به گزارش هنرآنلاین، جلسه نمایشنامه‌خوانی "ارثیه ایرانی" به نویسندگی زنده یاد اکبر رادی و کارگردانی پریا طاهری ساعت 19 روز جمعه چهارم مرداد ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان است.

در این برنامه کریم بیانی، خشایار شمشیرگران، مهیار اسلامی، معصوم احمدزاده، رزمریم کاظمی، پریا طاهری، مریم علی نیا، فریدون فارغ و بنیامین خادمی به عنوان نقش خوان حضور دارند. این در حالی است که الهه اصغری به عنوان صحنه خوان، سعید محمد شاهی موسیقی، هادی احمدی، الهه اصغری ساخت تیزر، حامد حسین زاده ساخت افکت، صدابردار و صدا گذار، پرستو ایمانی پخش افکت، خسرو شهریاری نور، شبنم اکبرزاده و آرش شمشیرگران عکاس و فیلمبردار دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.

این پروژه نمایشی چندی پیش علاوه بر دریافت جایزه اثر برگزیده نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، لوح سپاس کارگردانی، جایزه اول بازیگری زن، جایزه اول بازیگری مرد، جایزه دوم بازیگری مرد، جایزه دوم بازیگری زن را دریافت کرده است.

در توضیح جلسه نمایشنامه‌خوانی "ارثیه ایرانی" آمده است: "این متن از جذابترین متن‌های آقای رادی برای خوانش (به لحاظ ریتم بالای دیالوگ‌گویی، رنگارنگی کاراکترها، بازی‌های جذاب و موضوع شیرین در عین حال دردآور می‌باشد. داستان روایت اتفاقاتی بین ساکنین دو خانه در یکی از محله‌های قدیم تهران است. هر کدام از کاراکترها حکایتی دارند جذاب و تکان‌دهنده که در طول اجرا با آنها آشنا می‌شویم."

برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com و کانال تلگرام Tehran_city_theater@ مراجعه کنید.

 

الهام شعبانی بازیگر نمایش "اتینا"

الهام شعبانی بازیگر و طراح لباس با تحصیلات کارشناسی طراحی لباس از دانشگاه الزهرا به نمایش "اتینا" به نویسندگی رسول کاهانی و کارگردانی حسین دِیردار و تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا یوسف زاده و محدثه کاظمی پیوست.

الهام شعبانی تقدیر شده بهترین بازیگر زن برای نمایش خواب زمستانی در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر و تئاترشهر و کاندید سه دوره پس از آن بوده و در کارنامه کاری وی می‌توان به همکاری با کارگردانانی چون قطب‌الدین صادقی، آرش دادگر، رضا صابری، هومن برق نورد، سیاووش طهمورث، منوچهر هادی، ژاله صامتی، اصغر خلیلی، علی شمس، شهره سلطانی، تینو صالحی، لیلی عاج، کهبد تاراج و .. اشاره کرد.

از دیگر عوامل می‌توان به عطیه کاظمی (مدیر تولید)، سبحان لاله (مجری طرح)، شروین بختیاری (انتخاب موسیقی)، حسین بنیاد (دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز)، سهیلا اکبرزاده، عرفان شمس (دستیاران کارگردان) و سارا حدادی (مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای و تبلیغات- you studio ) اشاره کرد.

پیش‌تر لعیا زنگنه به این پروژه نمایش پیوسته و دیگر بازیگران این اثر نمایشی متعاقبا اعلام خواهند شد.

نمایش "اتینا" از ۱۰ مرداد در تماشاخانه مهرگان به نویسندگی رسول کاهانی و کارگردانی حسین دیردار به روی صحنه خواهد رفت و بلیت فروشی این اثر نمایشی به زودی برای مخاطبین باز خواهد شد.

