به گزارش هنرآنلاین، "ساعت" اثر دیگری از حمیدرضا هدایتی از ۷ مهرماه در تالار حافط به روی صحنه می‌رود. حمیدرضا هدایتی که آثاری چون "آنتیگنه" و "داخائو" را به عنوان کارگردان در کارنامه خود دارد، این بار به سراغ متنی از نویسنده فرانسوی، امانوئل روبلس (Emmanuel Roblès)  با ترجمه اصغر نوری رفته است.

امانوئل روبلس (۱۹۱۴ - ۱۹۹۵) برنده جایزه ادبی "فمینا" فرانسه و جایزه "گنکور" است که بیش از ۳۰ اثر  از جمله "عشق بی پایان"، "پنجره و جزیره نامسکون"، "لورلوژهای پراگ"، "مونسرا"، "سایه و ساحل" و "ساعت" را در کارنامه خود دارد.

 روبلس اهل مدیترانه بود و با فرهنگ‌های فرانسوی، اسپانیایی و مغربی آشنایی کامل داشت؛ او را گردشگری بزرگ و انسان‌گرایی دل‌سوز که آثارش خشونتی باستانی را به تصویر می‌کشند می‌دانند، خشونتی که انسان‌ها را رودرروی هم قرار می‌دهد.

شخصیت‌های آثار او مانند شخصیت‌های "آندره مالرو" و "همینگوی" دسته‌ای یاغی و انتقام‌جو هستند که با جملاتی ساده وصف می‌شوند. جملاتی که بحث‌های تئوریک خلاف قانون را در پی‌دارند. مسئله خشونت در تئاتر روبلس به مراتب شدیدتر هم هست؛ فضای آثار او ظلم جلادها را ظالمانه‌تر و فریاد قربانیان را جان‌خراش‌تر نشان می‌دهد و دیالوگ‌ها در کششی ساده و بدون طمطراق و بدون هرگونه پیچیدگی و بسیار تحسین‌برانگیزند.

آنچه نمایشنامه "ساعت" را متمایز کرده است نه فقط ویژگی ساختاری آن، که نوع نگاه روبلس به محیط و روح نهفته در آن است، به گونه‌ای که تمام ویژگی‌های صوری و ساختاری متن تحت‌الشعاع ابعاد فکری و ایده‌های اثر قرارمی‌گیرد.

اصغر نوری کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه و کارشناسی ارشد ‌کارگردانی تئاتر است. او سال‌هاست با ترجمه رمان‌ها و نمایشنامه‌های نسل نوی نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان فرانسوی، نقش پر رنگی در آشنا شدن ما با نویسندگان نسل اخیر فرانسه داشته است. آگوتا کریستف، پاتریک مودیانو، ژوئل اگلوف، بریژیت ژیرو، مارسل امه و دیدیه ون کولارت از جمله نویسندگانی هستند که اصغر نوری آثاری از آنها ترجمه کرده است.

دیگران عوامل آخرین اثر "حمیدرضا هدایتی" به زودی اعلام خواهد شد.

 

برگزاری مجدد "مونولیو" پس از وقفه‌ای سه ساله

گروه تئاتر "لیو" به سرپرستی حسن معجونی هفتمین دوره فستیوال "مونولیو" را با همکاری تماشاخانه "دیوار چهارم" برگزار  می‌کند.

گروه تئاتر "لیو" قصد دارد تا با همکاری تماشاخانه "دیوار چهارم"، بعد از وقفه‌ای ۳ ساله، دوره جدید فستیوال "مونولیو" را به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم این گروه تئاتری برگزار کند.

فستیوال "مونولیو" اولین فستیوال خصوصی تئاتر ایران است که از سال ۱۳۸۷ آغاز به کار کرد و ۶ دوره آن برگزار شد و جایگاه خاصی را در بین فعالان و علاقه‌مندان تئاتر به خود اختصاص داد.

گروه تئاتر "لیو" در سال ۹۵ به دلیل مسائل کاری و پیوستگی اجراها و پیگیری فستیوال "میکروتئاتر"، تصمیم گرفت تا برگزاری فستیوال "مونولیو" را چند سالی متوقف کند و حالا بعد از ۳ سال گروه قصد دارد هفتمین دوره این فستیوال را برگزار کند.

در همین راستا حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر "لیو" قصد دارد طی نشستی خبری در تماشاخانه "دیوار چهارم" درباره زمان و برنامه برگزاری، رویکردهای دوره جدید فستیوال "مونولیو" و اهداف مدنظر برای برگزاری مجدد این فستیوال خصوصی تئاتر به ارائه توضیحاتی بپردازد.

اطلاعات مربوط به برگزاری نشست خبری فستیوال "مونولیو" متعاقبا اعلام می‌شود.

