سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "میمون" به نویسندگی و کارگردانی وحید رهجوی و حسین ملکی از 24 شهریورماه ساعت 20 در سالن کوچک تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود‌ و بازیگر این اثر نمایشی بهنام حسن‌پور است.

وحید رهجوی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "میمون" گفت: این نمایش در واقع حاصل تحقیقات چند ماهه درباره بیماری ایدز و ساعت‌ها گفت‌وگو با افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت از قشرها، سنین و مشاغل و موقعیت‌های اجتماعی مختلف است که با یک قصه مستند از یک دانشجوی تئاتر که به این بیماری مبتلا بوده، پیوند خورده است.

او همچنین اضافه کرد: نمایش در بستر درامی مستند شکل می‌گیرد و همزمان دو روایت مستند را موازی با هم در پیش می‌گیرد. یکی قصه یک دانشجوی تئاتر که مبتلا به ویروس اچ آی وی است و دیگری قصه یکی از نوابغ ایرانی تئاتر آمریکا و جهان به نام رضا عبده که در اوایل دهه نود میلادی در اثر عوارض بیماری ایدز درگذشته است.

کارگردان نمایش "مرزداران" ضمن اشاره به اینکه در نمایش "میمون" چندان قائل به گنجاندن مضمون در یک یا چند جمله نیستیم، عنوان کرد: به نظرم در جهانی که تمام مفاهیم و مضامین در حال بازآفرینی معنا هستند اساساً جهان و همه پدیده‌های درونش در یک بی‌مضمونی مداوم قرار می‌گیرند. اما شاید بشود گفت در این اثر به تاثیر متقابلی که انسان، بیماری و محیط روی هم می‌گذارند، پرداخته می‌شود.

رهجوی خلاصه داستان این اثر را اینگونه توضیح داد: نمایش "میمون" توسط یک دانشجوی تئاتری روایت می‌شود که برای موضوع پایان‌نامه‌اش، بررسی آثار یک کارگردان مطرح جهانی به نام رضا عبده را انتخاب می‌کند و روند تحقیقات و پژوهش در پایان‌نامه، او را وارد مسیر تازه‌ای از زندگی خود می‌کند.

او با بیان اینکه روند تحقیق، نگارش متن و تمرینات این نمایش در یک فرآیند نه ماهه و به شکل موازی باهم پیش رفت، اظهار کرد: نمایش "میمون" درگونه نمایش‌های مستند قرار می‌گیرد اما فرم اجرایی خود را بر پایه شیوه لکچر پرفورمنس (خطابه اجرا) و مولتی مدیا بنا می‌کند.

وحید رهجوی درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: اساسا در اغلب نمایش‌هایی که برگرفته از سنت تئاتر مستند هستند، طراحی صحنه به معنای رایج و کلاسیک وجود ندارد. اغلب همه چیز شکلی مینی‌مال به خود می‌گیرد و سعی می‌شود با کمترین نشانه‌ها و استعاره‌ها، فضای نمایشی ایجاد شود. ما نیز در این نمایش قصد داشتیم با حداقل بهره‌گیری از المان‌های صحنه‌ای با خلق فضا، به آفرینش مکان دست یابیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در بخشی از صحبت‌هایش گفت: در این تئاتر برای اولین بار به زندگی یکی از مهمترین کارگردان‌های ایرانی قرن بیستم در آمریکا اشاره کردیم. کسی که در غرب مطالعات بسیاری در خصوص آثارش انجام شده اما متاسفانه در ایران ناشناخته و گمنام است. این نمایش در واقع پیشنهادی‌ست تا بیشتر در مورد رضا عبده و زندگی و آثارش حرف زده شود.

او در پایان اظهارکرد: نکته آخر اینکه یکی از رسالت‌های این نمایش، آموزش و فرهنگ‌سازی در راستای بیماری اچ آی وی، انگ‌زدایی و اصلاح رفتارهایی است که در جامعه با افراد مبتلا به اچ آی وی می‌شود. ما با همکاری موسسه افق و وزارت بهداشت قبل و بعد از نمایش، ایستگاه‌های سیار مشاوره و تست اچ آی وی را در محوطه تالار مولوی مهیا کردیم تا تماشاگران بتوانند از این فرصت برای مشاوره و همینطور اطلاع از وضعیت خود استفاده کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: عارفه هوشیدری، روابط عمومی، تبلیغات مجازی و تبلیغات محیطی: ریحانه گنجی و آذین امیری، آهنگساز: علی رحمانی، گرافیست: ج. شکرزاده و عکاس: آتوسا امینی و محمد غلامی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "میمون" را از سایت تیوال تهیه کنند.