی برای پرواز" در پاسخ به این سوال که اگر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را جوانی 26 ساله در نظر بگیریم جایگاه آن در حوزه تئاتر کودک و نوجوان ایران کجاست، توضیح داد: چون گزینه‌های‌مان معدود است ناچاریم بگوییم آن‌چه هست عالی است و باید حفظ شود. من نیز اگرچه ممکن است در بعضی موارد انتقاداتی داشته باشم و به عنوان مثال یکی از سوالاتم این باشد که چرا سطح نمایش‌هایی که در بخش بین‌الملل حضور دارند در شان تئاتر ما نیست اما با کلیت برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان موافقم و معتقدم نباید دلسرد شد و به عنوان مثال در پی انتقاد از آثار بخش بین‌الملل، این بخش را حذف و جشنواره را کوچک‌تر کرد. شاید در حال حاضر جایگاهی را که از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان توقع داریم، نمی‌بینیم اما حیاتش و زنده بودنش قابل دفاع است.   

این عضو شورای داوری بخش مسابقه تئاتر خیابانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در پاسخ به این‌که چرا چند سالی است علی‌رغم حضور در کنار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در مقام شورای انتخاب یا شورای داوری، شاهد روی صحنه رفتن اثری از او به عنوان یکی از نویسندگان و کارگردانان پیشکسوت این حوزه نبوده‌ایم نیز توضیح داد: دلیل این اتفاق شرایط روز است. مدیری می‌رود و مدیری می‌آید و نگاه‌ها به این سمت می‌رود که حرفه‌ای را مانند آماتور می‌بینند و آماتور را مانند حرفه‌ای، پیشکسوت را مانند جوان می‌بینند و جوان را مانند پیشکسوت، در نتیجه شرایط به سمتی می‌رود که کار کردن دشوار می‌شود. به شکل مشخص در مورد خودِ من، احساسم این بود که شاید باید چند سالی کار نکنم تا شرایط و نگاه مدیران عوض شود. این فاصله متاسفانه به خاطر شرایط روز پیش آمده است. در حال حاضر نیز در حال آماده‌سازی مقدمات تمرین نمایشی در حوزه تئاتر بزرگسال هستم، هر چند فاصله‌ام با تئاتر کودک و نوجوان همچنان کم نشده است. چون ما در هر صورت نمی‌توانیم به خاطر شرایط و شیوه نگاه آدم‌هایی که سر راه‌مان قرار می‌گیرند با تئاتر قهر کنیم و اگر تئاتر نباشد زندگی برای‌مان تمام خواهد شد. در واقع این شیوه‌های مدیریتی نیستند که پابرجا می‌مانند و قرار نیست مدیران همواره مدیر بمانند و هنرمندان فقط چند سال هنرمند باشند، این اتفاق برعکس است و این مدیرانند که چند سال مدیرند و هنرمندانند که همواره هنرمند می‌مانند و هیچ‌گاه خاموش نخواهند شد.

مجتبی مهدی در پاسخ به آخرین سوال که آرزویش برای تئاتر کودک و نوجوان چیست، گفت: همه‌مان دوست داریم تئاتر کودک و نوجوان سر و شکلی جدی به خود بگیرد. من همان قدر که از حامی نبودن برخی مسئولین می‌گویم از عدم نگاه برخی دست‌اندرکاران تئاتر کودک و نوجوان به فضای بین‌المللی نیز می‌گویم. امیدوارم اهالی تئاتر کودک و نوجوان خود را به‌روز کنند و تکانی به خود بدهند، تلاش کنند کاری روی صحنه ببرند که در دنیا قابل دفاع باشد و نه فقط در شهر یا استان خودشان. این آرزوی همیشگی من است.  

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار "کودک، تئاتر، طبیعت" از 16 تا 21 آبان ماه 1398 برگزار می‌شود.