سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "جیغ بنفش" به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی وحید ملکی از ساعت 20:30 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش سجاد بابایی، مهسا بنائیان، حُدیثه حیدری، حسین سپهرنژاد، سهیل شیراز، نوش آفرین کیهان، مهدی ملک، کیان مهدوی، امیرعلی مهرآسا، یاسمن صیدزایی، آرمین حیدری و پارمیدا فغانی هستند.

وحید ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این نمایشنامه گفت: یکی از جذابیت‌های نمایشنامه "جیغ بنفش" رویکرد آن به بیماری‌های چند شخصیتی بود. متاسفانه این بیماری جدی و خطرناک است و چندان شناخته شده نیست. یک مسئله در جوامع جهان سومی چون ما که مملو از آسیب‌های اجتماعی و اختلالات فراوان ناشناخته هست؛ این است که در برابر این اختلالات گارد سنگینی داریم و برای کنترل و درمان آن به روانشناس یا روان درمان‌گرهایی که به منظور بهبود حال روانی انسان‌ها فعالیت می‌کنند، مراجعه نمی‌کنیم.

او در ادامه افزود: این مقاومت باعث می‌شود تا ما آسیب‌های‌مان را شناسایی نکنیم و امکان آن را نداشته باشیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. در صورتی‌که بیمار مبتلا به اختلال چند شخصیتی، به روان درمانگر مراجعه نکند، متوجه بیماری خود نمی‌شود و خطرات وحشتناک و جدی این بیماری زندگی او را تهدید خواهد کرد. اینگونه افراد از دوران کودکی دچار این اختلال می‌شوند و در شرایطی چون تنبیه، تجاوز، ضرب و شتم، فشارهای روحی بسیار سنگین و ... ذهن‌شان به صورت ناخودآگاه شخصیت جدیدی را خلق می‌کند تا شخص بتواند آن شرایط را تحمل کند و یا بتواند با این شرایط مقابله کند. به مرور زمان هرچه که می‌گذرد زمانی‌که سنِ فرد بیشتر می‌شود تعداد شخصیت‌های که این فرد در ذهن خود می‌سازد، بیشتر شده و در برابر هر ناملایماتی شخصیت جدیدی را خلق می‌کند.

این کارگردان تئاتر همچنین اضافه کرد: این افراد گاه تا چندین و چند شخصیت متفاوت با تفکرات و حتی شرایط فیزیکی متفاوت دارند. نکته دردناک اجتماعی که درباره این بیماری وجود دارد این است که تک تک افرادی که به این بیماری مبتلا هستند و به روان درمانگر مراجعه نکرده‌اند اقدام به خودکشی می‌کنند چراکه در میان این شخصیت‌ها، شخصیتی پیدا می‌شود که ناخودآگاه این فرد را وادار به خودکشی می‌کند. از نظر علمی ثابت شده که تمام کسانی که این بیماری را دارند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند خودکشی خواهند کرد و کسانی که مراجعه می‌کنند این امکان را دارند تا این بیماری لاعلاج را کنترل کنند.

ملکی با بیان اینکه بیماری چند شخصیتی در این اثر نمایشی برایم بسیار جذاب بود و بر آن شدم تا آن را کار کنم، خاطرنشان کرد: متوجه شدم که صرفا پرداختن به آسیب‌های اجتماعی کار جذابی نیست چراکه همه می‌دانیم چه آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود دارد اما نحوه مواجهه با این موضوع را نمی‌دانیم و در جریان نیستیم که چه کاری می‌توان در برابر آن انجام داد؟ پیشنهاد اول من که آن را در بروشور نمایش به زبان انگلیسی عنوان کردم این است که ما همانطور که برای دردهای فیزیکی‌مان نیاز به پزشک داریم به منظور دردهای روحی نیز نیاز به دکتر داریم؛ چه بسا در صورتی‌که ما روح سالمی داشته باشیم زندگی بهتری خواهیم داشت و برای داشتن جامعه سالم و بهتر نیاز به آدم‌هایی با روان سالم است.

او افزود: این مسئله از نکات بسیار جالب و جذاب بود و بر این اساس رویکردی را به روند نمایشی این متن اضافه کردم؛ مواجه افراد با این آسیب‌ها و در کنارش پیشنهاد به منظور حل و درمان این آسیب‌ها. من در این نمایش تنها با این آسیب‌ها مواجه نشدم و آن‌ها را به نمایش نگذاشتم بلکه راه‌حلی ارائه کرده‌ام. به نظرم ارائه یک راه حل بسیار مهم‌تر از این است که تنها به دنبال شناسایی و نمایش آسیب‌ها باشیم.

