سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "عموی عجیب بزرگ کوچک من" نوشته گیتا داودی به کارگردانی ناصر آویژه همه روزه ساعت 18:30 در سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه است و بازیگران این اثر کودک و نوجوان مریم آشوری، ماهک فتاح‌پور، ناصر آویژه، مهرداد باقری، شاهین گلکار، محمد اله‌دادی، سبا سلیمانی و رها آویژه هستند.

ناصر آویژه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر نمایشی و روند شکل‌گیری آن گفت: حدود یک سال و نیم پیش از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد اجرای نمایشی شد و  خواستند که نمایشنامه آن از میان قصه‌ها و نمایشنامه‌های چاپ شده توسط کانون باشد تا نمایش زودتر روی صحنه برود و از این رو من بررسی‌های خود را به منظور انتخاب متن آغاز کردم تا به قصه‌ها و اشعار شل سیلور استاین که آثار این نویسنده کمتر کار شده بود، رسیدم.

او با بیان اینکه نمایشنامه "عموی عجیب بزرگ کوچک من" با الهام از مجموعه قصه‌های شل سیلور استاین، نگاشته و اجرا شده است، خاطرنشان کرد: مدت‌ها به دنبال مفهوم و چرایی مرگ بودم تا با قصه‌ها و اشعار شل سیلور استاین که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده است، برخوردم که او در قصه‌‌هایش به این مفهوم پرداخته بود. به اتفاق نویسنده نمایش گیتا داودی خط قصه را پیدا کردیم و ایشان شروع به نوشتن نمایشنامه کرد و در واقع قصه‌ها و اشعار کوتاه شل تبدیل به نمایشنامه اصلی شد.

آویژه داستان نمایش "عموی عجیب بزرگ کوچک من" را اینگونه توضیح داد: این نمایش ماجرای کتابخانه‌ای‌ست که توسط زنی اداره می‌شود که معتقد است قصه‌ها و کتاب‌ها می‌توانند تاثیر خوب و جادویی داشته باشند. با ورود دختر کوچکی به نام سارا که مدتی‌ست به دلیل مسائل پیش آمده در زندگیش غمگین و تنهاست در کتابخانه ماجراهای عجیبی شکل می‌گیرد و ...

کارگردان نمایش "شاپرک‌ها در خیابان" ضمن اشاره به اینکه تمرینات نمایش "عموی عجیب بزرگ کوچک من" حدود 2 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی اثر عنوان کرد: سبک و شیوه اجرایی این اثر در جریان سیال ذهنی دخترِ نمایش و اتفاقاتی که برای او رخ می‌دهد، شکل گرفته است. فضای نمایش فانتزی است و شخصیت‌های نمایش به جز دختر و عمو به شیوه بازی در بازی تغییر می‌کنند.

او درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی یادآور شد: طراحی صحنه کاملا متناسب با فضای نمایش است و تماشاگر با فضای یک کتابخانه روبرو خواهد شد. با نورپردازی طراحی صحنه نمایش برجسته و تاثیرگذار شده است. این نمایش که بی‌مکان و بی‌زمان است شباهت بسیاری با انیمیشن و نقاشی‎‌های شل دارد.

آویژه درباره موسیقی نمایش گفت: آرش سلگی آهنگساز نمایش است و پس از اینکه ملودی‌های موردنظرم را یافتم و در اختیار او قرار دادم به فضای ذهنی هم نزدیک شده و او شروع به کار کرد. نمایش 2 – 3 ترانه دارد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر کودک در بخشی از صحبت‌هایش تصریح کرد: آنچه که برای من در این نمایش جذاب بود و در کارهای بعدی که روی صحنه می‌آورم آن را اجرا خواهم کرد این بود که پیش از اینکه نمایش را به صحنه آورم، آن را برای طیف‌های مختلف نمایشنامه‌خوانی کرده و بازخورد مخاطبان را در کار لحاظ کردم.

او همچنین اظهار کرد: کار برای کودکان جدی و حساس است و نباید آن را سهل‌الوصول دانست و من معمولاً براساس دغدغه‌های خودم هر چند وقت یک بار نمایشی را به صحنه می‌آورم. شاید اجرای نمایش برای بزرگسالان چندان تاثیرات جدی نداشته باشد، اما نمایش کودک ضمن اینکه باید مفرح، شاد و سرگرم‌کننده باشد اما باید تاثیرگذار نیز باشد.

آویژه در پایان عنوان کرد: متن این اثر سنگین است و در دسته‌بندی آثار نمایشی فلسفی قرار می‌گیرد که به زبان کودکان کمی سخت است اما با این حال استقبال و بازخورد خوبی تاکنون از این اثر صورت گرفته است. پس از اجرای نمایش در هر شب نویسنده‌ای درباره کتاب خواندن و تاثیر آن با بچه‌ها به صحبت می‌نشیند. نویسندگانی که از این نمایش دیدن کردند نگاه خوبی به آن داشته‌اند و نسب به آن ابراز رضایت کرده‌اند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: الهام زارعی، مدیر صحنه: امید علیرضایی، منشی صحنه: سهیل سالکی، آهنگساز، میکس و مسترینگ: آرش سلگی، خوانندگان: علیرضا ناصحی، رها آویژه، سبا سلیمانی، سیروان امینی، آروین بذرافشان و آیدین حاتمی آذر، طراح حرکات: اصغر فریدی ماسوله، دستیار طراح حرکات: الهام زارعی، طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، دستیار طراح صحنه: لیلا طاهری، ساخت دکور: سامان قوچانی، جهانگیر مافی، امیر علی شیرزاد و آرمان خسروی، طراح لباس: سهیلا جوادی، دستیار لباس: سحر ببران، دوخت لباس: حسین پناهی، ساخت انیمیشن: رامین بهادری، طراح نور: رضا خضرایی، طراح و ساخت عروسک: بهناز مهدیخواه، عروسک گردان: مبینا افراسیابی، طراح گریم: سهیلا جوادی، مجری گریم: محمود ملکی علیایی و زهرا دهقانی و طراح پوستر و بروشور: یاسمن سلگی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.