به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی، این جشنواره با هدف تقویت بنیان نمایشنامه‌نویسی ایران، ژرف‌ نگری و بازشناسی آثار و اندیشه‌های‌ استاد اکبر رادی و ارج ‌نهادن و شناختن استعدادهای جدید نمایشنا‌مه­‌نویسی‌، نمایشنامه‌های رادیویی و مقالات پژوهشی رادی‌شناسی در سه بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی، مقالات پژوهشی رادی ­شناسی و رادیو رادی (نمایش رادیویی آثار اکبر رادی) و دو بخش غیر رقابتی صحنه‌ای و سمینار بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی رئالیستی ایران و جهان در هفته پایانی آذرماه سال جاری برگزار خواهدشد.

بر اساس این گزارش، بخش نمایشنامه‌نویسی دومین دور­ه­ جشنواره تئاتر اکبر رادی به صورت رقابتی برگزار خواهدشد. در این بخش کلیه­ نمایشنامه‌نویسان سراسر کشور می‌توانند متقاضی حضور در این بخش جشنواره باشند. براساس شرایط و مقررات دبیرخانه در این بخش نمایشنامه‌نویسان می‌توانند آثار خود را با موضوع آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. هم‌چنین در این بخش آثار نمایشنامه‌نویسانی پذیرفته می‌شود که می‌بایستی حداقل دو نمایشنامه آنان به اجرای عموم در آمده باشد. علاوه بر آن فقط نمایشنامه‌هایی که تاکنون در مسابقا­ت نمایشنامه‌نویسی شرکت نکرده باشند و به چاپ نرسیده باشند، پذیرفته می­‌شوند ضمن این‌که هر نمایشنامه‌نویس فقط می‌تواند با ارسال حداکثر دو اثر متقاضی شرکت در جشنواره باشد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: بخش مقالات رادی شناسی دومین دوره­ جشنواره­ تئاتر اکبر رادی به صورت رقابتی برگزار خواهدشد. کلیه­ پژوهش­گران علاقه‌مند سراسر کشور می­‌توانند متقاضی حضور در این بخش جشنواره باشند که پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را با موضوعات و عناوینی هم‌چون توجه به ارزش‌های نهاد خانواده در آثار اکبر رادی، مفهوم شهر و شهرنشینی  و حقوق شهروندی در آثار استاد اکبر رادی، روایت‌شناسی در آثار استاد اکبر رادی، بررسی آثار استاد اکبر رادی از دیدگاه نقد تکوینی، ره‌یافت‌­ها و الگوها در دراماتورژی آثار استاد اکبر رادی، شیوه‌های کارگردانی نمایشنامه‌های استاد اکبر رادی، گرته‌برداری­، اقتباس و برداشت آزاد از آثار استاد اکبر رادی و بررسی تطبیقی نمایش­نامه‌های استاد اکبر رادی با آثار ادبیات نمایشی جهان به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

دبیرخانه جشنواره هم‌چنین اعلام کرد: در دومین دوره­ جشنواره­ تئاتر اکبر رادی، برای نخستین بار سمینار بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی رئالیستی ایران و جهان (با تمرکز به آثار اکبر رادی، آنتوان چخوف، هنریک ایبسن، آگوست استریندبرگ، آرتور میلر) با حضور پژوهش­گران تئاتر ایران و جهان به صورت غیررقابتی برگزارخواهدشد. در این سمینار  مقالات منتخب هیئت داوران مقالات رادی شناسی این دوره از جشنواره و مقالات پژوهش­گران مدعو ایران و جهان که درباره­ آثار اکبر رادی و آثار هنریک ایبسن مقاله‌ای نوشته باشند، ارائه می‌شود. در بخش سمینار بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی رئالیستی ایران و جهان، مقالات ارسالی می‌بایستی صرفاً اختصاص به آثار اکبر رادی، آنتوان چخوف، هنریک ایبسن، آگوست استریندبرگ و آرتور میلر داشته باشد. پذیرش آثار در این بخش براساس دعوت از پژوهشگران تئاتر ایران و جهان و ارسال مقالات آنان به دبیرخانه جشنواره صورت می‌گیرد. مقالات پژوهش­گران مدعو این بخش و مقالات منتخب هیئت داوران مقالات رادی شناسی در این سمینار، در قالب سخنرانی ارائه خواهدشد و اصل و چکیده­ مقالات آنان پس از ارائه در سمینار بین‌المللی در جلد هفتم کتاب رادی­ شناسی منتشر می‌شود.

