سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "بوی گند دهن خانم مارکز" نوشته و کار فرید قادرپناه از 28 مهرماه ساعت 19:30 در سالن شماره یک تماشاخانه سپند روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی بهنام شرفی، کاوه مرحمتی، آزاده مشعشعی، امین جلالی و مینا زرنانی هستند.

فرید قادرپناه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین داستان نمایش "بوی گند دهن خانم مارکز" را اینگونه توضیح داد: پترسون نویسنده مطرح و بزرگی است که در سن شصت و چند سالگی به دلیل نامعلومی دیوانه شده و خانه را ترک می‌کند. اکنون هفت سال است که او خانه را ترک کرده و نمایش درباره دلایل دیوانگی پترسون است.

او ضمن اشاره به اینکه "بوی گند دهن خانم مارکز" مضمون معماگونه‌ای دارد، درباره روند شکل‌گیری این نمایش عنوان کرد: سال گذشته پس از اتمام اجرای نمایش "پناه کاه" ایده نگارش نمایشنامه "بوی دهن خانم مارکز" در ذهنم شکل گرفت. حدود یک ماه و نیم نوشتن این نمایشنامه به طول انجامید و مابقی نگارش در روند تمرینات نمایش به صورت کارگاهی تکمیل شد و در مجموع تمرینات این نمایش حدود 9 ماه طول کشید.

کارگردان نمایش "آوریل 1912" با بیان اینکه اتفاقات نمایش "بوی گند دهن خانم مارکز" در سال‌های 1910 تا 1920 کشور انگلستان می‌گذرد، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش یادآور شد: در این نمایش دنیای واقعی را دنبال نمی‌کنیم و فضای این اثر کمی غیر واقعی است اما نمی‌توانم بگویم این نمایش فضایی سوررئال دارد و سبکی را برای آن در نظر بگیرم. "بوی گند دهن خانم مارکز" در واقع نمایشی رئال با گره‌های سوررئال است و مخاطب در حین نمایش درگیر این موضوع است که آیا این داستان واقعی است یا خیر.

قادرپناه درباره طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: از آنجا که که این اثر داستان نویسنده بزرگ و پولداری است که پیش از ترک خانه، زندگی منظم و مرتبی داشته، بر این اساس سعی کرده‌ام که دکور نمایش تا جایی که ممکن است خانه اشرافی را به تصویر بکشد. هرچند که پس از رفتن پترسون خانه دچار کهنگی شده اما کهنگی را در دکور نشان نداده‌ایم. دکور نمایش فضایی مدرن دارد اما گریم و لباس کاملاً کلاسیک است.

او درباره موسیقی این نمایش گفت: موسیقی‌های نمایش ساخته شده و پلی‌بک پخش می‌شود و موسیقی در این نمایش به فضاسازی بسیار کمک می‌کند.

دیگر عوامل این نمایش تهیه‌کننده: مهرداد بهاء الدینی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سارا سیبی، مجری طرح: گروه تئاتر ریگولیتو، مشاور تولید و تبلیغات: فواد خراباتی، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح نور: رضا خضرایی، طراح لباس: باران سیبی، طراح صدا و آهنگساز: امیر دوستی، طراح پوستر و بروشور: سحر نهاوندی‌نژاد، طراح تیزر و ویدیوآرت: مهرداد افشار، مدیر تبلیغات، روابط عمومی و مشاور رسانه: آوا فیاض، عکاس: مصطفی اکبرزاده و مدیر صحنه: علی سیبی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.