 

واگویه‌های یک بازمانده از جنگ در "خنده ماهی"

آغاز اجرای نمایش "خنده ماهی" به نویسندگی و کارگردانی عباس رثایی از روز شنبه و همچنین آغاز فروش بلیت روزهای جدید "گورخواب‌ها" به کارگردانی سیامک صفری دو خبر از عمارت نوفل‌لوشاتو است.

نمایش "خنده ماهی" به نویسندگی و کارگردانی عباس رثایی از روز شنبه ۵ مرداد در سالن شماره دوی این مجموعه نمایشی روی صحنه می‌رود.

"خنده ماهی" که بر اساس پیش از این در مشهد اجرای موفقی داشته به واگویه‌های یک بازمانده از جنگ در یک آسایشگاه می‌پردازد.

عباس رثایی نویسنده، کارگردان و تک بازیگر این نمایش است که از ۵ تا ۱۸ مرداد ساعت ۱۸:۳۰ و با مدت زمان ۴۵ دقیقه در سالن شماره دوی عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود.

سایر عوامل "خنده ماهی" عبارتند از: مشاور کارگردان رضا احمدی، دستیار کارگردان پدرام عمرائی، مدیر صحنه زهرا صابریان، ساخت تیزر محمد هدایت‌زاده، طراح صحنه و لباس مجید بندار مقدم و انتخاب موسیقی محمد دلگشا.

 

بلیت‌های سه روز نخست "گورخواب‌ها" تمام شد

با فروش تمام بلیت‌های سه روز نخست "گورخواب‌ها" به نویسندگی و کارگردانی سیامک صفری، پیش‌فروش روزهای جدید این نمایش که از امروز دوم مرداد در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود، آغاز شد.

"گورخواب‌ها" نمایشی به نویسندگی و کارگردانی سیامک صفری، تهیه‌کنندگی حمیدرضا علینژاد و بازی سیامک صفری و نسیم ادبی است که از امروز (دوم مرداد) ساعت ۲۱ در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود و رضا کیانیان به عنوان مهمان ویژه در افتتاحیه این نمایش حضور خواهد داشت.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: منوچهر شجاع، طراح صدا: محمدرضا جدیدی، مجری طرح: آکادمی هنرهای اجرایی افرا، دستیار کارگردان: نیما صفری، مدیر تولید: امیر سپهر تقی‌لو، طراح گرافیک: حمید گودرزی، دستیار طراح صحنه: هادی بادپا، جانشین تهیه: احسان باقری، مدیر تبلیغات: عرفان پورمحمدی، مشاور رسانه‌ای: سبا حیدرخانی، عکاس و ساخت تیزر: امید مهدوی، تبلیغات مجازی و IT: امیرحسین جوانی.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت دو نمایش "خنده ماهی" و "گورخواب‌ها" می‌توانند به سایت تیوال و یا عمارت نوفل‌لوشاتو به نشانی حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک۱، مراجعه کنند.

 

اجرای "اهورا و غول جزیره" با دغدغه آموزش مفاهیم زیست محیطی به کودکان

نمایش کودک و نوجوان "اهورا و غول جزیره" به نویسندگی وکارگردانی پریوش کامیار و تهیه‌کنندگی نعیم بختیارى در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود.

نمایش کودک و نوجوان "اهورا و غول جزیره" به نویسندگی وکارگردانی پریوش کامیار و تهیه‌کنندگی نعیم بختیارى با دغدغه آموزش مفاهیم زیست محیطی به کودکان در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود.

مهسا بختیارى، نادیا محبوبى، نعیم محبوبى، نکیسا بختیارى، نعیم بختیارى و امیر امیدى‌نژاد (به ترتیب ورود به صحنه) بازیگران "اهورا و غول جزیره" هستند.

داستان این نمایش درباره گوزن زرد ایرانی است که در جزیره اشک و در میانه دریاچه ارومیه نگهداری می‌شود و همواره از طرف اهالی جزیره مورد حمایت و احترام است، تا اینکه سر و کله غول جزیره پیدا می‌شود و گوزن را می‌رباید...

