سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "افرای ژاپنی" به نویسندگی مسعود هاشمی‌نژاد، طراحی و کارگردانی حسین کشفی ‌اصل از 26 شهریور ساعت 21 در تئاتر هامون با بازی حمید رحیمی، زری کریمی، کیمیا جواهری، فرزاد برهمن، تینا هاشمی و حسین کشفی اصل روی صحنه است.

حسین کشفی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: نمایشنامه "افرای ژاپنی" بر اساس نمایشنامه "سه روایت از زندگی" اثر یاسمینا رضا نوشته شده است. یک سوم ابتدایی متن "افرای ژاپنی" دقیقاً آن چیزی است که خانم یاسمینا رضا نوشته و دو سوم مابقی، زاده ذهن مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده اثر است. آثار خانم رضا، کاملاً جهانی هستند و سالیان سال است که در سراسر دنیا کار می‌شوند. نمایشنامه‌های این نویسنده، مضامینی چون ازخودبیگانگی، دروغ و تظاهر و مواردی این‌چنینی دارد و متن "سه روایت از زندگی" نیز خالی از این ماجرا نیست.

او در ادامه افزود: واقعیتی که وجود دارد این است که متن "سه روایت از زندگی" اثری است که شاید برای تماشاگر اروپایی جذابیت بسیاری داشته باشد، اما به آن حد و اندازه برای تماشاگر ایرانی از نگاه شخص من چندان جذاب نیست و این موضوع را می‌توان در اجراهای متفاوتی که از این اثر در ایران در سال‌های اخیر توسط گروه‌های دانشجویی یا گروه‌های حرفه‌ای شده است، متوجه شد. این متن برخلاف نمایشنامه‌های "خدای کشتار" و "هنر" که موفقیت‌های بسیاری در ایران داشته‌اند، هیچ‌وقت توفیق لازم را در اجرا کسب نکرده است.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: اما اتفاقی که افتاده این است که مسعود هاشمی‌نژاد این اثر را به‌گونه‌ای نوشته که برای مخاطب ایرانی دلچسب و جذاب باشد. به این موضوع یکی جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه حداقل برای خود من بوده است. متن "افرای ژاپنی" هیچ چیزی به‌منظور کشف و شهود در پشت و پس خود ندارد و اثری بسیار صادق و صریح است و به همین دلیل تماشاگر خیلی سریع‌تر و صریح‌تر با این نمایش ارتباط برقرار می‌کند. سه سال است که دغدغه و قصد اجرای این نمایش را داشته‌ام اما امکان آن فراهم نشد تاکنون که روی صحنه آمد.

او با بیان این که موضوع و مضمون این اثر در ارتباط با روابط بین زوج‌ها است، ارتباطاتی که باید وجود داشته باشد، اما متأسفانه رنگ باخته و دیگر وجود ندارد، عنوان کرد: این نمایشنامه در ارتباط با زندگی زوج‌هاست. یک سری بحران‌ها و اتفاقات در سراسر دنیا در میان زوج‌ها به‌خصوص زوج‌های جوان و یا حتی کسانی که چندین و چند سال است که در کنار هم زندگی می‌کنند، اتفاق می‌افتد و فیلم‌ها و نمایش‌های بسیاری، طی این سال‌ها پیرامون این بحران‌ها ساخته و نوشته شده است. بحرانی که باعث شده، انسان‌هایی که در ابتدا تصمیم گرفتند سالیان سال در کنار هم با عشق زندگی کنند پس از چند سال دچار سردرگمی‌هایی می‌شوند و انگار احساساتشان رنگ می‌بازد. آدم‌ها فاصله‌شان از یکدیگر بیشتر می‌شود و چیزهایی نظیر دروغ و تظاهر جایگزین بسیاری از حس‌های خوب و مثبت و عاشقانه‌شان می‌شود. این ماجرا باعث می‌شود احساسی را که قبلاً به هم داشته‌اند، از بین برود و زندگی‌شان از هم بپاشد.

کشفی اصل خلاصه داستان نمایش "افرای ژاپنی" را این‌گونه توضیح داد:  نمایشنامه "افرای ژاپنی" تقابل دو زوج است در پایان یک شب. طی یک شب‌نشینی یک زوج به‌عنوان مهمان وارد منزل یک زوج دیگر می‌شوند. قرار است در ابتدا همه چیز شیک و عالی برگزار شود اما متأسفانه از اواسط نمایش متوجه می‌شویم این یک شب‌نشینی عبث و بیهوده است و حتی ممکن است این شب‌نشینی تا مرز تباهی نیز پیش برود.

او درباره مدت‌زمان تمرینات این نمایش یادآور شد: متأسفانه امروزه اکثر قریب به اتفاق گروه‌های نمایشی، تمرینات فست فودی دارند و این امر اجتناب‌ناپذیر است. تمرینات ما نیز دو ماه به طول انجامید و طی این مدت یک ماه و نیم تمرینات فشرده داشتیم تا نمایش را در موعد مقرر آماده کنیم.

