سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پیترا جهان" به نویسندگی شهروز فرمانبرداری و کارگردانی فرید فرمانبرداری از 23 مردادماه ساعت 21:30 در سالن شماره دو عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگران این نمایش میلاد بانگی، پریا طاهری، وحید ورسه، الهه اصغری، حسام‌الدین آریان‌فر و فرید فرمانبرداری هستند.

فرید فرمانبرداری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "پیتزا جهان" گفت: این نمایش درباره درک متقابل میان آدم‌هاست، روایت گفتن‌ها و نشنیدن‌ها. درک مشترکی که وجود ندارد و تلاشی هم برای رسیدن به آن نمی‌شود. در این اثر نمایشی سؤال این است که چه‌اندازه قادریم افکار و عقاید متفاوت دیگران را بفهمیم و واکنشی به جا از خود نشان دهیم. ما جامعه‌ای پرحرف هستیم؛ اما بیشتر اوقات در عمل گفت‌وگویی میان‌مان اتفاق نمی‌افتد و بده‌بستانی وجود ندارد و در پایان، هرطرف گفت‌وگو همان است که بود.

او در ادامه افزود: به نظر می‌رسد برای فهمِ دیگری، به چیزی بیش از گفت‌وگو نیاز است؛ به نوعی همدلی، همراهی و توانایی دیدن از زاویه نگاه او. ما معمولاً جواب همه سؤال‌ها را از پیش آماده داریم و اگر گه‌گاه گفت‌وگویی هم میان‌ ما و دیگری شکل می‌گیرد نه در جهت فهم او و روبه‌رو شدن با مسأله از نگاه او که بیشتر به قصد تحمیل و تلقین همان جواب‌های از پیش آماده‌ خودمان است و پیامد این‌ها چیزی نیست جز جامعه‌ای پر از تنش، زد و خورد و نافهمی.

این کارگردان جوان با بیان اینکه "پیتزا جهان"‌ اولین نمایشنامه شهروز فرمانبرداری است که برای نگارش آن جایزه بهترین نمایشنامه را از نخستین دوره‌ جشنواره‌ تئاترشهر دریافت کرده، خاطرنشان کرد: این نمایشنامه شامل دو صحنه مجزا با فضا و شیوه روایی متفاوت است که یکی از آن‌ها میان دو پاره‌ دیگری قرار گرفته و ساختاری نو می‌سازد.

فرمانبرداری همچنین اضافه کرد: نمایش با مونولوگ شخصیت اصلی "کیا" آغاز می‌شود که از حادثه‌ای در گذشته می‌گوید و داستانی مرتبط با آن گذشته غریب برای روایت کردن در زمان حال. صحنه دوم در قالب دیالوگ میان کیا و افراد اطرافش و روایت داستانش برای آن‌ها در فضایی اساساً متفاوت از صحنه‌ نخست ادامه می‌یابد و سپس مونولوگ پایانیِ کیا که در واقع تداوم صحنه نخست است هرآنچه در دو صحنه قبل روایت شده و رخ داده را معنا می‌بخشد و ساختاری منسجم و درهم تنیده پدید می‌آورد.

او ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه و نیم به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: فضای اثر، روابط و مناسبات واقع‌گرایانه‌ست و در طراحی صحنه نیز سعی شده تا حد امکان این سبک حفظ شود. همچنین از موسیقی، کوتاه و به‌قدر نیاز صحنه و به منظور فضاسازی و رنگ‌آمیزی حسی استفاده شده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار و برنامه‌ریز: پرستو ایمانی، دستیار و منشی صحنه: پریسا رفیعی، طراح صحنه: نوید قاسمی‌پور، طراح نور: عرفان خلاقی، انتخاب لباس: مژده هاتف، طراح پوستر و بروشور: شهروز فرمانبرداری، عکاس: کسری پیمانی، طراحی تیزر و ساخت تیزر: عرفان خلاقی و شهروز فرمانبرداری، مدیر صحنه: روزبه ولی، دستیاران صحنه: علی خادمی و محمد نیک‌زاد، ساخت و اجرای دکور: نوید قاسمی‌پور و گروه ساخت دکور: اتابک نوتاش و شیدرخ رهایی.

علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سامانه تیوال تهیه کنند.