به گزارش هنرآنلاین، امیررضا کوهستانی روز 26 مهر ماه در "تئاتر مستقل تهران" با دانشجویان هنرهای نمایشی به گفت‌وگو می‌نشیند.

این جلسه با هدف مرور و انتقال تجربه‌های یک چهره معتبرِ هنرِ تئاتر در قالب سومین رپرتوار "عصر تجربه" برنامه‌ریزی شده که طی آن امیررضا کوهستانی به عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان موفق ایرانی در عرصه داخلی و خارجی با دانشجویان به گپ و گفت می‌نشیند.

امیررضا کوهستانی متولد 1357 در شیراز، نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر ایران در عرصه بین‌المللی و سرپرست گروه تئاتر "مهر" است. نام او ابتدا در سال 78 و با نگارش نمایشنامه "قصه‌های در گوشی" سر زبان‌ها افتاد اما دو سال بعد با نگارش و کارگردانی نمایش "رقص روی لیوان‌ها" عملا خود را بعنوان استعداد نوظهور و چهره‌ای‌ خلاق به تئاتر ایران معرفی کرد. "رقص روی لیوان‌ها" بعنوان دومین تجربه جدی کارگردانی این هنرمند، بعد از حضور موفق در جشنواره تئاتر دانشگاهی به هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (1380) راه یافت، جایی که با استقبال تماشاگران، هنرمندان و منتقدان مواجه شد و دعوت فستیوال‌های بین‌المللی را در پی داشت.

کوهستانی ظرف دو دهه گذشته به مسیر موفق خود ادامه داده و اجرا در معتبرترین سالن‌های تئاتری جهان را در کارنامه ثبت کرده است. انتشار نمایشنامه "درمیان ابر‌ها" توسط انتشارات رویال کورت لندن و یا دریافت پیشنهادهای متعدد از کمپانی‌های مهم تئاتر اروپا در فهرست موفقیت‌های متعدد این هنرمند قرار می‌گیرد، اما بی‌شک دعوت رسمی مدیر فستیوال "اَوینیون" از گروه تئاتر "مهر" برای اجرای نمایش "شنیدن" در بخش اصلی هفتادمین دوره این رویداد نه تنها برای کوهستانی که برای تئاتر ایران یک نقطه عطف به شمار می‌رود.    

این نخستین جلسه گفت‌وگوی صمیمی هنرمند "‌Artist talk" با دانشجویان و هنرجویان در "تئاتر مستقل تهران" است که به بهانه برگزاری سومین رپرتوار "عصرتجربه" برنامه‌ریزی می‌شود. در این نشست ما از تجربه‌های ابتداییِ کوهستانی در دوران دانشجویی تا جدی‌ترین‌ تجربه بین‌المللی‌اش می‌شنویم.

حضور در این نشست که روز جمعه 26 مهر ماه ساعت 19 در سالن نمایش "تئاتر مستقل تهران" برگزار می‌شود برای عموم آزاد است.

 

طرح "هنر برای همه" در شهرداری تهران دنبال می‌شود

سرپرست جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: نمایش "خاتون" تلفیقی از هنر و مفاهیم ارزشی ناب است که به خوبی هم توانست مورد اقبال مردم قرار بگیرد.

نمایش "خاتون" به کارگردانی حسین عالم بخش شب گذشته، نوزدهم مهر ماه اجرایش را در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران به اتمام رسید.

در شب پایانی این نمایش سید علیرضا فاطمیان پور، سرپرست جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که به تازگی به این سمت منصوب شده، درباره این نمایش گفت: من خیلی سال است که حسین عالم بخش را می‌شناسم، خوشبختانه ایشان در عرصه تئاتر موفق و پر تلاش ظاهر شده است.

وی در ادامه افزود: حقیقتا انتقال فرهنگ بدون هنر غیر ممکن است. هنر هم بدون مفاهیم ارزشی بی معنا می‌شود، تلفیقی از این دو اتفاقی چون نمایش خاتون است، مجموعه‌ای هنرمندان گردهم زحمت کشیدند و طراحی برای انتقال یک مفهوم ارزشی در حوزه اشاعه فرهنگ عاشورایی درانداختند. خوشحالم که امسال میزبان این اتفاق خوب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده است.

