به گزارش هنرآنلاین، نمایش "تا باران چند پاییز مانده" به نویسندگی عرفان پورمحمدی و کارگردانی آرمان شهبازی، از میانه مهرماه در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود.

آرمان شهبازی پیش از این دو فیلم کوتاه "ممد" و "سکوت فریاد" را در مقام کارگردان تولید کرده و این نمایش اولین تجربه او در عرصه تئاتر به شمار می‌آید.

"تا باران چند پاییز مانده" به صورت کمدی اجتماعی روایت شده و بازیگرانی همچون شکوفه حیدریان، فرانک جلیلی، محمد نوروزی، زهرا اسدی، محمد توانگر و بابک قویدل در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: "تن خسته زدم به دریا ، شناگر بودم ولی این موج‌های لعنتی غرقم کرد... ."

اطلاعات تکمیلی این اثر شامل زمان دقیق اجرا و طراحان و عوامل اجرایی به زودی اعلام می‌شود.

 

نمایش "گرگ ها" تمدید شد

‌‎این نمایش که روزهای یکشنبه و دوشنبه به زبان انگلیسی و باقی روزها به زبان فارسی اجرا می شود، تا ۴ مهرماه، ساعت ۱۸ در تالار حافظ تمدید شد.

"گرگ ها" به نویسندگی سارا دلپ، کارگردانی دانیال خجسته و تهیه‌کنندگی دپارتمان هنرهای نمایشی سفیر گفتمان از چهار شهریور ماه در تالار حافظ اجراى خود را آغاز کرده  است و طى ١٨ اجرا میزبان ١٥٠٠ تماشاچى بوده است.

دانیال خجسته طى یادداشتى بیان کرد:

در مصاحبه‌ای تصویری از سارا دلپ دیدم که می‌گفت دورترین اجتماعی را که برای بحث پیرامون مباحث سیاسی آمریکا و مسائل اخلاقی متصور شده تیمی از دختران شانزده هفده ساله دبیرستانی بوده که شنبه‌ها در حومه شهر براى فوتبال سالنی گرد هم مى‌آیند.

متن The Wolves که نویسنده‌اش را در اولین تجربه نمایشنامه‌نویسی وی در 21 سالگی فاینالیست دریافت جایزه پولیتزر ٢٠١٧ کرد، در ستون‌های موازی مانند نت‌های موسیقی نوشته شده بود. چند روزی طول کشید تا قائده خوانش آن را کشف کنم چرا که درگیر همزمانى دیالوگ‌هایی شدم که نویسنده تاکید داشت مخاطب لزوماً نباید تمامی آن‌ها را در آن واحد شنیده یا متوجه شود. دختری جوان مانند بازیگران جوان من، که اکثر قریب به اتفاقشان برای اولین‌بار صحنه را تجربه می‌کنند، نشانم داد هیچ ملاکی از سابقه گرفته تا جنسیت یا تحصیلات دلیل متقنى بر کیفیت نخواهد بود. بارها در جریان ساخت این اثر با در بسته مواجه شدم؛ مشکلاتی از قبیل پیدا کردن سالن اجرا تا اخذ مجوز و غیره. با این وجود تلاش بی وقفه دختران گروهم اجازه نداد حتی لحظه‌ای دچار تعلل شوم. اطمینان دارم که در سال‌های آتی هیچ انسانی با هیچ معیاری جز تلاش، قابلیت و لیاقت سنجیده نخواهد شد و معیارهایی مانند جنسیت، قدرت و قومیت، محلی از اعراب نخواهند یافت.

بازیگران این نمایش عبارتند از: ‌‎سمانه نوراللهی، نیوشا نادری، ندا جبرئیلی، تینا پیرویسیان، مائده ایرجی راد، کاملیا حق‌وردیان، پگاه ابراهیمی، گل‌آرا مقدسی و کیمیا شهریه.

‌‎سایر عوامل این نمایش عبارتند از: ‌‎دستیار کارگردان: المیرا شمشیری، طراح صحنه: دانیال خجسته، حامد ستاری، طراح لباس: مریم نور‌محمدی، طراح صدا و موسیقی: فرشاد فزونی، طراح گریم: سامان مه آبادی، طراح نور: محمدرضا رحمتی، طراح حرکت: دانیال خجسته، کاملیا حق وردیان، طراح عروسک: ناهید ریحانی، گرافیک و ساخت تیزر: استودیو مشق، عکاس: کیارش مسیبی، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی و ‌‎روابط عمومی، رسانه و تبلیغات: گروه هنری پژواک.