‌وحید ملکی درباره روند شکل‌گیری نمایش "جیغ بنفش" خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی را تاحدی به شکل تئاتر مستند و اینستالیشن آرت کار کردم تا در راستای مواجه‌‌ای که درباره آن صحبت کردم کمک بیشتری به ما کند. من تمرینات این نمایش را اواخر فروردین ماه سال جاری آغاز کردم و کست نهایی این نمایش سه هفته به اجرا شکل گرفته است. در این مسیر در انتخاب بازیگر سعی کردم از بازیگران به نحوی استفاده کنم که با بخش درون خود که آن را فراموش کرده‌اند و یا نمی‌خواهند با آن مواجه شوند و یا سال‌های بسیار دور، آن بخش را در درون خود به دلیل نبود مواجهه با آن بُعد روحی مدفون کرده‌اند، مواجه شوند. بازیگرانی آمدند و نتوانستند این شرایط را بپذیرند بارها کست بازیگران نمایش تغییر کرد و در نهایت با این گروه هماهنگ شدیم و دست به دست هم دادیم و نمایش را به اجرا رساندیم.

او خلاصه داستان این اثر را اینگونه توضیح داد: داستان نمایش درباره شخصی است که دچار بیماری چند شخصیتی است و از آنجا که اتفاق مهم و دردناکی در زندگی گذشته این شخص رخ داده، مواجه شخصیت‌های ذهنی این انسان را در برابر آن اتفاق و در نهایت با زندگی و گذشته او را می‌بینیم.

ملکی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش عنوان کرد: نمایش یک درام اجتماعی است که فضای کار سورئالیستی است اما چندان انتزاعی و فانتزی نیست. این نمایش دارای فضای فراواقعی است که بیشتر جنبه روانشناختی جریان برایم اهمیت داشته و سعی داشته‌ام از این منظر و زاویه به قضیه نگاه کنم و این بخش برایم جذاب‌تر بوده و بیشتر به بعد روانشناختی نمایش پرداخته‌ام.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "جیغ بنفش" یادآور شد: دکور نمایش همچون اتفاقات نمایش پیچیدگی چندانی ندارد و ساده‌ترین فضای ممکن را دارد. برای این اثر دو ملودی خاص و مفهومی مدنظرم بود که آن را به ادیب کاظمی پیشنهاد دادم. او براساس آن دو ملودی برای تک تک صحنه‌ها موزیک ساخت. من یقین دارم که موسیقی از نکاتی است که در این اجرا بسیار موردتوجه مخاطب قرار خواهد گرفت.

وحید ملکی در پایان تصریح کرد: با توجه به سابقه‌ای که در تئاتر دارم با دوستانی در ارتباطم که اکنون جایگاه خوبی در هنر دارند و سلبریتی و مطرح هستند؛ اما در این نمایش مانند برخی دوستان که تنها از بعضی از افراد بدون داشتن تجربه فقط به منظور فروش کار استفاده می‌کنند، از بازیگر معروف و شناخته شده استفاده نکرده‌ام. من از دوستانی استفاده کردم که تئاتری هستند و سه بازیگر این نمایش تاکنون به صحنه نرفته‌اند و با این نمایش نخستین تجربه خود را پشت سر می‌گذارند و به همکاری با آنها افتخار می‌کنم چراکه واقعاً بی‌نظیر هستند. اما دیگر بازیگران این نمایش هنرمندان باتجربه‌ای هستند که متاسفانه تاکنون چهره نشده‌اند. ما یک گروه انتفاعی هستیم و با سرمایه شخصی این نمایش را روی صحنه آورده‌ام و با رویکرد اقتصادی هم این نمایش را به اجرا نرساندم. دغدغه‌ای داشتم که علاقمند بودم آن را بیان و مطرح کنم. من با دلم معامله کردم چراکه عاشق تئاتر هستم و خودم را یک تئاتری و هنردوست می‌دانم و زمانی‌که این کار را شروع کردم در جریان عواقب و بازخورد آن بودم و می‌دانستم که شاید اصلاً این نمایش فروشی نداشته باشد و بسیاری به من گفتند که این کار را انجام ندهم، شاید ضرر کنم. اما به آن‌ها گفتم من ضرر را به جان می‌خرم و علاقمندم تا مخاطب به تماشای این نمایش بنشیند و با دغدغه‌ها و دردهای من مواجه شود شاید بتوانم تاثیری در زندگی افراد اندکی بگذارم و همین مرا بس. در حالی‌که بحث من مبحث فروش و گیشه نیست اما دوست دارم دوستان به تماشای آثار انتفاعی بنشینند و از آن حمایت کنند و همین که دیده شویم برای ما کافی است؛ چراکه ما بنگاه اقتصادی باز نکردیم که از این راه درآمد کسب کنیم.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز: یاسمین برزگری، دستیار دو کارگردان: لیلا افتخاری، منشی صحنه: امیرحسین اجلّی، طراح تیزر و پوستر: مهران بی پروا، موسیقی: ادیب کاظمی، نوازندگان: بابک رضایی، حسین رسته و فروغ یوسفی، عکاس: آذین صالحی، مشاور متن: حسن جنت مکان، روابط عمومی: حسین عباسی، مشاور رسانه و تبلیغات: الهه هدایتی، مدیرصحنه: آرش خوشحال، کارشناس روانشناختی: فاطمه محمدی آشنا، طراح و نقاش: احسان حسینی پژوه و دستیاران صحنه: علی نیکو محمدی و امیرعلی شریف.

علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سامانه ایران نمایش تهیه کنند.