سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سولکس" به نویسندگی، طراحی، کارگردانی و بازی جوردی بلترامو از ایتالیا یکشنبه 3 و دوشنبه 4 شهریور ماه در بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اجرا شد. این اثر نمایشی که به دلیل تاخیر داوران کمی دیرتر از زمان اعلام شده اجرا شد، فضایی کمدی فانتزی داشت و دارای قطعات و بخش‌های نمایشی سیرک‌گونه بود. اجراگر این نمایش در اجرای قطعات نمایشی با مخاطب ارتباط نزدیک و تنگاتنگی برقرار کرد و بخش اعظمی از این نمایش با مشارکت مخاطبان اجرا شد.  

جوردی بلترامو در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: من تئاتر را با نمایش خیابانی و مجسمه‌سازی در سال 1998 در سن 18 سالگی در اسپانیا آغاز کردم. پدر من ایتالیایی و مادرم فرانسوی و نام من اسپانیایی است. پس از چندی، به آموزش و اجرای پانتومیم پرداختم و اکنون نیز سال‌های سال است که به عنوان دلقک مشغول به کار هستم و با کمپانی‌ها و شرکت‌های تئاتری در ایتالیا همکاری می‌کنم

او همچنین افزود: من کارگردان هنری نمایش‌های خیابانی در فستیوال‌ها و جشنواره‌های بزرگ در ایتالیا و اروپا هستم و نخستین بار است که به ایران آمده‌ام.

بلترامو درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های خیابانی مریوان خاطرنشان کرد: آنچه که برآورد حضورم طی این چند روز در ایران بوده این است که این جشنواره، فستیوال بزرگ و بسیار حرفه‌ای است و آنچه که این جشنواره را خاص می‌کند، حضور تماشاگران و مخاطبان  آن است. این جشنواره مخاطبانی پرشور، صمیمی و خونگرم با روابط دوستانه‌ای دارد.

این هنرمند ایتالیایی که اثر نمایشی‌اش به صورت مشارکتی و ارتباط تنگاتنگ با مخاطب اجرا شد در این باره عنوان کرد: به صورت معمول آثار نمایشی که اجرا می‌کنم به صورت ارتباط مستقیم با مخاطب است و تماشاگر را نیز وارد نمایش می‌کنم.

او درباره حضورش در این جشنواره یادآور شد: من در جریان برگزاری این جشنواره در ایران نبودم و از سوی برگزارکنندگان این فستیوال به ایران دعوت شدم و صادقانه اینکه نمی‌دانم آن‌ها چطور و چگونه من را پیدا کردند.

جوردی بلترامو با بیان اینکه من تاکنون نمایش‌های خیابانی بسیاری را در نقاط مختلف اروپا و دیگر کشورها اجرا کرده‌ام، اظهار کرد: نمایش "سولکس" اجراهای بسیاری در کشورهای مختلف اروپایی و خارج از اروپا داشته است. من در سال 2009 با اثر نمایشی دیگری موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌ای در کشور بلژیک شده‌ام.

این هنرمند در پایان صحبت‌هایش گفت: کردستان برایم مکانی زیبا و دوست‌داشتنی است و از اینکه به اینجا آمده‌ام بسیار خوشحالم.