‌‎این نمایش که روزهای یکشنبه و دوشنبه به زبان انگلیسی و باقی روزها به زبان فارسی اجرا می شود تا ٤ مهر ماه هر روز ساعت ۱۸ به روی صحنه می‌رود.

‌‎علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۹۳۵۵۶۲۹۸۲۲ تماس بگیرند.

 

سهیل مستجابیان با بداهه همراه شد

نمایش "بداهه" به کارگردانی آروند دشت آرای که پیشتر قرار بود خرداد ماه به روی‌صحنه برود، اواسط مهرماه با بازیگران جدید اجرای خود را آغازخواهد کرد.

پیشتر اعلام شده بود که علی شادمان بازیگر این نمایش است. اکنون سهیل مستجابیان نیز به جمع بازیگران بداهه پیوسته است.

او که یکی از چهره‌های محبوب فضای مجازی است سابقه‌ی بازی در نمایش‌های بسیاری را در تهران و شیراز دارد.

نمایش "بداهه" مهرماه سال جاری در سالن شهرزاد با تهیه‌کنندگی محمد قدس و پوپک کم‌گویان اجرا می‌شود.

 به زودی اسامی دیگر بازیگران این نمایش اعلام خواهد شد.

 

اعلام جدول پخش مهرماه در رادیو نمایش

از اول مهر ماه، جدول پخش رادیو نمایش متناسب با علائق و نیازهای مخاطبان رادیو تغییر کرد.

حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش ضمن اعلام این مطلب افزود: در بررسی‌هایی که در این سه ماه انجام شد، در وهله اول تعدادی برنامه به جدول پخش اضافه شد که همراه با نمایش‌های رادیویی به روی آنتن می‌رود، علاوه بر آن، ویژگی مهم جدول پخش جدید این است که پخش برنامه‌ها و نمایش‌ها متناسب با ساعت‌های بیولوژیک مخاطبان باشد.

 وی توضیح داد: مقصود از ساعت بیولوژیک در نظر گرفتن حس و حال مخاطبان در ساعت‌های مختلف روز است مثلا از ساعت 6 تا 9 صبح، مخاطب رادیو، مخاطب پرتحرکی است بنابراین  باید بسته‌های کوچک‌تری برای شنیدن به آنها ارائه شود و اگر قرار باشد در این زمان برنامه‌ای  پخش شود باید زمان کمتری را به آن اختصاص داد و از طرفی برنامه‌های طولانی‌تر را در بازه زمانی دیگری پخش کرد که قابلیت بیشتر شنیده شدن را داشته باشد.

افتخاری همچنین درباره برنامه‌های جدید که از مهر ماه 98 به روی آنتن رادیو نمایش می‌روند گفت: این برنامه ها قرار است از روز شنبه در قالب‌های طنز، تخصصی و تفریحی، اطلاع‌رسانی و انتقادی و مسابقه از رادیو نمایش پخش شوند.

وی درخصوص اضافه شدن برنامه‌های چالشی به جدول پخش رادیو نمایش گفت: مجموعه‌ای برنامه تخصصی تعریف کرده‌ایم که 2 برنامه آن به تئاتر، 2 برنامه به سینما، 2 برنامه به موسیقی و یک برنامه به ادبیات نمایشی اختصاص دارد . در دل این برنامه‌ها یک برنامه با نام (صدا در صحنه تئاتر)، برنامه دیگری با عنوان (نت کوک) در عرصه موسیقی و برنامه (نمای نقره‌ای) در حوزه سینما اضافه شده است که این برنامه‌ها از شنبه تا چهارشنبه به صورت چالشی به موضوعات روز در حیطه  تخصصی‌شان می‌پردازند. همچنین برنامه دیگری با عنوان جادوی سیاه در رابطه با نقد سینمای غرب در رادیو نمایش با محوریت افشاگری در حوزه سینما صهیونیسم تولید شده که  جمعه‌ها به روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های چالشی برنامه‌های دیگری نیز از رادیو نمایش پخش می‌شوند از جمله (روزگار تئاتر) که به صورت تخصصی و علمی به جامعه‌شناسی تئاتر می‌پردازد.

(ماهور)  هم برنامه‌ای در حوزه موسیقی عامه‌پسند است که با رویکرد موسیقی پاپ و معرفی قطعه‌های جدید با اجرای مازیار عصری از رادیو نمایش پخش می‌شود.

