سرویس تئاتر هنرآنلایننمایش "برداشتن" به نویسندگی و اجراگری راهله تعبدی و آبان جهان‌دارپور و طراحی و کارگردانی شهاب آگاهی و راهله تعبدی از فردا 31 مرداد ماه ساعت 21 در سالن شماره یک تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

 شهاب آگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه نویسندگان نمایش "برداشتن" اجراگران اثر هستند، گفت: نقطه عزیمت ما در تولید متن این اثر، نمایشنامه "سایکوسیس 4:48" نوشته سارا کین بوده است که در جریان تمرینات یک ساله از فیلتر گروه عبور کرده و تبدیل به متن اجرایی موجود شده است.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش خاطرنشان کرد: این اثر درباره دوستِ دو اجراگر نمایش است که خودکشی کرده. یکی از شخصیت‌ها احساس می‌کند که رفته رفته شبیه دوست از دست رفته‌شان می‌شود و دیگری احساس می‌کند که حضوری را که باید در زندگی دوست از دست رفته‌اش را داشته باشد، نداشته است. در طول اجرا یکی شباهتش را بر می‌دارد و دیگری حضور خودش را در تصاویری که می‌سازد پررنگ‌تر می‌کند تا جایی که تصاویر سیاهی از آن آدم می‌سازند. دو اجراگر به این باور می‌رسند که اگر در زمانی که سکوت جهان برای دوست‌شان تحمل‌ناپذیر بود، دستش را می‌گرفتند این اتفاق نمی‌‌افتاد....

شهاب آگاهی همچنین افزود: در فرهنگ دهخدا فعل برداشتن به معنی بلند کردن، رفع کردن یا تحمل کردن است. این نمایش از مجموعه تصاویری تشکیل می‌‌شود که برداشته نشده‌اند. لحظه‌هایی که برداشته نشده‌اند و بودن را تحت‌تاثیر و فشار قرار داده‌اند. در این نمایش فعل برداشتن به گونه‌ای صرف می‌شود که سکون تحمل‌ناپذیر هستی، تحمل پذیر شود.

آگاهی با بیان اینکه نمایش "برداشتن" برایم تجربه عجیبی است، عنوان کرد: نمایش "برداشتن" برخلاف نمایش‌های "مده‌آ"، "پرومته/ طاعون" و "وقتی ما مردگان بر می‌خیزیم" که بر روی موزیکالیته تاکید داشتند، به پرفورمنس، مستند و رقص معاصر نزدیک است که در رقص معاصر تاکید بر حرکات روزمره و فرا روزمره دارد.

او درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: در طراحی صحنه این نمایش همچون دیگر کارهایم تاکید بر روی اجراگر و پرفورمر است به همین دلیل به مینی‌مال‌ترین وضعیت صحنه رسیدیم. از آنجا که نام این نمایش پیش از این "ماده تاریک" بود و بعد به "برداشتن" تغییر کرد به این دلیل که ما همواره سعی داریم چیزی را از محیط پیرامون برداریم، ما به ازای ماده تاریک، تور مشکی روی اجراگران است که با آن شکل‌های بسیاری می‌سازند.

این کارگردان تئاتر درباره موسیقی این نمایش تصریح کرد: موسیقی نمایش ساخته شده و پلی‌بک پخش می‌شود. در صحنه طراحی آکوستیک و صدابرداری داریم چراکه اعتقاد داشتیم اجراگر باید دور از تماشاگر باشد و صدا و انرژی‌اش مخاطب را در بربگیرد.

او در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: به اعتقاد من تئاتر باید ضرورت پیدا نکند چراکه به سانتیمانتالیسم اعتقادی ندارم. در این نمایش بر روی کانسپت مواجهه با فقدان‌ها دست گذاشتیم که به نظرم یک ضرورت است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید: امین محمدی، دستیار کارگردان: مجید زارع خورمیزی، مشاور متن: عرفان خلاقی، طراح لباس: ندا نصر، طراح نور: مرتضی حقیقت بیان، صدا: حامد حسینی و صادق حسین (استودیو پارکینگ)، کارگردان تبلیغات: امیر مقتدا، هویت بصری: را استودیو، تصویر ساز: فاطمه مقتدا، ساخت تیزر: فریده براتی و سیاوش نقشبندی، عکاس: کیارش مسیبی و مشاور رسانه: فریبرز دارایی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.