 

"قحطی نان " در دوران ناصرالدین شاه سوژه یک نمایش رادیویی شد

داستان نمایش جدید رادیویی "آوای شهر" که این روزها از رادیو نمایش پخش می‌شود به ماجرای تاریخی خشکسالی و قحطی نان در تهران دوره ناصرالدین شاه و تجمع اعتراضی زنان در این خصوص می‌پردازد.

ژاله محمد علی، تهیه کننده سریال رادیویی (آوای شهر) ضمن  اعلام این مطلب افزود: تهیه‌کنندگی این سریال رادیویی، کار نسبتأ سختی بود چرا که به لحاظ تاریخی به برهه خاصی پرداخته بود و این مسئله زمان تولید نمایش را افزایش داد تاجایی که در ویرایش متن و محتوای آن طوری انتخاب کردم که به اصل داستان لطمه وارد نشود.

تهیه‌کننده باسابقه رادیو نمایش ادامه داد: سختی تهیه‌کنندگی این سریال در انتخاب موسیقی هم وجود داشت، چون باید تصنیف‌های دوران قاجار را که مجدداً اجرا شده انتخاب می‌کردم و این انتخاب را کاملاً با آن دوران تاریخی تطبیق دادم تا برای شنونده باورپذیر باشد.

محمدعلی درباره تهیه‌کنندگی تخصصی حوزه نمایش رادیویی گفت: تهیه‌کنندگی دیجیتال نمایش رادیویی باعث می‌شود زمان کمتری هنگام ضبط صرف شود اما از طرف دیگر زمانی که تهیه‌کننده برای تهیه و انتخاب موسیقی می‌گذارد، زمان بیشتری است، درواقع این به نوعی خلوت تهیه‌کننده با اثر است تا آن را به بهترین شکل ممکن برای پخش ارائه دهد.

تهیه‌کننده نام آشنای رادیو نمایش در پایان گفت: در روند تولید نمایش رادیویی، تهیه‌کننده می‌بایست به موسیقی، افکت و فضاسازی و تعامل با همکاران کارگردان، بازیگر، افکتور و صدابردار آشنا باشد و این موجب می‌شود تا بتواند فضای نمایش را به درستی درک کرده تا آنچه را که موردنظر نویسنده بوده است برای شنوندگان رادیو، باورپذیر سازد.

این روزها سریال رادیویی (آوای شهر) به تهیه‌کنندگی ژاله محمدعلی، کارگردانی مینو جبارزاده، گویندگی میرطاهر مظلومی، صدابرداری  علی اکبر طاهری، افکتوری محمدرضا قبادی فر  و با هنرمندی صفا آقاجانی، مجید حمزه،  شیوا رفیعیان، ماندانا محسنی، نورالدین جوادیان، بهادر ابراهیمی و تعداد دیگری از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، هر شب ساعت 22:30 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

 

یحیوی و داخ به "حماقت ایکاروس" پیوستند

سید جواد یحیوی مجری با سابقه صدا و سیما که در کارنامه کاری خود سابقه همکاری با کارگردانان بنامی چون کمال تبریزی، رضا عطاران، احمدرضا درویش، محمد رسول اف، بیژن بیرنگ، قاسم جعفری و همایون اسعدیان را دارد به آخرین اثر نمایش محمدرضا حسینی پیوست.

سعید داخ بازیگر با سابقه تئاتر، تلویزیون و سینما که در آثاری چون "بدون تاریخ بدون امضا"، "زیر تیغ"، "نرگس"، "دوران عاشقی" و... به عنوان بازیگر حضور داشته و در کارنامه تئاتری خود همکاری با کارگردانانی چون پری صابری، قطب الدین صادقی، دکتر محمود عزیزی، مریم معترف، نادر رجب پور، آرش دادگر، ندا هنگامی، حسین مسافر آستانه، وحید جلیلوند، شهره لرستانی، حسین پارسایی همکاری داشته است. این طراح حرکت و بازیگر در نمایش "حماقت ایکاروس" در نقش "ددالوس" به این گروه نمایشی پیوست.

 دیگر بازیگران این نمایش عبارتند از: علی پویا قاسمی، پناه باقریان، محمد علی شهیدی و بازیگر خردسال مانی آخشی.

در خلاصه این اثر نمایشی چنین آمده است: "ددالوس نویسنده تنهایی است که قصه‌ای را سال‌ها نوشته و در محدوده ذهن خود با آنها زندگی می‌کند، حال تمام افراد قصه افسار گسیخته شده و او قدرتی برای کنترل آنها ندارد و می‌ترسد قصه را تغییر دهد..."

