سرویس تئاتر هنرآنلاین: مرتضی یعقوب‌پور بازیگر تئاتر به تازگی در نمایش "دزدان جیبوتیچ" به کارگردانی سیدحسام الدین شریفی ایفای نقش کرده است. این اثر نمایشی از 24 مرداد ماه تا 8 شهریور ماه در تماشاخانه تتماج روی صحنه بوده است.

مرتضی یعقوب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نقشی که در این نمایش ایفا می‌کرد، گفت: در این اثر نقش نگهبان یک تعاونی را بازی می‎کردم که از سر ناچاری دست به خرده دزدی‌هایی می‌زد. مدیریت متوجه این سرقت‌ها می‌شود اما حسابدار تعاونی به رئیس پیشنهاد می‌دهد که می‌توانیم کل اجناس تعاونی را سرقت کنیم و این دزدی را گردن فرد دیگری بیاندازیم.

او در ادامه افزود: شخصیت‌های نمایش "دزدان جیبوتیچ" نماد انسان‌هایی هستند که کارهای نادرستی را انجام می‌دهند و آن کار را به دیگرانی که دیوار کوتاه‌تری دارند، نسبت می‌دهند. متاسفانه در جامعه ما مردم کسی که دستگیر شده است را به عنوان مجرم می‌شناسند و با کسی که گناه اصلی را انجام داده، کاری ندارند.

این بازیگر تئاتر درباره چالش‌هایی که برای رسیدن به نقش نگهبان تعاونی داشته است، خاطرنشان کرد: به منظور رسیدن به این نقش افرادی را که با مسائلی از این دست روبرو بوده‌اند و بی‌گناه دستگیر شده‌اند را دنبال کردم و حتی به تعاونی‌هایی مراجعه کردم و درباره سرقت‌هایی که تاکنون در اینگونه مکان‌ها رخ داده است، پرس‌وجو کردم. در این مسیر با افرادی که با اینگونه مسائل درگیر بودند و تجربه‌های اینچنینی داشتند به گفت‌وگو نشستم.

یعقوب‌پور با بیان اینکه فضای نمایشنامه "دزدان جیبوتیچ" اشتراکاتی با نمایشنامه "روز نحس" نوشته میخائیل زوشنکو دارد، عنوان کرد: نمایشنامه "روز نحس" فضایی کمونیستی- مارکسیستی دارد که همه شخصیت‌های آن در نداشته‌هایشان با هم شریک هستند و نمایشنامه "دزدان جیبوتیچ" شباهت‌هایی با آن اثر دارد که سیدحسام الدین شریفی آن را ایرانیزه کرده و به اتفاقات کشور نزدیک‌تر کرده است.

او همچنین افزود: به منظور اینکه بار طنز نقش نگهبان شب را بیشتر کنم، با ایده خودم، عروسک مرغی را به صورت بداهه با خودم همراه کردم که صدای جالب و طنزی داشت و در نهایت استفاده از آن عروسک توسط کارگردان نمایش در این اثر پذیرفته شد. عروسک مرغ دیالوگ‌های نامفهومی را می‌گفت و نگهبان آن را ترجمه می‌کرد.

مرتضی یعقوب‌پور ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه به طول انجامید، گفت: به اعتقاد من تماشاگران و مخاطبان تئاتر باید از این دست نمایش‌هایی که واقعیت جامعه است بیشتر حمایت کنند تا با اجرای آن‌ها شاید تلنگری ایجاد و تاثیری در جامعه گذاشته شود. درستا ست که این نمایش فانتزی و طنز بود اما طنز تلخی را به همراه داشت تا تماشاگر را به خود آورد و به ‌آن‌ها بگوید برخی افراد چگونه مملکت را به چپاول می‌برند.