سرویس تئاتر هنرآنلاین: آخرین شب از اجرای پروژه نمایشی- موسیقایی "سوگ آزادگی" به آهنگسازی فردین خلعتبری و کارگردانی مجید خسروآبادی، شامگاه دوشنبه 22 مهرماه و با حضور دکتر مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا قربانی خواننده موسیقی اصیل ایرانی و همچنین عده‌ای از شهروندان تهرانی در بوستان آب و آتش تهران برگزار شد.

پروژه نمایشی– موسیقایی "سوگ آزادگی" به مدت 10 شب در بوستان آب و آتش تهران میزبان علاقه‌مندان بود. این پروژه در قالب مجلس شبیه‌خوانی "حربن یزید ریاحی" براساس نسخه مشهور و معتبر "میرعزا" از معتبرترین نسخه‌نویسان تعزیه در ایران به کارگردانی مجید خسروآبادی، آهنگسازی فردین خلعتبری و حضور هنرمندان مطرح مجالس شبیه‌خوانی کشورمان و تعدادی از نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی به میزبانی منطقه فرهنگی هنری عباس آباد برگزار شد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد برگزاری این پروژه نمایشی- موسیقایی گفت: اجرای بسیار خوبی را شاهد بودیم البته این پروژه در گذشته در فرانسه نیز اجرا شده بود و در آنجا هاشمی فیاض را اجرا کردند که اجرای بسیار خوبی هم بود اما در چندین تعزیه‌ای که اجرا کردند، اجرای حربن یزید ریاحی بیشتر به آن توجه شد. زمان اجرا را مقداری خلاصه کردند اما باز هم می‌توانستند آن را خلاصه‌تر کنند. موسیقی اثر نیز فوق‌العاده بود اما صدابرداری این پروژه می‌توانست بهتر هم باشد. به هر حال به عنوان تجربه‌ای که در این حد و وسعت انجام شد، کار جدیدی بود به دلیل اینکه در گذشته معمولا تعزیه ها فضاهای کوچک‌تری داشت و موسیقی را به صورت زنده اجرا نمی‌کردند و امکان حضور اسب و شتر در این تعزیه ها وجود نداشت اما حالا می‌بینیم که این امکانات فراهم شد و از همین جا به تمام عزیزانی که در این پروژه سهیم بودند، تبریک و خسته نباشید می‌گویم.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مورد برگزاری این پروژه نمایشی- موسیقایی نیز گفت: تعزیه بخش عمده‌ای از فرهنگ ایرانی در قالب شعر، حرکت عشق و موسیقی است. آنچه که در قالب موسیقی در تعزیه ها اجرا شده است، حافظ بخش مهمی از سنت موسیقایی ما و آوازها و نغمه‌های موسیقی اصیل ایرانی و ردیف دستگاهی بوده است. در دوره‌های مختلف هنرمندان از سازهای مختلف بهره گرفته‌اند و در کنار تعزیه توانسته‌اند به رسایی مطلب کمک کنند.

حسینی در پایان افزود: می‌دانیم که در تعزیه بخش‌های مختلف، روایت ها و اشعار مختلف در دستگاه‌ها و مایه‌های مختلف موسیقی ایرانی خوانده شده است و می‌دانیم که تغییر مقام ها و نت گردانی کار آسانی نیست و گروهی که بتواند این مجموعه را همراهی کند، حتما باید توانایی های ویژه‌ای داشته باشد. شاید برای نخستین بار است که از ترکیب سازهای ایرانی و گروه موسیقی ایرانی برای تعزیه استفاده شده است و حاصل کار، تجربه موفقی است و انشالله در گام‌های بعدی حتما این تجربه بتواند پخته تر به معرفی هنر تعذیه و انتقال مفاهیم و معارف اعتقادی ما بپردازد.

پروژه نمایشی– موسیقایی "سوگ آزادگی" در قالب مجلس شبیه‌خوانی "حربن یزید ریاحی" براساس نسخه مشهور و معتبر "میرعزا" از معتبرترین نسخه‌نویسان تعزیه در ایران به کارگردانی مجید خسروآبادی، آهنگسازی فردین خلعتبری و حضور هنرمندان مطرح مجالس شبیه‌خوانی کشورمان و تعدادی از نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی به میزبانی منطقه فرهنگی هنری عباس آباد طی روزهای 13 تا 22 مهرماه 1398  در بوستان "آب و آتش" تهران برگزار شد.

فردین خلعتبری آهنگساز، بهنام ابوالقاسم رهبر ارکستر، عباس صالحی مشاور موسیقی و نوازنده نی، پویا سرایی نوازنده سنتور، پاشا هنجنی نوازنده نی، بابک باربد نوازنده عود، تقی نیک اخلاق، جلال پورسعید نوازنده تار، نیما گلی پور، شاهین ضفایی نوازنده تار، بهزاد رواقی نوازنده تار، پرویز گلی پور، علی رحیی نوازنده تمبک، فرشاد رستمی نوازنده کمانچه آلتو، مجید یگانه راد نوازنده سازهای کوبه‌ای، مسلم علیپور نوازنده کمانچه، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، ایمان موسی‌زاده نوازنده نی گروه موسیقی و علاالدین قاسمی شبیه امام حسین(ع)، حسن نرگسخانی شبیه حضرت عباس/ حر، سید محسن هاشمی شبیه حضرت حر و حضرت عباس، حمزه کاظمی شبیه خطیب و ساربان، محمدباغانی شبیه قاصد، حسین ملاحسینی شبیه ابن زیاد، سید کاظم جده خواه شبیه اب سعد، مجتبی حسن بیگی شبیه شمر گروه شبیه‌خوانی پروژه نمایشی– موسیقایی "سوگ آزادگی" را تشکیل می‌دادند.