به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی‌ بیست و ششمین جشنواره تئاتر بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نمایش "دنیای رنگی رنگی" به نویسندگی و کارگردانی سمیه منجم از لاهیجان در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه می‌رود.

سمیه منجم با بیان‌ این که داستان تئاتر "دنیای رنگی رنگی" متناسب با شعار جشنواره، یعنی "کودک، طبیعت، تئاتر" است، افزود:‌این تئاتر درباره آشنایی خردسالان با فصل‌های مختلف و رنگ‌های خاص هر فصل است.

 منجم با توضیح ‌این که متأسفانه شناخت رنگ‌ها برای کودکان کم‌اهمیت پنداشته می‌شود، گفت: کودکان باید بدانند که رنگ‌ها فقط قرمز و زرد و آبی نیست و ما می‌توانیم در تئاتر، کودکان را با رنگ‌های مختلف آشنا کنیم.

وی با بیان ‌این که کار برای خردسال بسیار سخت‌تر از کار برای بزرگسال است، افزود: خردسالان اگر کار را نفهمند یا آن را دوست نداشته باشند سریع واکنش نشان می‌دهند و مثل بزرگسالان درگیر تعارف نمی‌شوند.

منجم در ادامه با توضیح‌ این که تئاتر خردسال علاوه بر پرتخیل بودن، باید نکته‌سنج نیز باشد، اظهار کرد: خردسالان می‌بینند، در ذهنشان حک می‌کنند و برای همین باید راه رفتن، حرف زدن و تمام جزئیات با دقت انجام شود زیرا کوچک‌ترین اتفاقی موجب سوءبرداشت و واکنش عکس شده و در پایان نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

 وی درباره تحقق شعار جشنواره در تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: متأسفانه در حال حاضر کودکان در آپارتمان‌ها محدود شده‌اند و حتی مهدکودک‌ها نیز یا بدون حیاط و یا دارای حیاط‌های بسیار کوچک هستند که باعث عدم شناخت درست آن‌ها از طبیعت می‌شود. تئاتر می‌تواند باعث آشنایی کودکان با طبیعت شود و حتی می‌شود کاری کرد تا کودکان در طبیعت و در کنار درختان و هوای آزاد تئاتر ببینند.

منجم با بیان ‌این که تئاتر "دنیای رنگی رنگی" با عروسک و چمدان اجرا می‌شود، ادامه داد: موسیقی در این تئاتر به‌صورت انتخابی است که متناسب با هر فصل و رنگ‌های آن انتخاب شده است.

تئاتر "دنیای رنگی رنگی" با بازیگری و عروسک‌گردانی امیر تنها اجرا می‌شود و انتخاب موسیقی نیز توسط محمد نیازی انجام شده است. طراحی عروسک و دکور نیز توسط امیر تنها و سمیه منجم صورت گرفته است.

ضرورت پرداختن به موضوع "طبیعت" در هنرهای نمایشی

یک کارگردان تئاتر بر ضرورت پرداختن به موضوع "طبیعت" در هنرهای نمایشی تأکید کرد و گفت: توجه به طبیعت آن‌قدر ضروری است که هرچه در‌ این زمینه تئاتر ساخته و اجرا شود، باز هم کم است.

نسا بخشی که با نمایش "او کسی در جزیره بدنستان" در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، با بیان‌ این که کودکان بازیگران ‌این نمایش خیابانی هستند، اظهار کرد: نمایش ما به تولید اکسیژن و سفر آن به داخل بدن می‌پردازد و سعی شده شعار ‌این دوره از جشنواره را که "کودک، طبیعت و تئاتر" است، مورد توجه قرار دهد.

وی با تأکید بر ‌این که‌ این شعار بسیار خوب، به‌روز و مفید است، یادآور شد: با توجه به ‌این که در جامعه با مشکل آسیب‌رسانی به طبیعت مواجه هستیم؛ پرداختن تئاتر به محیط‌زیست و طبیعت می‌تواند اثرگذار باشد و از سوی مردم مورد پذیرش قرار بگیرد.

بخشی افزود: به اعتقاد من هرچه اثر نمایشی در خصوص طبیعت و حفظ آن تولید شود کم است و توجه به این موضوع بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به ‌این که تئاتر خیابانی برای تأثیرگذاری بیشتر باید جذابیت تصویری داشته باشد، خاطرنشان کرد: نمایش خیابانی باید با حرکات با مخاطب ارتباط برقرار کند و نیازی به استفاده زیاد از دیالوگ‌ نیست.

این هنرمند همدانی ادامه داد: کار کردن در تئاتر خیابانی سخت‌تر از تئاتر صحنه‌ای است زیرا در مدت زمانی کوتاه و مختصر باید محتوا و هدف را به‌طور کلی به مخاطب منتقل کرد تا تأثیرگذاری لازم را داشته باشد.

بخشی در پایان با بیان ‌این که نمایش خیابانی در بین جامعه پذیرفته شده و شناخته شده است، گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان علاوه بر فرهنگ‌سازی، تئاتر در بین مردم شرایط خوبی را‌ ایجاد کرده تا هنرمندان نیز آثار سایر استان‌ها و کشورها را ببینند و به دانش، خلاقیت و ‌ایده‌پردازی خود در تولید هرچه بهتر آثار نمایشی اضافه کنند.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری مجید قناد از 16 تا 21 آبان ماه در همدان برگزار خواهد شد.