فاطمیان پور درباره رویکرد گذشته شهرداری تهران مبنی بر طرح "هنر برای همه" گفت: این طرح در برابر هنر برای هنر است و اتفاقا استراتژدی درستی در برنامه‌های هنری ، فرهنگی است. چرا که هنر در ظرفی باید طراحی شود که یک مفهوم عمیق را به مخاطب منتقل کند.

وی در این باره افزود: نکته دیگر در این طرح مخاطبان هدف مردم هستند، مردمی که توانایی دین این تئاتر و اثر هنری را داشته باشند. بهرحال در فضاهای تئاتری متأسفانه مسائلی چون تئاتر لاکچری باعث شد که تئاتر هم برای یک عده معدود از مردم شود.

وی اظهار داشت:‌ سازمان فرهنگی هنری برای اینکه ظفیت زیادی در سطح شهر دارد و فضایی از بیت المال در اختیار دارد، سیاستی که در پیش گرفته اینگونه است که بتواند با کمترین هزینه مردم از این آثار با خانواده‌های خود بازدید کنند. بنابراین ما هم این سیاست را پیگیری خواهیم کرد و همه ظرفیت‌های خود را در خدمت آن قرار می‌دهیم. امیدواریم با کمک و مساعدت شهردار و هیئت امنا سازمان فرهنگی بتواند این طرح را به بهترین نحو در اختیار مردم قرار دهد.

وی درباره وضعیت بودجه سازمان فرهنگی هنری توضیح داد: از ماه‌ها پیش ظاهرا سازمان از تمام ظرفیتهای داخلی خود برای هزینه‌هایش بهره برده و بودجهای برای فعالیت‌هایش دریافت نکرده، امیدواریم طبق صحبتهایی هم که با شهرداری و معاونت مالی انجام دادیم ، به زودی اتفاقاتی رخ دهد و سازمان به بهترین شکل شکوفا شود. حتما این کمک می‌تواند باعث خوشنودی مردم شود.

 

تمدید اجراهای "پشت دیوار عمارت" تاپایان مهر

باتوجه به استقبال فوق‌العاده از این اجرا و درخواست‌های مکرر برای دیدن نمایش "پشت دیوار عمارت"، اجراهای این نمایش تا پایان مهرماه تمدید شد.

پیش ازاین قرار بود اجراهای این نمایش 24 مهرماه به پایان برسد که با تمدید این نمایش، تماشاخانه سرو تا سه شنبه 30 مهرماه همچنان میزبان این نمایش و پذیرای علاقمندان خواهد بود.

نمایش "پشت دیوار عمارت" تاکنون میزبان چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی هنری بسیاری بوده است که از آن جمله می‌توان به گلاب آدینه، هوشمند هنرکار، کامبیز امینی، زهرا اویسی، عمارتفتی، سعیدنعمت الله، قدرت الله صلح میرزایی، حسین فرحبخش، حمیدرضا پگاه، ناصر ممدوح، کیوان محمودنژاد، مسعودکرامتی، فریده دریامج، حسن باستانی، اصغر همت، علیرضا امینی، مریم رحیمی، مارال فرجاد، مونا فرجاد، شراره دولت آبادی، فریبرز قربان زاده، عزیزالله حمیدنژاد، کریم اکبری مبارکه، محسن شایانفر، زهیر یاری، سیروس الوند، بهزاد خداویسی، مهدی میامی، مسعود آب پرور، سودابه شادمان، بهرام ابراهیمی، ارژنگ امیرفضلی، هماخاکپاش، قاسم زارع، محمد محمدنژاد، تبسم هاشمی، سیاوش طهمورث، عبدالرضا اکبری، شهرام کرمی، حمیدنعمت الله، مهرداد رایانی مخصوص، محمدعزیزی، منوچهرگبرلو، حسن شکوهی، سیروس همتی، اتابک نادری،حمیدرضا نعیمی، محمدرضا آزادفر، سیروس کهوری نژاد، مجید قناد و ... اشاره کرد.