از عوامل این نمایش  می‌توان به آیدین صمیمی (دستیار کارگردان ‌و برنامه ریز)، آنوش آوانسیان، سوسن بقاء شانجانی (دستیاران لباس)، حسین پناهی (دوخت لباس)، ایمان خرم نژاد (مدیر صحنه)، کوروش برزی، آرمین سلجوقی (عکس)، مریم میرزایی و محمدسلیمی (طراحی و ساخت تیزر و ویدیو آرت- گروه هنری آرت کات)، میثم زرقانی (مدیر اجرایی گروه هنری آرت کارت) ، سارا حدادی، مجید مهرآبادی ( مشاور رسانه‌ای و تبلیغات مجازی- you studio) اشاره کرد.

نمایش "حماقت ایکاروس" به نویسندگی مهدی معبودی و به کارگردانی محمدرضا حسینی در سالن شماره ۱ عمارت نوفل لوشاتو از اول مهر ماه به روی صحنه می‌رود و بلیت فروشی این اثر نمایشی هم اکنون در سامانه تیوال آغاز شده است.

 

اجرای "23 خنده تا مرگ" در ایران تماشا

نمایش "٢٣ خنده تا مرگ"  که از نمایشنامه‌های وودی آلن و نیل سایمون اقتباس مستقیم شده، به کارگردانی نیما ذاکر از 24 شهریور 98 در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه رفت.

این نمایش روایت یک کمدی فانتزی اپیزودیک است. بازیگران نمایش"٢٣ خنده تا مرگ" را علی فیاضی، فرزانه سمیعی، فرناز سمیعی، عباس احمدی، مسعود جهانبخش، صائب دادو، فرهاد داوری کیا، علیرضا داود وندی، حسین رضانژاد، شبنم صادق زاده، پوریا عباسپور، محمد عطایی، ملیکا گل محمدی، محمد پورافسانه، مجتبی مجدیان و حمیدرضا ونایی تشکیل می‌دهند و عوامل آن بدین صورت است؛ مشاور کارگردان: دکتر مسلم آئینی، برنامه ریز و دستیار اول: شبنم صادق زاده، دستیار دوم: حسین رضا نژاد، مدیر صحنه: فرزین افشاری راد، طراح صحنه: نیما ذاکر، طراح لباس: حمیرا کامل، طراح گریم: ساناز پور شعبان و عکاس: احسان مرزبان.

نمایش "٢٣ خنده تا مرگ"  که از نمایشنامه‌های وودی آلن و نیل سایمون اقتباس مستقیم شده، به کارگردانی نیما ذاکر از 24 شهریور 98 هرشب ساعت 19:30 در خیابان انقلاب، میدان فردوسی، بعد از خیابان نجات الهی(ویلا)، کوچه سمنان پلاک ۳، در تماشاخانه ایران تماشا، روی صحنه خواهد بود.

 

پوستر نمایش "شین" منتشر شد

نمایش "شین" با نقش آفرینی پنج بازیگر شناخته شده تئاتر مرضیه سهراب، الناز ابراهیمی، فوژان تاجیک، کتایون آبادی و کیمیا نجاری روی صحنه می‌رود.

پوستر این نمایش را که نوشته محسن عظیمی است و حسن همتی آن را کارگردانی کرده توسط مرضیه سهراب طراحی شده است.

نمایش "شین" از 28 شهریور ماه ساعت 20 در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود و درباره مادرانی‌ست که فرزندانشان قربانی تجاوز حکومت‌های دیکتاتوری که تا ابد نام منفورشان در تاریخ ثبت است نوشته شده است. دیکتاتورهایی که هدفشان نسل‌کشی و از بین بردن یک عده انسان بی‌گناه بود.

در این پروژه نمایشی زهرا پوررضا به عنوان دستیار کارگردان همراهی داشته و آهنگسازی آن را نیز فرید نوایی انجام داده است. نوازنده دف پوریا خداپرست، آواها توسط مهناز غمخوار، تنیا شکری و نوازنده تنبور  حسن همتی هستند.

طراحی صحنه این نمایش را ارکیده هاشمی، طراحی لباس را سینا ایران پور، ساخت لباس را حسین پناهی انجام داده‌اند.

طراح گریم این پروژه نمایشی هدى رودبار و مجریان گریم  مهتاب لشکرى و سوگند کیانی هستند. حسین تبریزی نیز به عنوان مشاور گریم با این گروه همکاری دارد.

ساخت تیزر بر عهده آناهیتا نیک دست، عکاس  محمد علی اسدی راد، مشاور رسانه زهرا شایان فر و روابط عمومی احمد بیگی هستند.

سایت تیوال به عنوان سایت فروش بلیت این نمایش معرفی شده است.

پردیس تئاتر تهران در نشانی بزرگراه امام علی (ع) شمال به جنوب- خروجی شهید محلاتی شرق- خیابان شاه آبادی- پایینتر از میدان مالک اشتر واقع شده است.

شین1