سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "امروز، روز خوبیست برای مردن" نوشته جمال هاشمی، کمال هاشمی و سارا سجادی، به کارگردانی کمال هاشمی از 10 شهریورماه ساعت 21:15 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش شیوا فلاحی و سارا سجادی هستند.

کمال هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری و تولید نمایش "امروز، روز خوبیست برای مردن" گفت: سال‌ها پیش با یکی از دوستانم درگیر یک پروژه فیلم مستند درباره افراد جنگ‌زده بودیم که با خانواده‌ای آشنا شدیم. آن پروژه به دلایلی ادامه پیدا نکرد و من تصمیم گرفتم که نمایشی با آن موضوع تولید کنم. در حین تور اجراهای نمایش "تو با کدام باد می‌روی؟" در فستیوال واگاموندس اروپا در شهر مولوز فرانسه، پیشنهاد تولید اثر بعدی را مطرح کردم و به همراه این فستیوال و "بوزار" مرکز هنرهای زیبای بروکسل، به صورت مشترک تولید نمایش "امروز، روز خوبیست برای مردن" را آغاز کردیم. این اثر نمایشی اجراهایی در این دو مرکز داشت تا اینکه اکنون آن را در ایرانی روی صحنه آوردیم.

او همچنین افزود: این نمایش تولید سال ۲۰۱۷ است که ما حدوداً یک ماه در ایران و سه هفته در شهر مولوز فرانسه آن را تمرین کردیم.

هاشمی درباره موضوع و مضمون نمایش "امروز، روز خوبیست برای مردن" خاطرنشان کرد: این نمایش به تأثیرات جنگ بر نسل‌های مختلف می‌پردازد. شایدکه جنگ فیزیکی سال‌ها پیش به پایان رسیده باشد اما تاثیر آن در طول زمان ادامه دارد. من خود از نسل دهه پنجاه هستم که هنوز هم تاثیرات جنگ با من همراه است و سعی کرده‌ام در این نمایش دغدغه خود را در مورد این مسئله از زاویه‌ای متفاوت بررسی کرده و با تماشاگر به اشتراک بگذارم.

او خلاصه داستان این اثر نمایشی را اینگونه توضیح داد: مونا یک دختر جنگ زده است که در ادامه ماجراهایی که برایش اتفاق افتاده، در خانه‌ای مخروبه و خالی از سکنه زندگی می‌کند. یلدا که در زمان جنگ به همراه خانواده‌اش به کشوری دیگر مهاجرت کرده به ایران می‌آید که خانه پدری‌اش را بفروشد. او تصمیم می‌گیرد که برای آخرین بار خانه را ببیند و از آن فیلم بگیرد. او در خانه با مونا مواجه می‌شود. مونا سوژه خوبی برای فیلمش است ...

این کارگردان درباره سبک و فضای اجرایی این اثر نمایشی عنوان کرد: این نمایش از تلفیق دو مدیوم تئاتر و سینما به وجود آمده که بنا به ضرورت متن، از این فرم و فضا در اجرا نیز استفاده شده است.

او درباره طراحی صحنه نمایش "امروز، روز خوبیست برای مردن" یادآور شد: در این نمایش از یک پرده ترنس پرنت استفاده می‌شود و تلاش شده است که در عین حفظ هویت مستقل هر مدیوم، ترکیب جدیدی نیز به دست آید.

کمال هاشمی در پایان صحبت‌هایش گفت: فکر می‌کنم تماشای این نمایش تجربه جذاب و جدیدی برای مخاطب تئاتر امروز ایران باشد و نمایش‌های تجربه‌گرایی از این دست و بدون حضور بازیگر چهره، نیاز به حمایت بیشتری از سوی مخاطب دارد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: سیدمحمد منقا، مدیر تولید: شقایق شعبانی، طراح لباس: آتوسا قلمفرسایی، صدا و موسیقی: آنکیدو دارش، نور و ویدئو: امین باقری، طراح صحنه: نوشین نجفی و مهدی زارعی، طراح گریم: سارا ولی زاده، طراح پوستر و بروشور: مهدی طالقانی، دستیاران کارگردان: آوا صالحی و محمدرضا خاکی، مدیر صحنه: سجاد طاهری، مشاور حرکتی: امیر امیری، دستیار گریم: مهسا حاج محمدی و عکاس: رضا جاویدی، شهرزاد شعبانی.

علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.