به گزارش هنرآنلاین، امیر دژاکام مدرس، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، نمایش "پنجره‌ای رو به آسمان" را برای اجرا در پاییز سال جاری آماده خواهد کرد.

این اثر نمایشی توسط حسین دژاکام در ژانر کمدی نوشته شده است و 4 پرسوناژ دارد.

دژاکام فروردین و اردیبهشت امسال نمایش "مکبث" را که قبلاً در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر به صحنه رفته بود در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا کرد که خوانشی جدید از نمایشنامه شکسپیر به حساب می‌آمد. این هنرمند پیش از این نیز تجربه روی صحنه بردن نمایش‌های کمدی چون "مرد نیک"، "دزد دریایی" و "صعود مقاومت پذیرآرتورو اویی" را داشته است که با استقبال مخاطبان روبرو شده‌اند.

معرفی عوامل نمایش و زمان و مکان اجرا متعاقباً اعلام خواهد شد.

اجرای "اصل 44 قانون اساسی" در خانه هنرمندان

"اصل 44 قانون اساسی" به نویسندگیِ مریم اسماعیلی و حسین فرخزاده و کارگردانیِ مریم اسماعیلی از یازدهم مهرماه 1398، در سالن استاد انتظامیِ خانۀ هنرمندان روی صحنه خواهد رفت. سها آردم، امین محمودی، پیروز محمدی و مریم علی‌یار در آن به ایفای نقش می‌پردازند. در این نمایش، خانواده‌ای متوجه می‌شوند که از زیر پاهای آن‌ها، نفت بالا زده و در پیِ خلاص‌شدن از خانه به تکاپو می‌افتند؛ اما مشکلاتی گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود.

این اثر، تلاشی است برای مداقه در رابطه با مالکیت و هویت انسانی؛ هویتی که در گروی قدرت پیدا و پنهانِ پرسشی چون "مالک چه کسی است؟" همیشه در نوسان است. سعی بر آن است که این اصل را در مرزهای بدن خود ملغی کنیم؛ اما آیا می‌توان مالک بدن خود نبود؟ آیا اصلاً، ما مالکِ بدنمان هستیم؟ مرزهای این مالکیت کجاست؟ تضاد فرد با جمع، چگونه مرزهای این مالکیت را جابه‌جا می‌کند؟ این نمایش، ماجرای بدن، در مواجهه با این پرسش‌ها است؛ پس، برای آنکه مخاطب را با این پرسش مواجه کند، نام آن "اصل ۴۴ قانون اساسی" انتخاب شده است.

دیگر عوامل این متن عبارتند از: دستیاران کارگردان: علی فرازی و مهسا صابری؛ طراح لباس: خورشید شیخوند؛ طراح صحنه: حسام حسینی؛ موسیقی و طراح صدا: امید سعیدی؛ طراح نور: علی کوزه‌گر؛ گریم: یاسمن باقری؛ طراح پوستر و گرافیک: حامد رسول‌آبادی؛ ساخت تیزر: محمد نوحی و روابط عمومی: ندا کاوندی و مهران عشریه.

فروش بلیت اینترنتیِ "اصل 44 قانون اساسی" در سایت تیوال آغاز شده است. این نمایش، از یازدهم تا بیست‌ویکم مهرماه 1398 ساعت 20:30 و از بیست‌ودوم مهرماه تا سوم آبان‌ماه 1398 ساعت 18:30 هرروز، جز شنبه‌ها، به مدت پنجاه دقیقه در سالن استاد انتظامی به نشانیِ خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبیِ باغ هنر، بام‌خانۀ هنرمندان روی صحنه خواهد بود.

"شاهباز سدره نشین" در حافظ روی صحنه می‌رود

نمایش "شاھباز سدرہ نشین" به نویسندگی استاد ابراهیم کریمی هسنیجه  و کارگردانی وجیهه کریمی هسنیجه از 10 الی 21  مهر ماه ساعت ۲۱ در تالار حافظ به اجرا در خواهد آمد.

حسن اسدی، جمال فوادیان، هوشنگ کاشیلو، مرتضی صباغ، هوشنگ عباسی، امیر محمد آتشی، علی ریاحی زاده، مهران نبی، کیاوش خدایی، محمد مهدی جورابلو و ناصر نصر بازیگران نمایش "شاهباز سدره نشین" را تشکیل می‌دهند.

از دیگر عوامل نمایش "شاهباز سدره نشین" می‌توان از دستیار یک و برنامه‌ریز کارگردان: سعید جعفری، آهنگساز: وحید چهل امیرانی، طراح حرکت بانوان: لیلا خیری، منشی صحنه: مریم اسکندری، مدیر صحنه: نادیا محبوبی، ساخت تیزر: محمد بستان، طراح پوستر: محسن کریمی هسنیجه، روابط عمومی: ناصر ارباب، عکاسان: شکیلا بختیاری و بابک امیری، گروه حرکت بانوان: مریم صمیمی، مهسا پیروی، مروارید صابر، مونا شمخانی، بیتا توکلی، سمر شجاعی، سارا شجاعی و سارا افشاری نام برد.