افتخاری افزود: برنامه (نت کوک) نیز هر هفته یک میهمان در عرصه موسیقی را دعوت می‌کند که متناسب با موضوع روز با آن هنرمند گفت‌وگو خواهد شد و سعید ذهنی اجرای آن را برعهده دارد. برنامه زنده (عصر خودمونی) هم برنامه جدید تفریحی عصرگاهی رادیو نمایش است که شنبه تا چهارشنبه ساعت 18:30 به روی آنتن می‌رود.

وی درباره برنامه‌های مسابقه‌ای رادیو نمایش گفت: سه مسابقه برای پخش از رادیو نمایش آماده شده که یک مسابقه به نام باشگاه نمایش از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 از رادیو نمایش پخش می‌شود و دو مسابقه حضوری  با نام‌های چهار باغ و به وقت مسابقه برای پنج شنبه و جمعه در نظر گرفته شده که برای مخاطبان رادیو جذاب است.

مدیر رادیو نمایش خاطر نشان کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رادیو نمایش در بازه زمانی ساعت 12 بامداد تا 6 صبح جز سه رادیوی پرشنونده ایران است برای همین در جدول پخش ماه مهر برنامه‌های جدیدی برای پخش در این ساعات در نظر گرفته شده و به زودی هم قرار است برنامه‌ای بامدادی با چهره‌های هنری داشته باشیم.

وی افزود: طراحی کتاب گویا متناسب با حال و هوا و نشاط صبحگاهی از دیگر کارهای جدید در رادیو نمایش است که ساعت 6:15 از رادیو نمایش پخش می‌شود و پس از آن برنامه‌ای ترکیبی نمایشی با نام صبح زیبا که رویکردی نمایشی به ورزش صبحگاهی دارد.

ساعت 7 صبح سایه سار مهربا تغییرات عمده‌ای که در قالب نمایش است با بهره‌گیری از کلام مقام معظم رهبری پخش می‌شود.

برنامه زنده گیومه هم قرار است با رویکردی جدید و چالشی در حوزه فرهنگ پخش شود، از طرفی آوا– نما  هم برنامه‌ای ترکیبی از دیالوگ‌های ماندگار سینما و ترانه است که ساعت 11:30 از رادیو نمایش به روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو نمایش همچنین از تولید برنامه نمایشی جدیدی با همکاری معاونت امور استان‌ها و مراکز استان خبر داد که ساعت 12:30 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

افتخاری ادامه داد: برنامه (یک نمایش یک تجربه) برای روزهای پنج‌شنبه و جمعه از رادیو نمایش پخش می‌شود که محوریت موضوعی آن نمایش‌های رادیویی دانشجویی است.

مدیر رادیو نمایش افزود: برنامه خبری موج ده هفتاد و پنج هم روزانه ساعت 15:45 دقیقه رویدادهای فرهنگی را به صورت زنده به روی آنتن می‌برد و (آن سوی نمایش) هم برنامه دیگری است که جمعه‌ها برنامه‌های پیش رو هفته آینده رادیو نمایش را مرور می‌کند.

مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش همچنین درباره حضور پررنگ هنرمندان عرصه‌های مختلف در برنامه‌های جدید رادیو گفت: رادیو نمایش رادیو تخصصی نمایش به معنای عامش در ایران است اما در واقع صرفاً به نمایش رادیویی نمی‌پردازد بلکه رادیویی است که تمامی هنرها را در برمی‌گیرد  بنابراین هنرمندان جایگاه ویژه‌ای در آن دارند و در برنامه مختلف به عنوان مهمان، مجری و کارشناس حضور دارند، به عنوان مثال: اجرای برنامه (ماهور) را مازیار عصری برعهده دارد که خواننده نیز هست و یا برنامه‌ای داریم به اسم (گ مثل گپ) که در بخش سینمایی آن میرطاهر مظلومی چهره شناخته شده سینما با هنرمندان سینمایی به صورت خودمانی گفت‌وگو می‌کند، بنابراین متناسب با نیاز رادیو نمایش، هنرمندان عرصه‌های مختلف هم در این شبکه حضور خواهند داشت.

افتخاری در پایان گفت: رادیو نمایش به نوعی رادیوی مرجع در حوزه هنرهای نمایشی است و هدف این شبکه رادیویی این است تمامی کسانی که چه به صورت حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای پیگیر مسائل و مباحث نمایشی کشور هستند آن را به عنوان مرجع اطلاعاتی‌شان قبول و به آن مراجعه کنند.

