سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مثبت فکر کن" به نویسندگی و کارگردانی علی دهبان از فردا یکشنبه 6 مرداد ماه ساعت 21:15 در تئاتر هامون روی صحنه می‌رود. بازیگران این اثر نمایشی سیاوش مفیدی، شَیماء ملکیان، سوسن پرور و سامان دارابی هستند.

علی دهبان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "مثبت فکر کن" گفت: این نمایش مربوط به دوره دانشجویی و پایان نامه‌ام است که در همان زمان مورد استقبال قرار گرفت. البته که برای اجرا در شرایط فعلی با توجه به گذر زمان مورد بازنویسی مجدد قرار گرفت اما زیر متن محتوایی آن حفظ شده است.

او در ادامه افزود: باید اضافه کنم طی دو سال گذشته در تلاش بودم تا متن دیگری را روی صحنه ببرم که به لحاظ سلیقه ذهنی و فرم و محتوا به آنچه که امروز در نظر دارم نزدیک‌تر است. اما دو سال دوندگی برای اجرای آن نمایش به روندی فرسایشی برایم تبدیل شد که در نهایت تصمیم بر این شد، نمایش "مثبت فکر کن" را روی صحنه ببرم.

دهبان خلاصه داستان نمایش "مثبت فکر کن" را اینگونه توضیح داد: این نمایش قصه زوجی است که در یک شرایط سخت کنار هم زندگی می‌کنند. زنی که می‌جنگد و مردی که وا داده است. این زوج، پذیراییِ خانه زن و شوهری را برای مدتی اجاره کرده‌اند و در آنجا زندگی می‌کنند. شرایطی سخت و چِرک که در بستری کمیک آن را می‌بینیم.

او همچنین درباره موضوع و مضمون این نمایش اضافه کرد: "نمایش مثبت فکرکن" یک اثر بی‌ادعا، مفرح و همراه با کمی نقدهای اجتماعی است. ایده این نمایش در همان دوره دانشجویی به دست آمد و با توجه به تجربه زیستی شخصی خودم در شرایطی سخت شکل گرفت.

علی دهبان درباره سبک و فضای اجرایی نمایش خاطرنشان کرد: این نمایش یک اثر مینی‌مال و ساده است همچنین در طراحی دکور با کمک سینا ییلاق‌بیگی تلاش شده این سادگی را روایت کنیم تا در فرم اجرایی به محتوای اثر نزدیک شده باشیم. در واقع مخاطب با طراحی مواجه خواهد شد که در عین سادگی به جای دیدن نمایش خود را در معرض دید زدن نمایش و کاراکترها احساس خواهد کرد. کاری که شاید خیلی از ما امروز آن را انجام می‌دهیم در واقع دید زدن نه دیدن.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: به عنوان یک کارگردان کار اولی شاید حرف‌‌ها و بحث‌های زیادی وجود داشته باشد که بخواهم در موردشان صحبت کنم اما بخشی از آن من باب درد دل خواهد بود که در نتیجه اینجا مجالش نیست و بخشی دیگر آنقدر تکراری است که شبیه غُر زدن خواهد شد که مخاطب تئاتر به آنها کاملا اشراف دارد.  اما این روزها برخلاف شاید یک دهه پیش که ما عنوان دانشجو پی‌گیر آثار نمایشی بودیم بخش دیگری تحت عنوان "حاشیه‌های بی‌ربط و پرت" به تئاتر سرایت کرده که مدیریت کردن آن تخصص دیگری می‌خواهد که به نظرم با این کیفیت از حضور این حاشیه‌ها در آثار نمایشی باید چنین واحدی در دانشگاه‌ها برای کارگردان‌ها تدریس شود. واحدی تحت عنوان "مدیریت حاشیه‌های بی‌ربط و پرت" این بخش بیش از هر چیز دیگری انرژی روحی و روانی می‌گیرد و تمام کار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد به راحتی می‌توان در موردش ساعت‌ها بحث و نقد کرد و مقاله نوشت.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: احمد شیرازی‌مهر، مجری طرح: خیام وقارکشانی، مدیر تولید: حافظ وقارکاشانی، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، طراح گرافیک: مریم برادران، طراح تیزر: بهرام رامه، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: امیرحسین عشق‌آبادی، منشی صحنه: امیرحسین نبوی، مدیر روابط عمومی: مریم رودبارانی، مسئول تبلیغات مجازی: سید صادق سیادت و عکاس: نیلوفر جوانشیر و سارا ثقفی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.