نمایش "پشت دیوار عمارت" تا 30 مهر هر شب از ساعت ۲۰ در تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس پذیرای علاقمندان است.در این نمایش حمید ابراهیمی، جمشید صفری، پژمان کاشفی، نسرین مسلمی‌نیا، شیوا خسرومهر، زری‌ اماد، پانته‌آ کیقبادی، حامد آقایی‌، فرزاد صبوری، علی‌رضا درویش‌نژاد، اهورا ابراهیمی، علی حیدری، ماندانا عصری، محمدرضا موهبتی، ماریه ماشاالهی و آرمین احتشام‌زاده  به ایفای نقش خواهند پرداخته‌اند. تماشاخانه سرو در خیابان آیت‌الله طالقانی نرسیده به تقاطع خیابان مفتح جنب ایستگاه مترو قرار دارد. 

 

برگزاری سمیناری با حضور قطب‌الدین صادقی

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی دانشجویی سمینار یک روزه‌ای با حضور قطب‌الدین صادقی در پردیس باغ ملی هنر  برگزار می‌کند.

در این سمینار قطب‌الدین صادقی با محوریت تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی، جایگاه این شکل از هنر نمایش در دنیا فانتزی و تعاریفش و تئاتر دانشگاهی سخنرانی خواهند کرد.

این سمینار روز دوشنبه 22 مهر ماه ساعت 13 تا 16 در پردیس باغ ملی هنر برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان حضور در این سمینار برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۵۷۱۳۱۱۴۳ (واتس اپ) زهرا اسماعیلی مجری کارگاه‌ها تماس حاصل کنند.

 

امیر کربلایی زاده بازیگر "پنجره ای رو به آسمان" شد

امیر کربلایی زاده به عنوان اولین بازیگر نمایش "پنجره‌ای رو به آسمان" معرفی شد.

امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر قصد دارد نمایش کمدی "پنجره‌ای رو به آسمان" را برای اجرا در اواسط پاییز سال جاری آماده کند که به تازگی امیر کربلایی زاده به عنوان اولین بازیگر به این پروژه تئاتری پیوسته است.

کربلایی زاده در این نمایش نقش 4 مرد و 2 زن را ایفا می‌کند.

این اثر نمایشی توسط حسین دژاکام در ژانر کمدی نوشته شده است و 4 پرسوناژ دارد.

دژاکام فروردین و اردیبهشت امسال نمایش "مکبث" را که قبلا در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفته بود در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا کرد که خوانشی جدید از نمایشنامه شکسپیر به حساب می‌آمد. این هنرمند پیش از این نیز تجربه روی صحنه بردن نمایش‌های کمدی چون "مرد نیک"، "دزد دریایی" و "صعود مقاومت پذیرآرتورو اویی" را داشته است که با استقبال مخاطبان روبرو شده‌اند.

عوامل نمایش و زمان و مکان اجرا متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

مخاطبان "بداهه" رای می‌دهند

 پروژه‌ "بداهه" تازه‌ترین اثر آروند دشت‌آرای از ۱۸ مهر در تماشاخانه‌ ایرانشهر، سالن ناظرزاده‌ کرمانی به روی صحنه رفت.

این پروژه‌‌ بر اساس تحقیقات و پژوهشی که طی یک سال انجام شده، شکل گرفته است و به موقعیت‌های حساس زندگی می‌پردازد. تنگنا‌هایی که در زندگی تمام انسان‌ها ثبت شده‌‌اند. اجراگرانِ نمایش "بداهه" این تنگناها را در موقعیت‌های مختلف با استفاده از تکنیک بداهه بازی می‌کنند. هرشب در ابتدای نمایش برگه‌هایی برای ثبت نظر تماشاگران به آنها داده می‌شود و مخاطبان در طول اجرا به موقعیت‌هایی که توسط بازیگران اجرا می‌شود رای خواهند داد. این رای‌ها علاوه بر تکمیل پژوهش درباره‌ تنگاناهی زندگی در روند نمایش"بداهه" نیز تاثیرگذار خواهد بود.

ستاره پسیانی، دیبا خاتمی، کاظم سیاحی، علی شادمان، امیراحمد قزوینی، الهام کردا، رضا کیانیان، سهیل مستجابیان، فاطمه نقوی و مارین ون‌هولک (به‌ترتیب‌الفبا) اجراگران این نمایش هستند.