 

"موسیقی مجلسی" در مهرگان نواخته می‌شود

نمایش "موسیقی مجلسی" به نویسندگی آرتور کوپیت، مترجمی عاطفه پاکبازنیا، کارگردانی مهدی علی‌نژاد و طاها محمدی و تهیه کنندگی حامد پوراسفندیانی از روز دهم مهرماه ساعت 21 در تماشاخانه مهرگان به روی صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی سوگند صدیقی، سپیده ساعدی، الناز نباتی، هانیه اصغری، شیوا جوانمرد، وحیده رخشان، میترا مسائلی، تینا حاج محمدرضا و قاسم عبداللهی به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل نمایش می‌توان به طراح حرکت: بهزاد جاودان‌فرد، مشاور کارگردان: سارا داروفروش، مجری طرح: داوود بابایی، مدیر تولید: بهار سوه، مدیر اجرایی: رضا جعفری، دستیار کارگردان: عاطفه اکبری، طراح صحنه و لباس: رویا اقبال مقدم، طراحی و ساخت کلاه: ستاره خرم زاده، طراح گریم: مینا عرفانیان، مجری گریم: پردیس بگلریان، طراح پوستر و بروشور: شرکت مسیر ایده برگ، طراحی و ساخت تیزر: عرفان احتشامی، مهدی ندافی و مهشید ندافی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: سیدمحمدصادق سیادت، کارشناس روابط عمومی:گیتی شاکری، عکاسان: آرش زارع، کامیار بهزادی نسب و نونا داروفروش اشاره کرد.

نمایش "موسیقی مجلسی" داستان هشت زن در یک تیمارستان را روایت می‌کند که هرکدام از آنها براین باورند یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ همچون ژاندارک، گرترود استین، سوزان آنتونی، ملکه ایزابلا، کنستانز موزارت، پیرل وایت، امیلیا ارهارت و اسا جانسون هستند؛ در این میان اما یک نفر شخصیتی واقعی دارد...

علاقمندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال و یا گیشه تماشاخانه مهرگان به آدرس خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول مراجعه کنند.

 

"صندوقی‌ها " به چاپ دوم رسید 

 نمایشنامه "صندوقی‌ها" به قلم پیمان یاحقی توسط نشر ورا به چاپ دوم رسید.

نمایشنامه "صندوقی‌ها " به نویسندگی پیمان یاحقی کارگردان تئاتر، روایتی است از یک گروه نمایشی که برای گذران زندگی اجراهای خیابانی انجام می‌دهند.

این نمایشنامه که در سبک آئینی نوشته شده و پیش از این در سی‌امین جشنواره تئاتر فجرحضور یافته است، تاکنون در شهرهای اهواز، تربت جام، یزد و شیراز توسط گروه‌های نمایشی روی صحنه رفته و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

پیمان یاحقی از جمله نویسندگان و کارگردانان جوان تئاتر است که نمایش‌های "ناتمام "،"ادواردو ننه "،"دفترچه خاطرات "،"نیمه ماه "،"مبارک به دنبال کار " و... را به روی صحنه برده است.

کتاب "صندوقی‌ها" نوشته پیمان یاحقی در 45 صفحه به بهای ۱۲ هزار تومان توسط نشر ورا به چاپ رسیده و در دسترس علاقمندان ادبیات نمایشی قرار گرفته است.

 

افتتاح نخستین مدرسه تخصصی نمایشنامه‌نویسی ایران

نخستین مدرسه تخصصی نمایشنامه‌نویسی ایران به زودی و در محل خانه هنر فروردین آغاز به کار خواهد کرد.

محمد چرمشیر، صالح نجفی، دکتر فارس باقری، حسام سلامت، دکتر رفیق نصرتی، عبدالحسین مرتضوی، دکتر زهرا خسروی، هاله مشتاقی‌نیا، حامد اصغرزاده، بهروز سالمی، محمد منعم، عرفان خلاقی، عظیمه ستاری و محمد نصیرزاده، مدرسان نخستین مدرسه تخصصی نمایشنامه‌نویسی ایران هستند. دکتر رفیق نصرتی، دبیر علمی مدرسه است و مدیریت هنری آن را فرشاد قاسمی بر عهده دارد.

ترم‌های تئوریک، کارگاه‌های عملی، ورکشاپ و درسگفتار، بخشی از فعالیت‌های این مرکز را تشکیل می‌دهد و به گفته دبیر علمی آن، مدرسه تخصصی نمایشنامه‌نویسی ایران، محلی خواهد بود برای انتقال دانش، تجربه و بینش اساتید به هنرجویان و کمک به آنان برای طی مسیری طولانی که برای نمایشنامه‌نویس شدن در پیش روی خود دارند.

جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با خانه هنر فروردین به شماره 66177300-021 تماس حاصل کنند.