سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "شه‌میر" به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز از بندرعباس امروز سه‌شنبه 22 مردادماه در دومین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 17 و 19 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.

کوروش سلمانی دهبارز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "شه میر" گفت: توجه به ظرفیت‌های شوخ‌طبعانه و بذله‌گویی شه میر در شهر بیکاه و رودان و شباهت‌های رفتاری این شخصیت حقیقی با سیاهِ نمایش‌های ایرانی باعث شد تا شه میر وام‌دار نگاه استاد نصیریان در نمایش سیاه شود و متن آن با فضائی هرمزگانی شکل بگیرد.

او درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: دسته‌ای لوطی که به اصطلاح به دهلی‌ها و سرنازنان منطقه می‌گویند برای عروسی پسر خان دعوت شده‌اند. در این دسته، زنان جای مردها ساز و دهل می‌زنند و نقش مردان را بازی می‌کنند. شه میر عشقی کهنه از مروکی دختر رقاص گروه در دل دارد. دست‌نیافتنی بودن مرو، برای شه میر سر آغاز خوابی است. پری دریایی در هیبت مرو به خواب او می‌آید و او را برای کاشتن درخت زندگی ترغیب می‌کند. برپایی عروسی برای سبز شدن درخت و رونق زندگی، بر آشفتگی شه میر می‌افزاید...

کارگردان نمایش "مادرم دوباره مرد" با بیان اینکه تمرینات نمایش "شه میر" حدود 4 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر عنوان کرد: "شه میر" فضایی رویایی، عینی و آیینی دارد. توجه به بذله‌گویی، لحظات کمدی و پرداختن به افسانه‌ها و روایت‌های گذشته و ناخنک زدن به مسائل روز اجتماعی از ظرفیت‌های این نمایش است. بخش اصلی این اثر بررسی شباهت‌های شه میر با سیاه است که به تصویر کشیده می‌شود.

او درباره طراحی صحنه نمایش "شه میر" یادآور شد: فضای اجرا و طراحی صحنه نمایش یک بادگیر است که در اختیار دسته لوطی است و ساخت این فضا با صنایع دستی هرمزگان انجام شده است که به شکل کاربردی و بصری به اثر کمک خواهد کرد.

سلمانی درباره موسیقی این اثر نمایشی اظهار کرد: موسیقی در این نمایش یک ساختار کاملاً هوشمندانه دارد و ترکیبی از سازهای بادی، کوبه‌ای و زهی است و ترانه‌های جنوب در این اثر وام‌دار اسطوره موسیقی هرمزگان علیخان حبیب‌‌زاده است.

این نویسنده و کارگردان در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: نمایش‌های آیینی و سنتی به دلیل هزینه‌های بالای تولید اثر، باید حمایتی تمام قد شود. نمی‌توان اثر نمایشی پژوهشی را با هزینه‌های دم‌دستی و اندک تولید کرد چراکه در همه ابعاد نمایش  آیینی و سنتی باید شکل تحقیقاتی و پژوهشی وجود داشته باشد و به این منظور جشنواره آئینی و سنتی باید در بحث اختصاص کمک هزینه احتکام بیشتری داشته باشد.

نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تا 26 مردادماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.