"اهورا و غول جزیره" درباره نگهداری از محیط‌زیست و رفتار مناسب با حیوانات در دشت‌ها و جنگل‌های حفاظت شده است و دغدغه آموزش مفاهیم زیست محیطی به کودکان را به عنوان شهروندان آینده دارد.

این نمایش پیش از این در زمستان ۱۳۹۷ در فرهنگسرای نیاوران اجرا شده بود و قرار است و دور تازه اجرای خود را با گروه جدید از ۹ مرداد با مدت زمان ۵۰ دقیقه در سالن شماره دوی عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز می‌کند.

نویسنده وکارگردان این اثر پریوش کامیار و مشاور کارگردان و تهیه‌کننده نعیم بختیارى هستند و سایر عوامل این اثر عبارتند از: طراح لباس مریم غلامى، رخساره بهادرى، طراح دکور کامران کامیار، طراح گریم فرانک کامیار، طراح نور فرشاد نصیرى، موسیقى ارغوان حمسى، چکامه شمسى شمس‌الدینى، کارگردان انیمیشن و طراح تیزر و پوستر آیدا فوقانى، دستیار و جانشین تهیه مهسا بختیارى، عکاس شکیلا بختیارى، و مشاور رسانه‌ای سبا حیدرخانى.

 

فراخوان تماشاخانه عباس جوانمرد منتشر شد

شورای هنری تماشاخانه جوانمرد فراخوان اجرای عموم فصل اول  (نیمه دوم سال 98) خود را منتشر کرد.

در فراخوان این تماشاخانه آمده است خانه تئاتر و مدیریت تماشاخانه جوانمرد برای تنظیم و تکمیل جدول اجراها از تمامی هنرمندان و گروه‌های تئاتری دعوت به عمل می‌آورد تا پیشنهادهای اجرایی خود را برای این تماشاخانه ارسال کنند.

معیارهای اجرا در این تماشاخانه به شرح زیر است:

  گرو‌ های حرفه‌ای با هویت تئاتری و سابقه‌ موثر و مشخص در حوزه اجرا

اجراهایی با گرایش به ایده‌های نو، تجربی و یا اقتباس در ساحت متن و اجرا 

علاقمندان به اجرای عموم در تماشاخانه جوانمرد می‌بایست مراحل اداری زیر را طی کنند:

گروه‌های متقاضی پس از دریافت و تکمیل فرم تقاضای خود شامل: (رویکردهای گروه، خلاصه نمایشنامه و معرفی کامل ایده‌ اجرا)؛ فرم خود را به همراه یک نسخه از متن نمایشنامه پیشنهادی برای بررسی در شورای هنری به مدیریت تماشاخانه ارائه کنند.

گروه‌های متقاضی باید شیوه اجرایی خود را مکتوب در فرم پیشنهادی توضیح دهند و در صورت نیاز برای متقاعد ساختن شورای هنری اسکیس طراحی صحنه، نور و چیدمان اسباب صحنه را  ضمیمه فرم پیشنهادی خود گرداند.

شورای هنری پس از اتمام مهلت اعلام شده، پیشنهادهای رسیده را بررسی کرده، سپس جدول سالیانه این سالن را نهایی می‌کند.

پس از تصویب اجرای عمومی در شورای هنری، گروه متقاضی باید طرح یا متن مورد نظر خود را برای اخذ مجوز کتبی از سوی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در سه نسخه تایپ شده به مدیریت تماشاخانه ارائه دهند.

* تا زمان اخذ مجوز کتبی متن، قطعیت اجرا مشخص نخواهد بود.

هنرمندان می‌بایست به نکات زیر توجه کنند:

تعداد اجراهای هر گروه در تماشاخانه جوانمرد (بدون احتساب تعطیلات رسمی سالن) 27 اجرا خواهد بود.

گروه‌‌ها می‌‌توانند براساس استقبال مخاطبان و درصورت موافقت مدیرتماشاخانه نسبت به شرایط جدول اجراها، همچنان به  اجرای نمایش خود ادامه دهند.