براساس اعلام دبیرخانه دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی، بخش رادیو رادی (نمایش رادیویی آثار اکبر رادی) این جشنواره نیز به صورت رقابتی و برای نخستین بار  در دو دسته نمایش‌های رادیویی و رادیو تئاتر برگزار می­‌شود. در این بخش در هر دو دسته، حداکثر شش اثر توسط هیئت انتخاب این بخش به دبیرخانه جشنواره معرفی خواهندشد و به جشنواره راه پیداخواهندکرد. 

بر اساس این گزارش، در هر دو دسته از بخش رقابتی رادیو رادی صرفاً اختصاص به آثار استاد اکبر رادی دارد و در دو قالب "فایل‌های صوتی" و "رادیو تئاتر" برگزار خواهدشد. هم‌چنین آثار بخش "رادیو تئاتر‌" همزمان با اجرا در زمان برگزاری جشنواره به صورت زنده از شبکه رادیویی نمایش پخش خواهندشد و آثاری که در قالب فایل صوتیِ آماده، پذیرفته می‌شوند مطابق زمان‌بندی و ضوابط رادیو نمایش، در روزهای جشنواره یا پس از آن پخش خواهندشد. پذیرش آثار در این بخش رقابتی با توجه به اهداف جشنواره به کیفیت، تنوع و خلاقیت در اجرای نمایش رادیویی بستگی دارد. در این بخش آثار جدیدی که در سال 1398 تولید شده باشند، مورد پذیرش دبیرخانه­ دومین دوره جشنواره­ تئاتر اکبر رادی قرارخواهدگرفت. شرایط حضور در بخش میهمان متعاقباً به تناسب شرایط برگزاری اعلام می‌شود.

دبیرخانه این جشنواره درخصوص بخش صحنه­‌ای دومین دوره ­جشنواره­ تئاتر اکبر رادی اعلام کرد: این بخش به صورت غیررقابتی برگزار خواهدشد و دبیر جشنواره برای اجرای نمایش‌های این بخش، از تعدادی از کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان تئاتر دعوت به عمل می‌آورد تا براساس  نمایشنامه‌های از پشت شیشه‌ها، پلکان، مرگ در پاییز، لبخند باشکوه آقای گیل و خانمچه و مهتابی از آثار اکبر رادی نمایشنامه­‌ای را به صورت مونولوگ نوشته و در روزهای برگزاری جشنواره به صحنه بیاورند.

این گزارش در پایان می‌افزاید: آثار برگزیده ­هیئت داوران هر یک از بخش‌ها طی برگزاری آیین ویژه‌ای با حضور هنرمندان، اصحاب قلم و رسانه و مدیران فرهنگی هنری معرفی خواهندشد. جوایز این جشنواره در بخش‌های مختلف شامل نشان استاد اکبر رادی،  مدال استاد اکبر رادی، دیپلم افتخار و لوح سپاس و تقدیر است. هم­چنین اثر برگزیده­ هیئت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی و مقالات برگزیده رادی شناسی در جلد هفتم کتاب رادی شناسی توسط یکی از ناشران معتبر منتشر خواهدشد و به چاپ خواهدرسید.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار و مدارک خود را به دبیرخانه این جشنواره  واقع در فرهنگسرای سرو به نشانی خیابان ولی­عصر، بالاتر از پارک ساعی، کو­ی ساعی دوم، فرهنگسرای سرو، طبقه همکف، دبیرخانه­ دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی ارسال کنند یا برای پرسش‌های خود با  شماره تلفن  88196708 تماس بگیرند یا به ایمیل جشنواره ارسال کنند.

دومین دوره جشنواره ­تئاتر اکبر رادی با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری نهادهایی هم‌چون شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران، خانه تئاتر، خانه هنرمندان ایران، منطقه فرهنگی هنری شش و فرهنگسرای سرو، مرکز هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش) از 27 تا 30 آذرماه 1398 در تهران برگزار می‌شود.

 

 

دانلود فایل