سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "گرگ‌ها" نوشته سارا دِلَپ با دراماتورژی مهناز کیومرثی و کارگردانی دانیل خجسته از 4 شهریورماه ساعت 18 در تالار حافظ روی صحنه است. بازیگران این درام اجتماعی سمانه نوراللهی، نیوشا نادری، ندا جبرئیلی، تینا پیرویسیان، مائده ایرجی‌راد، کاملیا حق‌وردیان، پگاه ابراهیمی، گل‌آرا مقدسی و کیمیا شهریه هستند.

دانیال خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر نمایشی گفت: این اثر در سال 2017 فینالیست پولیتزر شده بود و از این رو کتاب را از اروپا سفارش دادم و زمانی‌که داستان آن را که درباره یک تیم فوتبال دخترانه است را مطالعه کردم از آنجا که پیش از این با چنین موقعیت و چیدمانی روبرو نشده بودم، بسیار برایم جذاب بود. چارت خاص نگارش اثر نظرم را جلب کرد و خصلت پست مدرن، خرده روایت‌های اثر و ساختارشکنی آن بسیار برایم جالب بود.

او همچنین افزود: این اثر نمایشی دارای فمنیسمی است که چندان آشکار نیست و این موضوع مرا به خود جذب کرد. این موضوع که این تعداد دختر 17- 18 ساله در این اثر درباره مسائل خاورمیانه، سیاست‌های پسااستعماری، سیاست‌های خارجی امریکا، مسائل زنان، مسائل بلوغ‌شان و ... حرف می‌زدند، بسیار برایم جالب بود. از آنجا که در دپارتمان هنرهای نمایشی سفیر گفتمان از طریق تئاتر، زبان انگلیسی تدریس می‌شود را در سال 1395 به اتفاق آقای صیادچمنی مدیریت این مجموعه آغاز کردیم، تصمیم گرفتیم یک نمایش حرفه‌ای تولید کنیم. بر این اساس این اثر را پیشنهاد دادم و مورد موافقت بقیه نیز قرار گرفت.

خجسته خلاصه داستان نمایش "گرگ‌ها" را اینگونه توضیح داد: تیم دختران دبیرستان فوتبال سالنی گرگ‌ها، خود را برای بازی‌های انتخابی دانشگاه به امید بورسیه شدن آماده می‌کنند تا اینکه غریبه‌ای از راه می‌‌‌رسد و گرگ‌ها فصل را در شرایط پیچیده‌ای به پایان می‌برند.

او ضمن اشاره به اینکه از آنجا که این نمایش دو زبانه اجرای می‌شو و باید بازیگرانی مسلط به زبان انگلیسی را انتخاب می‌کردیم، تمرینات این اثر حدود 8 ماه به طول انجامید، خاطرنشان کرد: بازیگران این نمایش را از اساتید و دانشجویان موسسه سفیر گفتمان انتخاب کردم که فرایند پیچیده‌ای بود چراکه این نمایش دارای میزانسن‌های بسیاری است.

این کارگردان تئاتر درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "گرگ‌ها" عنوان کرد: ما سعی کردیم که در حرکات استلیزه باشیم و در روند کار یک مینیمالیست کلی وجود داشته باشد. در فرم‌ها از حرکات فوتبال واقعی چندان استفاده نکردیم و در اجرا با کند و تند کردن زمان، بازی کردیم و اجازه ندادیم که ورزش‌ها با سرعت یکسان انجام شود. در این نمایش رگه‌هایی از فرمالیست نیز وجود دارد.

خجسته درباره میزان وفادری‌اش به نمایشنامه در اجرا گفت: حدود هفتاد درصد به نمایشنامه اصلی وفادار بوده‌ام. در دراماتورژی نمایش نکاتی اضافه شد و همچنین کاراکترهایی حذف و اضافه شد. تا حدودی به نمایشنامه وفادار بودیم اما در این اثر نیز مانند هر متن دیگری که در یک کشور دیگر اجرا می‌شود مضامینی را تغییر دادیم.

او درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: سعی‌ام بر این بود تا در این نمایش به جلوه بصری بهتری برسم و کارآزموده‌تر رفتار کنم و از این رو برای رنگ‌ها، جنس‌ها، بافت‌ها، متریال، نورها، لباس‌ها و ... ساعت‌ها فکر شده است. گرچه که دو اجرایی بودن سالن‌ها بسیاری از ایده‌ها را از بین می‌برد اما تالار حافظ سالن جالبی است که من تلاشم بر این بود تا از امکاناتش استفاده کرده و با حمایت‌های بسیار سفیر گفتمان دکور، لباس و جلوه‌های ویدئویی حرفه‌ای برای این نمایش طراحی شود و از این منظر نمایش "گرگ‌ها" بسیار وزین است.

خجسته با بیان اینکه فرشاد فزونی آهنگساز این نمایش است، اظهار کرد: فزونی آهنگسازی است که مدام در حال آزمون و خطاست و هنرمندی است که در هر اجرای نمایش دست به تغییراتی در موسیقی نمایش می‌زند.

دانیال خجسته در پایان صحبت‌هایش گفت: به نظرم "گرگ‌ها" تجربه جدیدی در نمایشنامه‌نویسی است. من با تمامی آپشن‌های نرم‌افزار ورد کار کردم تا بتوانم ترجمه این اثر را مثل انتشارات این اثر تایپ کنم چراکه در حد میلیمتری دیالوگ‌ها با هم فاصله دارد و برای اینکه متوجه شویم که نوبت دیالوگ گفتن چه کسی است باید جدول خطوط افقی و عمومی رسم شود. به اعتقاد من نمایشنامه "گرگ ها" به لحاظ نگارش بسیار جالب است و به لحاظ نمایشنامه‌نویسی یک حرکت مدرن و جدیدی است. نویسنده این نمایشنامه یک دختر بیست و یک ساله است که در نخستین تلاش خود فینالیست پولیتزر شده است و به نظرم که این افتخار حق او بوده چراکه نمایشنامه عجیبی مملو از نکته‌ها، داده‌ها، خرده قصه‌ها و نگارش زنانه با چند صدایی محض نوشته است و امیدوارم ما هم در اجرا به آنچه مدنظر نویسنده است نزدیک شده باشیم.

دیگر عوامل نمایش "گرگ‌ها" عبارتند از: دستیار کارگردان: المیرا شمشیری، طراح صحنه: دانیال خجسته و حامد ستاری، طراح لباس: مریم نور‌محمدی، طراح صدا و موسیقی: فرشاد فزونی، طراح گریم: سامان مه آبادی، مجری گریم: هانیه شعبانی و نسرین کمالی روستا، طراح نور: محمدرضا رحمتی، طراح حرکت: دانیال خجسته و کاملیا حق وردیان، طراح عروسک: ناهید ریحانی، گرافیک و ساخت تیزر: استودیو مشق (حامد حکیمی، مسعود جزنی و امیرحسام میرصادقی)، عکاس: کیارش مسیبی، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، روابط عمومی، رسانه و تبلیغات: گروه هنری پژواک و تهیه شده در دپارتمان هنرهای نمایشی سفیر گفتمان.

این نمایش به دو زبان فارسی و انگلیسی  روی صحنه می رود؛ روزهای یکشنبه و دوشنبه اجرا به زبان انگلیسی و در دیگر روزها به زبان  فارسی است.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.