با توجه به شرایط ویژه‌ اجراها، محدودیت مکان تمرین و پرتابل بودن صحنه و دکور در تماشاخانه جوانمرد، گروه‌های اجرایی می‌‌توانند با هماهنگی و برنامه‌ریزی مدیریت تماشاخانه تنها به مدت حداقل10 روز پیش از اجرای خود در تماشاخانه تمرین کنند.

مهلت ‌ارسال شیوه ‌نامه اجرایی و تحویل مدارک مورد نیاز تا تاریخ 15 مرداد ماه 98 بوده و گروه های متقاضی می‌بایست باید مدارک اجرای خود را به آدرس خیابان انقلاب، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه، پلاک 260 عمارت خانه تئاتر طبقه دوم دفتر مدیریت تماشاخانه جوانمرد ارسال کنند.

 

نمایش وانیک تمدید شد

نمایش "وانیک" به کارگردانی بهار محمودزاده که از نه تیرماه در تماشاخانه سپند به صحنه رفته بود، با توجه به استقبال مخاطبان تمدید شد.

دور دوم اجرای این اثر از 12 مرداد آغاز شده و تا 15 مرداد ماه هرشب ساعت 19 در سالن دو تماشاخانه سپند به صحنه می‌رود.

نمایشنامه "وانیک" یکی از آثار شاخص واسلاو هاول رئیس جمهور فقید و نمایشنامه‌نویس اهل چک است که توسط بهار محمودزاده آماده اجرا شده است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: "وانیک" روایت داستانی ساده، اجتماعی و روانشناسی بوده که در ۲ اپیزود متفاوت با رگه‌هایی از طنز و سیاست به زندگی نویسنده‌ای به نام وانیک می‌پردازد. به نوعی قصه، وانیک را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که روی عقاید و اصولش پا بگذارد ولی آیا او این کار را انجام می‌دهد؟

بهار محمود زاده پیش از این کارگردانی نمایش‌های "روژان جامانده"، "زندگی دیگران"، "چشم‌ها" و … را بر عهده داشته و به ایفای نقش‌های متعددی در صحنه تئاتر پرداخته که از آن جمله می‌توان به بازی در نمایش‌های "آدمکش"، "باغ شازده"، "اکاریتوی قهوه‌ای"، "شراره" و … اشاره کرد.

بهاره رهنما، علی اوجی، محمد زوار بی‌ریا و دانیال خیری‌خواه بازیگرانی هستند که در این نمایش کمدی اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این اثر می‌توان به ایمان یزدی تهیه‌کننده، لیلا جعفری (پن استودیو) مجری طرح، میثم نویریان طراح صحنه، ماهرخ سلیمانی طراح لباس، پروین شفیعی نژاد گریم، علی امینی نجفی مترجم، رضا محمدپور دستیار کارگردان و برنامه ریز، نیلوفر رازمند منشی صحنه، مارال سوری دستیار لباس، رزیتا خانیان و سونیا محمد علیزاده اجرای لباس، عاطفه حیدری دستیار صحنه، مهدی حبیبی، امین سنایی و سید محمد فرجامی ساخت دکور، سینا افشار طراح پوستر و گرافیک، پن استودیو ساخت تیزر و عکس و حامد قریب (آرت استوری) مشاور رسانه‌ای اشاره کرد.

همچنین جینورا به عنوان سرمایه‌گذار در کنار این پروژه فرهنگی حضور دارد.

علاقه‌مندان به تماشای این اثر می‌توانند، برای خرید بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

 

نمایشنامه "فرشته تاریخ" به چاپ دوم رسید

نمایشنامه "فرشته تاریخ" نوشته محمد رضایی‌راد، که چاپ نخست آن در تیر ماه امسال و همزمان با اجرای این اثر در تئاتر شهر"توسط "نشر بیدگل" به بازار کتاب عرضه شده بود، در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

"فرشته تاریخ" تازه‌ترین اثر محمد رضایی‌راد- نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر- است که پیش از این آثار موفقی چون "فعل"، "رقصی چنین"، "و آنک انسان"، "هشتمین خان"، "بازگشت به خان نخست" را به رشته تحریر آورده و روی صحنه برده است.

