به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، عصر روز گذشته، یکشنبه ۷ مهرماه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، مدیران فرهنگی، هنرمندان عرصه نمایش و علاقه‌مندان به تئاتر، نخستین تماشاخانه تخصصی تئاتر استان ایلام  با ظرفیت ۱۲۰ صندلی افتتاح و از یکی از پیشکسوتان تئاتر استان؛ علی باسره تجلیل شد.

در این مراسم شهرام کرمی با بیان این که افتتاح یک سازه نمایشی که محلی است برای ارائه آثار هنری، مهم‌ترین اتفاقی است که به رشد و توسعه تئاتر یک استان کمک می‌کند، گفت: ما وقتی می‌توانیم چنین مکانی را تاسیس کنیم به معنای این است که هدف‌مان چیزی به جز توسعه تئاتر نیست.

او افزود: یک دهه پیش طرح ساخت تئاترشهر در استان‌های کشور مطرح شد و بسیاری از استان‌ها این امکان را ایجاد کردند اما متاسفانه برخی از استان‌ها به ویژه استان ایلام شرایط لازم را برای راه‌اندازی تئاترشهر نداشتند، اما جای خوشحالی است که امروز شاهد گشایش اولین پلاتوی تئاتر در ایلام هستیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: این پلاتو حاصل زحمات و پیگیری‌های مجدانه جناب آقای خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام است و این مسئله آغازی است برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در استان.

عمران خودآموز نیز با اشاره به این که استان ایلام در بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری، استان نخستین‌هاست، گفت: با تلاش و کوشش مجموعه همکارانم در اداره‌کل و با ایجاد همدلی در میان هنرمندان استان، سال گذشته اولین نگارخانه تخصصی به نام استاد صندوق‌آبادی راه‌اندازی شد و خوشبختانه اولین پردیس سینمایی امید را با حمایت شهردار ایلام کلنگ‌زنی کردیم، همچنین اولین هنرستان هنرهای زیبا در ایلام تاسیس شد و اکنون شاهد گشایش اولین پلاتوی تئاتر هستیم.

او ادامه داد: نامگذاری مکان‌های فرهنگی و هنری به نام اساتید و مفاخر هنری استان نوعی قدرشناسی و قدردانی از زحمات آن‌هاست، بنابراین جایگاه ویژه و سوابق استاد علی باسره در هنرهای نمایشی آنچنان است که بتوان این پلاتو را به نام ایشان نامگذاری کرد.

خودآموز افزود: سال گذشته توانستیم با حمایت استاندار محترم اعتباری را برای راه‌اندازی این پلاتو تصویب کنیم و خوشبختانه ۵۰۸ میلیون تومان از منابع استانی و ۱۳۰ میلیون تومان از محل منابع ملی برای تجهیز این سالن تخصیص یافت.

در ادامه این مراسم که در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ایلام برگزار شد از علی باسره تجلیل و تقدیر شد. اکران مستند "صحنه پاییز ندارد" ساخته رضا زیدی و احمد نورمحمدی درباره زندگی و آثار باسره و همچنین اجرای نمایش "دور از دسترس اطفال نگهداری شود" به کارگردانی محمد اسماعیل‌بیگی از دیگر اتفاقات این برنامه بود.