به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، این آثار از نگاه هنرمندان رادیو به زوایای مختلف ماه محرم پرداخته و عشق و علاقه ایرانیان به امام حسین "ع" را مورد توجه قرار داده است.

بر اساس این خبر سریال‌های رادیویی تولید اداره کل هنرهای نمایشی به شرح زیر از رادیو نمایش و سایر شبکه‌های رادیویی به صورت همزمان پخش می‌شود.

رادیو نمایش از نهم شهریور ماه تا هجدهم شهریور ماه ساعت 16:30

"شمایل" نوشته حمیدرضا عباسی به کارگردانی بهرام ابراهیمی  در 10 قسمت پخش خواهد شد. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: سرطان ماه بیگم پیشرفت کرده و آماده اعترافی تلخ است، اعترافی که سرآغاز داستانی برای اعضا یک خانواده و همزمانی آن با ایام محرم است.

رادیو ایران از نهم شهریور ماه به مدت ده شب ساعت 22:30

"مهاجرین خاک سرخ " نوشته هانیه نجفی به کارگردان محمدپورحسن  در ۱۰ قسمت پخش خواهد شد؛ در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده‌ای از اهل خوزستان با حمله رژیم بعث ترک دیار کرده و ساکن تهران شده‌اند، پیوند اخبار جنگ با ایام محرم روایتی است گه تلخ و گاه شیرین برای این خانواده و...

رادیو نمایش از دهم شهریور ماه به مدت دوازده شب ساعت 23:15

"ضیافت" به نویسندگی گلناز اژدری و کارگردانی رامین پورایمان در ۱۰ قسمت پخش خواهد شد و خلاصه داستان آن از این قرار است: دوران حکومت رضا خان است. هنوز مراسم عزاداری امام حسین (ع) کاملا قدغن نشده اما محسن پسر علی اصغر خان که با تلاش، پدرش را راضی کرده تا در تامینات مشغول به کار باشد، حضور محسن در اداره تامینات باعث شده تا او متوجه خلافکاری‌ها و باجگیری‌های برخی از مقامات و صاحب‌منصبان رضاخانی می‌شود و.....

"ضیافت" در رادیو سلامت ساعت 21:45 و همزمان در رادیو معارف نیز پخش خواهد شد.

رادیو نمایش از دهم شهریور ماه تا نوزدهم شهریور ماه ساعت 7:30 و همزمان از سایر شبکه‌ها

"با کاروان عشق" نوشته علیرضا غنچی فشکی به کارگردانی ایوب آقاخانی  در 10 قسمت پخش خواهد شد واین مجموعه که در ده روز اول محرم پخش خواهد شد، از مکه و مراسم حج امام حسن (ع)  شروع و تا نبرد دلاورانه اباعبدالله (ع) و یارانش با یزیدبن‌معاویه و شهادت ثارالله و همراهانشان، در صحرای کربلا، ادامه می‌یابد.

رادیو تهران از نهم شهریور ماه تا بیست و یکم شهریور ماه ساعت 22:30

"رهی" به نویسندگی هانیه نجفی و کارگردانی مینو جبارزاده در 12 قسمت پخش خواهد شد و خلاصه داستان آن از این قرار است: یوسف که عاشق تعزیه بوده از کودکی اسبش رهی را به امید تعزیه پرورش می‌دهد، حالا سال‌ها از آن روزگار گذشت است و او برای دفاع از وطن راهی جبهه می‌شود، ماه‌هاست که مادرش صنم از او نامه‌ای دریافت نمی‌کند پس تصمیم می‌گیرد برای بازگشت پسرش اسبش رهی را به همراه گروه تعزیه راهی جبهه کند و ...

"رهی" در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش تولید شده است.

رادیو قرآن از هشتم شهریور ماه 

"ثقه الاسلام میرزا علی تبریزی" به نویسندگی داوود نقلانی و کارگردانی حمید منوچهری در 12 قسمت پخش خواهد شد که فرازی از زندگی و مبارزات ثقه الاسلام میرزا علی تبریزی مجتهد اعلم تبریز در دوران رضا خان پهلوی است که در ظهرعاشورای 1330 در میدان مشق تبریز به دارآویخته شد و به شهادت رسید.

"ثقه الاسلام میرزا علی تبریزی" در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش تولید شده است.

همگی این آثار به همت  نویسندگان، تهیه کنندگان، صدابرداران، کارگردانان، بازیگران، افکتورهای رادیو نمایش در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.

همچنین دو برنامه زنده رادیویی "تکیه" و "به بهانه آب " به تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر از رادیو نمایش پخش می‌شود.

"تکیه" به معرفی تکایای معروف کشور و گزارش زنده عزاداری در این تکایا در روز تاسوعا و عاشورا می‌پردازد. این برنامه 18 و 19 شهریور ماه ساعت 9 صبح با اجرای معصومه روحبخش از رادیو نمایش پخش می‌شود.

"به بهانه آب" نیز مرثیه‌ای بر شهادت بزرگ مرد کوچک عاشورا– حضرت علی اصغر (ع) است که روز 15 شهریور ماه ساعت 9 صبح با اجرای فاطمه آل عباس از رادیو نمایش پخش می‌شود.

گفتنی است "مجلس شبیه" نیز عنوان برنامه‌ای است که به تهیه‌کنندگی ساجد قدوسیان و اجرای ایوب آقاخانی از رادیو نمایش پخش می‌شود و برنامه‌ای ترکیبی است که به معرفی هنر تعزیه می‌پردازد. "مجلس شبیه" از نهم تا بیستم شهریور ماه ساعت 21:00 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

"1441" به تهیه کنندگی رویا ولی‌زاده و با اجرای معصومه روحبخش از 16 تا 21 شهریور ساعت 17:00 از رادیو نمایش پخش می‌شود و برنامه‌ای ترکیبی است که در 6 قسمت به مرور فعالیت‌های هنری انجام شده در طول قرون گذشته برای معرفی فرهنگ عاشورا می‌پردازد.

علاوه بر آن کتاب‌های صوتی "خون خدا"،"فاطمه فاطمه" نیز با ساختار روایی آوایی در ماه محرم از رادیو نمایش شنیده خواهد شد.

"خون خدا" به نویسندگی جواد محدثی، تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر و گویندگی مهرداد عشقیان از پانزدهم شهریور ماه ساعت 6:30 از رادیو نمایش پخش می‌شود و در خلاصه داستان آن آمده است: کتاب "خون خدا" تألیف استاد محدثی گزارشی از عاشورای سال 61 هجری است که نویسنده آن را با نثری داستانی و روایی اما شاعرانه خلق کرده است و ...

"فاطمه فاطمه" به نویسندگی رحمت حقی پور، تهیه‌کنندگی آزاده شاهرخ مهر و گویندگی نازنین مهیمنی به داستان زندگی دختری به نام فاطمه می‌پردازد که مبتلا به سرطان روده است اما با توسل به امام حسین "ع" شفا می‌یابد. این کتاب صوتی از هفدهم شهریور ماه ساعت 12:00 از رادیو نمایش پخش می‌شود.