سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" به نویسندگی محمدحسین ناصربخت و کارگردانی ملیکا رضی دوشنبه 21 مردادماه در نخستین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 17 و 19 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت. رضی این اثر نمایشی را با بازی 24 نفر از هنرجویان خود در این رویداد اجرا خواهد کرد.  

ملیکا رضی کارگردان این اثر نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" گفت: این اثر نمایشی به وقایع دوران ناصرالدین شاه و شورش چال میدانی‌ها می‌پردازد. چال میدان یکی از محله‌های قدیم تهران است که در دوران ناصرالدین شاه، افراد آن محل دست به شورشی زدند.

او داستان این اثر نمایش را اینگونه توضیح داد: اسماعیل کبریت‌ساز، مرد فقیری است که کابوسی می‌بیند مبنی بر اینکه او را به جای پهلوان اسماعیل به جرم توهین به اعلیحضرت دست‌گیر کرده‌اند. او به اداره خطیئه احظار شده و پس از مواجهه با داروغه به سیاه‌چال فرستاده می‌شود...

کارگردان نمایش "قهوه قجری" در ادامه خاطرنشان کرد: نمایشنامه "کابوس‌های مرد مشکوک" که توسط محمدحسین ناصربخت تنظیم و نگارش شده است در کتاب "چهارگانه چال میدان" به چاپ رسیده است.

او که سومین دوره‌ای‌ست که در جشنواره آئینی سنتی حضور دارد، درباره انتخاب و اجرای این نمایشنامه خاطرنشان کرد: به منظور اجرا در این دوره از جشنواره به دنبال متنی بودم که ضمن آنکه به لحاظ نظارتی مشکلی نداشته باشد، دارای فضایی هماهنگ با دغدغه‌های ذهنی من که فضایی سورئال و مجازی است، باشد و پس از یک ماه و نیم مطالعه نمایشنامه‌های متعدد، به این اثر نمایشی رسیدم.

رضی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه و نیم به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر عنوان کرد: سبک اجرایی این نمایش تلفیقی از فضای فانتری و نمایش‌های سنتی ایرانی است. فضای فانتزی نمایش، فضای سنتی اثر را تهدید نمی‌کند. میزانسن در این نمایش نقش حائز اهمیتی در کنار بازی قدرتمند بازیگران دارد.

کارگردان نمایش "اپرت نیرنگ و اورنگ" درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه یادآور شد: در اجرا کاملاٌ به نمایشنامه وفادار بوده‌ام و تلفیق دیالوگ‌ها، بازی‌ها و میزانسن‌ها هماهنگی بسیاری در اجرا ایجاد کرده است.

او ضمن اشاره به اینکه موسیقی در این نمایش با سه ساز سنتور، تنبک و دف به صورت زنده نواخته می‌شود، درباره طراحی صحنه نمایش گفت: یک بهارخواب براساس فضای دوران ناصرالدین شاه در صحنه طراحی شده است. در، پنجره، فرش و حوضی دیده می‌شود که نماد حیاط‌های سنتی ایرانی است.

ملیکا رضی در بخشی از صحبت‌هایش علاقه به ادبیات ایرانی را در قدم نخست حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: به نظرم پیش از توجه به ادبیات غرب و جهان باید از فضاهای نمایشی ایرانی خودمان که دارای قدمت بسیاری است، کارمان را آغاز کنیم؛ چراکه تا پیش از آنکه به ادبیات ایرانی پرداخته نشود، از پس آثار جهانی بر نخواهیم آمد. همانطور که همچنان هنرمندان دیگر کشورها نیز به آثار داخلی‌شان توجه نشان می‌دهند.  

او ضمن اشاره به اینکه دبیرخانه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی نسبت به دو سال گذشته، تاکنون روند منظم‌تری داشته است، با ابراز گلایه نسبت به فضای کلی تئاتر این روزها گفت: متاسفانه نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که فضای بورژوایی در تئاتر پدیدار شده است و حال تئاتر را بد کرده است. سالن‌های خصوصی حرمت تماشاخانه‌های دولتی را از بین برده است. تاکید بر حضور چهره‌ها بدون در نظر گرفته شدن کیفیت آثار باعث شده تا کسانی که سال‌ها در این عرصه فعالیت و تلاش کرده‌اند، دلزده شوند و باید فکری برای این موضوع بشود. کسانی که از تلویزیون و سینما کنار گذاشته شده‌اند به تئاتر آمده و هنرمندان تئاتر بیکار شده‌اند. امیدوارم شرایط رو به بهبودی برود.

 نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 19 تا 26 مردادماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.