نمایش "شاهباز سدرہ نشین"  داستان دیدار تیمور لنگ با حافظ را نقل می‌کند و به تحلیل آثار حافظ می‌پردازد.

سهیلا گلستانی به "هله.هین.هان.هلا"  پیوست

سهیلا گلستانی با نمایش جدید حمید پور آذری و لیلی رشیدی همکاری می‌کند.

این نمایش که نام آن "هله.هین.هان.هلا" است، کار مشترک لیلی رشیدی و حمید پور آذری است و سهیلا گلستانی کارگردانی، ساخت و تنظیم ویدیوهای این اثر نمایشی را بر عهده دارد.

تهیه‌کننده این نمایش مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم (آموزشگاه تخصصی سینما و تئاتر کودک و نوجوان) است و این اثر نمایشی با بازی حدود بیست هنرجوی نوجوان این موسسه آموزشی، آماده اجرا می‌شود.

بازیگران این نمایش در فاصله سنی 10 تا 18 سال هستند.

نمایش "هله.هین.هان.هلا" حاصل یک دوره آموزشی چند ماهه است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از نیمه دوم مهر ماه در عمارت رو به رو اجرا  خواهد شد.

جزییات بیشتر درباره گروه اجرایی این نمایش و تاریخ دقیق اجرای آن در خبرهای بعدی اعلام می‌شود.

ملکی جو از اجرای نمایش "آموزگار" خبر داد

نصیر ملکی جو از اجرای نمایشی  با عنوانِ " آمــــوزگار" خبر داد و عنوان کرد، نمایش از لحاظ فرم و محتوای اجرایی به نمایش‌های "نان"، "مــسخ" ، "سفیدبرفی و هفت کوتوله" و "کرگدن" که بخشی از تولیداتِ قبلی گروهِ نان هستند، نزدیک است.

به گفته او این نمایش در یک روند کارگاهی آماده­ اجرا می­‌شود. "آمـــوزگار" اپیزودهایی از تجربه‌های سه نسل از دوران کودکی و تحصیلشان است که با رویکرد تئاتر پست دراماتیک به اجرا خواهد رسید.

اجرای نمایش "من" در تالار مولوی

سیاوش پاکراه در جدیدترین تجربه خود نمایش "من" را از ۲۴ مهر در تالار مولوی روی صحنه می‌برد.

"من" به عنوان بیستمین نمایشنامه سیاوش پاکراه، کنکاشی در دنیای درون است و جهان اجرایی آن برگرفته از نظرگاه "ایگو" در روانکاوی مدرن شکل گرفته است.

سیاوش پاکراه پیش از این آثاری چون "صوراسرافیل"، "پروانگی"، "جتسیمانی" و "روشان" را به عنوان نمایشنامه‌نویس به نگارش درآورده و در کارنامه کاری خود نیز اجرای آثاری چون "کوررنگی"، "لامپ" و "تریو بدون هارمونی" را ثبت کرده است.

پاکراه برای نمایشنامه "صوراسرافیل" عنوان برگزیده بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر را کسب کرد و نمایشنامه "کا" از او به زبان  انگلیسی ترجمه و توسط کمپانی آمریکایی "تئاتر برک" در نیویورک به اجرا شد. 

کتاب‌های "تریو بدون هامونی" مجموعه‌ای از سه نمایشنامه و "صوراسرافیل" از آثار چاپ شده پاکراه محسوب می شود که توسط انتشارات سیراف وارد بازار کتاب شده است.

"زوگزوانگ" در تماشاخانه ایران تماشا اجرا می‌شود

"زوگزوانگ" به نویسندگی و کارگردانی امیر محمد مهاجری از دوشنبه ۸ مهر  ساعت۱۹ به مدت ۵۰ دقیقه در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه می‌رود. 

تهیه‌کننده این نمایش محمد باباخانی است و این اثر با بازی امیر محمد مهاجری اجرا می‌شود.

 دیگر عوامل "زوگزوانگ" عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز:  طهورا کریمی، منشی صحنه و طراح پوستر: آرمیتا فلسفی، مدیر روابط عمومی: حسین عباسی، امور رسانه و تبلیغات: بهنود محمدی، مدیر صحنه: محمدحسن فراز بخت، طراح لباس: معصومه رمضانی، طراح گریم: علی محمد قره گزلو.

در خلاصه داستان این نمایش که تنها ۱۵ اجرا دارد، آمده است: زندگی مثل شطرنج است، تو مجازی هر تصمیمی که می‌خوای بگیری، اما تصمیم‌های تو منوط بر حرکت طرف مقابله که طرف مقابل توی زندگی همون سرنوشته... 

علاقمندان می‌توانند از سایت تیوال برای رزرو بلیت اقدام کنند.