چاپ دوم نمایشنامه "فرشته تاریخ" در حالی صورت می‌گیرد که این روزها، اجرای این اثر نمایشی که از ابتدای تیرماه در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته نیز با استقبال چشمگیری از سوی علاقه‌مندان به تئاتر و فلسفه مواجه شده است. به شکلی که کلیه بلیت‌های این نمایش تا سه هفته بعد توسط علاقه‌مندان پیش‌خرید شده و ظرفیت فروش اینترنتی بلیت‌های نمایش تا آخرین روز اجرا تکمیل شده است.

"فرشته تاریخ" نمایشنامه‌ای است که با رویکردی آزاد و روایتی از آخرین شب از زندگی "والتر بنیامین"- فیلسوف آلمانی و از شخصیت‌های‌ متفاوت تاریخ فلسفه در قرن بیستم- واقعیتی تاریخی در گذشته را دستمایه قرار می دهد تا با سیری در زندگی و اندیشه‌های این شخصیت، به واکاوی مفاهیمی عمیق‌تر در زمینه مواجهه انسان امروزین با تاریخ، مرگ و نمایش بپردازد.

در یادداشت محمد رضایی‌راد درباره نمایشنامه "فرشته تاریخ" و به نقل از والتر بنیامین آمده است: صورت‌بندی و بیانِ روشن گذشته به‌شکل تاریخی، به معنای تصدیق آن “همان‌گونه که واقعاً بوده” نیست. معنای آن به چنگ آوردن خاطره‌ای است که هم‌اینک در لحظه‌ی خطر درخشان می‌شود." من نیز نکوشیده‌ام تا بنیامین را آن‌گونه که واقعاً زیست و مُرد بازسازی کنم. پس از جزئیات کوچک گذشتم و یا به عمد دگرگونش کردم برای منظوری دیگر: فراچنگ‌آوردن خاطره‌ی بنیامین در این لحظه‌ی خطر که در آن ایستاده‌ایم.

 

"از جهنک تا گولاگ" به دیوارچهارم می‌رود

"از جهنم تا گولاگ" به نویسندگی حمیدرضا اسدزاده، کارگردانی سیدمحمدصادق سیادت، طراحی افسانه بخشی فرد و تهیه‌کنندگی مهدی غلامی سرخه، شنبه پنجم مردادماه در تماشاخانه دیوارچهارم اجرا می‌شود.

امیر فرمانی، امین مومنی پور، علیرضا داوری، حدیثه مقدم، دینا غلامی سرخه، وحید باقری، فرزاد احدی، حمیدرضا اسدزاده، امیر تیموری، افسانه بخشی فرد و آرش کابلیان به ترتیب ورود به صحنه، خوانشگران و حامد همتی نوازنده موسیقی در این اثر هنری هستند.

از دیگر عوامل "از جهنم تا گولاگ" می‌توان به مشاور کارگردان: افسانه بخشی فرد، سرپرست گروه: محسن بیده، دستیار کارگردان: فرزاد احدی، طراح گریم: سولماز نجفی، طراح نور: ایمان نظری، مدیر روابط عمومی و عکاس: محسن بیده، گرافیک: محمد جواد یعقوبی و شیوا مشفق اشاره کرد.

در بخشی از این نمایشنامه آمده است:  گولاگ دنیای عجیبی بود، سازمان ملل متحد دوم با کلی آدم از نقطه به نقطه این دنیا، فقط فرقش این بود که از هر کشور 20 تا نماینده اونجا بود؛ اونجا یه جهنم واقعی بود...

پیش فروش بلیت این برنامه هنری از روز چهارشنبه دوم مرداد ماه در سایت تیوال و گیشه تماشاخانه دیوارچهارم آغاز خواهد شد.