کارگردان نمایش "تقصیر و پزشک پوشالی" درباره سبک و فضا اجرایی این اثر نمایشی گفت: این نمایش یک زندگی کاملاً رئال را نشان می‌دهد؛ زندگی که همه ما در طول شبانه‌روز با آن درگیر هستیم. در این نمایش قرار است یک شب‌نشینی اتفاق بیفتاد که همه آدم‌ها بارها و بارها آن را تجربه کرده‌اند. بنابراین سبک کار و همین‌طور بازی‌‌های این اثر کاملاً رئال است.

او درباره طراحی صحنه نمایش "افرای ژاپنی" اظهار کرد: متأسفانه امروزه تمام سالن‌های تئاتر ما اعم از خصوصی و دولتی درگیر دو یا سه اجرا هستند و به همین دلیل گروه‌ها به این نتیجه می‌رسند که باید از یک سری از ایده‌آل‌هایش صرف‌نظر کنند. طبیعتاً طراحی صحنه یکی از آیتم‌های مهم در تئاتر دنیاست و به‌شدت برای نمایش‌ها تأثیرگذار است، اما واقعیت این است که وقتی گروه زمان بسیار محدودی به‌منظور آماده کردن صحنه دارد، مجبور می‌شود از ایده‌آل‌هایش صرف‌نظر کرده و با گروه قبل و بعد از خود آداپته شود و به مختصر چیزها بسنده کند. این موضوع اجباری است که وجود دارد و نمی‌شود کاری هم کرد. به همین دلیل طراحی صحنه طی این سال‌ها در تئاتر ایران به‌شدت لطمه خورده و نزول کرده است. از این رو یک سری کارگردان‌ها و طراحان صحنه ترجیح می‌دهند به چیدمان به جای طراحی صحنه و دکور روی آورند.

کشفی اصل افزود: در ابتدا برای طراحی صحنه این نمایش در و دیوار در نظر داشتم اما به جایی رسیدم که مجبور شدم به دلیل زمان محدود به‌منظور جابه‌جایی دکور از ایده‌آل‌هایم در طراحی صرف‌نظر کنم و به چیدمان روی آورم. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که در همین چیدمان، هارمونی در حد معمول و معقول در تمام آنچه در صحنه است وجود دارد.

بازیگر نمایش "شلیک به تئاتر شهر" درباره موسیقی این اثر نمایشی عنوان کرد: ما شخصیتی را به این نمایش اضافه کردیم که این شخصیت در حقیقت به این اثر کمک موسیقیایی می‌کند. زوجی که به‌عنوان میزبان در این نمایش هستند، در طبقه پائین منزل خود همسایه‌ای دارند که او در زمینه موسیقی فعالیت دارد و هر از گاهی صدای تمرینات موسیقی این شخص به گوش می‌رسد. چون این دو همسایه‌ها بسیار با هم ارتباط نزدیکی دارند، این شخص در مهمانی شبانه این دو زوج نیز حضور دارد اما در کل موجودی اضافه است و به‌منظور ایجاد حال بهتر برای آن مهمانی دعوت شده است.

او اضافه کرد: موسیقی در این نمایش تأثیر بسیاری دارد هرچند که بسیار دیر نوازنده و بازیگر این بخش، به کار اضافه شد. نوع موسیقی این نمایش متفاوت است. نمایش "افرای ژاپنی" در ابتدا با فضایی شاد و کمدی آغاز می‌شود اما این نمایش در انتها بسیار تراژیک به پایان می‌رسد. انواع موسیقی‌های مختلفی برای این کار طراحی و نواخته می‌شود. رنگ نوع موسیقی ابتدای کار با موسیقی پایان نمایش، بسیار متفاوت است.

کشفی اصل در پایان صحبت‌هایش گفت: به اعتقاد من "افرای ژاپنی" را تمام زوج‌های جوان باید ببینند چرا که این نمایش برای این دسته جذابیت دیگری دارد. حتی کسانی که چندین سال است ازدواج کردند نیز بسیار با این نمایش ارتباط برقرار خواهند کرد چون اتفاقات و حرف‌های این اثر تماماً برای زوج‌ها ملموس است. زوجین می‌توانند بسیاری از چالش‌ها و گره‌های میانشان را در این اثر یافت کنند. به جرات می‌توانم بگویم درصد کسانی که راضی سالن نمایش را ترک می‌کنند بسیار هستند چراکه این نمایش اثری ملموس است و به‌راحتی حرفش را می‌زند و همه چیز را صادقانه و صریح می‎‌گوید.

دیگر عوامل "افرای ژاپنی" عبارتند از: تهیه‌کننده: مریم محمودزاده، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: الهه افخمی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح لباس: زری کریمی، طراح گریم: کیمیا جواهری، طراح پوستر و بروشور: اشکان قازانچایی، موسیقی: فرزاد برهمن، مشاور رسانه: پیمان شیخی، روابط عمومی: امیر قالیچی، روابط بین‌الملل: کوروش ابراهیم‌زاده، مجری طرح: آرش دارابی، عکاس: مهدی عمادی، ساخت تیزر: یاسین مقدس نژاد و رها عادلی، مدیر صحنه: حامد کریوند و کوروش شرفی، مجری گریم: محمد مسیبی، مجری نور: مهشید سلطانی، دستیار موسیقی: آرزو لشگری، ساخت دکور: بهزاد شرفی و دوخت لباس: حسین پناهی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.