سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "غروب روزهای آخر پاییز" نوشته فریدریش دورنمات و کار اکبر حسنی از 5 شهریورماه ساعت 21:15 در مجموعه تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی معمایی- جنایی، پیام عزیزی، علی مدنی و الهه پوراحسان هستند.

اکبر حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با اشاره به بیماری که مدتی است به آن دست به گریبان شده، گفت: چندی پیش به بیماری ام اس دچار شدم اما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات گرانی دارو نتوانستم آن را کنترل کنم و متاسفانه یک سال و نیم است که گرفتار سرطان خون نیز شده‌ام و از آن زمان اکنون باید جلسات شیمی درمانی را پشت سر بگذارم و از این رو دچار فشارهای بسیاری هستم.

او همچنین در ادامه با بیان اینکه منبع اصلی درآمد من از نویسندگی و کارگردانی در تئاتر است، افزود: در کنار تئاتر فعالیت‌های دیگری چون خبرنگاری، نقد و تولید محتوا برای رسانه‌ها را نیز به منظور امرارمعاش انجام می‌دهم. حدود 3 یا 4 سال در انتظار پاسخ از سوی مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای نمایشم بودم که متاسفانه به دلیل تغییر مدیریت‌ها و دگرگونی شکل تئاتر تاکنون موفق به اجرای نمایشی نشدم. پیش از این در انتخاب آثار به منظور اجرا مسائلی چون کیفیت اثر و طراحی اهمیت داشت که چندی است این رویه تغییر کرده و مدیران تنها به فروش گیشه فکر می‌کنند و به دنبال چهره‌ها هستند.

کارگردان نمایش "بادهایی که به ساحل نمی‌رسند" همچنین اضافه کرد: به عنوان هنرمندی که در حال جنگیدن با بیماری است از مدیران تماشاخانه‌های مختلف درخواست اجرا داشتم تا بتوانم هزینه‌های درمانی‌ام را تامین کنم چراکه من تنها از تئاتر می‌توانم امرارمعاش کنم. متاسفانه تلاشم به منظور اجرا در سالن‌های دولتی که نیاز به پرداخت اجاره‌بها نباشد به نتیجه نرسید تا اینکه مجبور شدم به واسطه دوستان و تشکیل کمپینی به دلیل نیاز به بستری، از خانواده تئاتر برای تامین هزینه‌های درمانی کمک بخواهم.

حسنی در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: در نهایت به کمک پیام عزیزی، مدیریت محترم تماشاخانه دیوار چهارم پذیرفت تا در شهریور ماه زمان اجرایی را بدون دریافت پیش پرداختی با عنوان اجاره، به منظور اجرای نمایش "غروب روزهای آخر پاییز" در اختیار ما قرار دهد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه زمان کوتاهی برای آماده‌سازی نمایش داشتم و بر این اساس مجبور شدم تا نمایش "غروب روزهای پاییز" را برای اجرا انتخاب کنم، عنوان کرد: این اثر نمایشی کمترین ریسک ممکن را برای پذیرفته شدن از سوی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی را داشت و از آنجا که باید در ایام محرم نمایشم را اجرا می‌کردم باید به دنبال متنی بودم که امکان اجرا در این زمان را داشته باشد ضمن اینکه با توجه به وضعیت جسمی و زمان کوتاهی که برای تمرینات داشتم به دنبال نمایشنامه‌ای بودم که پرسوناژ کمتری داشته باشد و از این رو تصمیم به اجرای این اثر از دورنمات را گرفتم.

او در ادامه افزود: در این نمایشنامه داستان‌پردازی چندان اولویت ندارد ضمن اینکه میزانسن‌های پیچیده‌ای نیز ندارد و بیشتر بر اساس آمال و آرزوها و داشته‌ها و نداشته‌های شخصیت‌های نمایش پیش می‌رود که این موضوع برای ما که زمان کوتاهی داشتیم مناسب بود.

اکبر حسنی خلاصه داستان نمایش "غروب روزهای آخر پاییز" را اینگونه توضیح داد: یک بازپرس خصوصی، آثار یک نویسنده معروفی را که در ژانر جنایی می‌نویسد و جایزه نوبل دریافت کرده است را دنبال می‌کند و در این حین متوجه می‌شود تمام 20 داستانی که او نوشته براساس واقعیت‌هایی بوده که خودش مرتکب شده. بازپرس به عنوان یکی از طرفداران به خانه نویسنده می‌رود و ....

این کارگردان درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی در اجرا گفت: در اجرا کاملاً وفادار به ترجمه حمید سمندریان بوده‌ام و هیچ حذف و اضافه‌ای در آن صورت نگرفته است.

نویسنده نمایشنامه "من هرگز گربه‌ها را نمی‌خورم" درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "غروب روزهای آخر پاییز" اظهار کرد: این نمایش به جز در طراحی صحنه فضایی رئالیستی دارد. علاقمند بودم که فضای صحنه دو سویه باشد اما شرایط و عمق سالن این امکان را به ما نداد. میز، صندلی، مبل و دکور صحنه پوشیده از کتاب است، کتاب‌هایی که داستان‌های آدم‌هایی که کشته شدند در آن‌ها نوشته شده.

او درباره موسیقی این اثر تصریح کرد: موسیقی این نمایش ساخته شده است و فضایی معمایی جنایی دارد.

اکبر حسنی در پایان صحبت‎هایش تصریح کرد: معمولاً زمانی‌که صحبت از اجراهای حمایتی می‌شود دیگران تصور می‌کنند چند نفر دور هم جمع شده‌اند تا به واسطه یک نفر که نیاز به حمایت دارد تنها اثری را اجرا کنند. اما خوشبختانه از ابتدای کار قرار ما چنین نبود و ما کیفیت کار را در اولویت قرار دادیم و مسئله حمایتی پس از کیفیت نمایش قرار دارد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: هادی نصر، موسیقی: میلاد مشهدی خوانی، طراح لباس: نسیم ملکی، طراح دکور: پیام عزیزی و علی مدنی، طراح پوستر: بابک آبرین، چهره پرداز: ماریا زینعلی و عکاس: مهدی آشنا.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.