سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مردی که می‌خواست مرد بماند" نوشته افروز فروزند و کار حامد اویسی طهرانی از فردا 3 مردادماه ساعت 20 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران با بازی سحرصفرپور و حامد اویسی طهرانی اجرا می‌شود.

حامد اویسی طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای نمایش "مردی که می‌خواست مرد بماند" گفت: ما این نمایش را در چهارمین دوره از جشنواره تئاترشهر در تالار محراب روی صحنه آوردیم و خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایش صورت گرفت. قرار بر این بود که در همان سال این نمایش را اجرای عمومی کنیم که به دلایلی میسر نشد تاکنون که این اثر نمایشی از فردا در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌آید.

او در ادامه افزود: موضوعیت و محوریت این اثر درباره اختلافات همسرهاست به اضافه اینکه این اثر به برابری حقوق زن و مرد می‌پردازد.

کارگردان نمایش "فریادها و نجواهای دختر ترسا" ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه "مردی که می‌خواست مرد بماند" بن مایه و ریشه کمدی دارد، درباره میزان وفاداری‌اش به متن عنوان کرد: از آنجا که این نمایشنامه در سال‌های 70- 80 نوشته شده است بر آن شدیم تا با تغییر فضاها اتفاقات آن را به روز کنیم اما وفادار به داستان اثر هستیم.

اویسی طهرانی با اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: فضای نمایشنامه کاملاٌ رئالیستی است و نویسنده تعمداً فاصله‌گذاری‌هایی در متن داشته است که ما کمتر از آن فاصله‌گذاری‌ها در اجرا استفاده می‌کنیم و بیشتر به قصه پرداخته‌ایم. فضای اثر از نماد رنگی سیاه و سفید و شطرنجی که نشان از قدرت مردان است آغاز شده و به مرور دیگر رنگ‌ها به آن اضافه می‌شوند و به سمت رئالیستی پیش می‌رود.

او درباره طراحی صحنه این نمایش عنوان کرد: طراحی صحنه پورتابل است و دکور نمایش فضایی شطرنجی دارد که به مرور با استفاده از نورهای مختلف چندین فضا بر این اساس ساخته می‌شود.

این کارگردان درباره موسیقی این اثر یادآور شد: موسیقی نمایش انتخابی است و از موسیقی‌های ایرانی کلاسیک با ریشه کمدی که به اثر نزدیک است و به ریتم کار کمک می‌کند، استفاده شده است.  

او در پایان صحبت‌هایش گفت: این نمایش ریشه کمدی انتقادی و نگاهی روانشناسانه به زندگی مشترک دارد و دارای خرده مونولوگ‌هایی است که مخاطب با آن همذات‌پنداری می‌کند. در روند شکل‌گیری این اثر از دو دکتر و متخصص روانشناسی به منظور تحلیل شخصیت‌ها استفاده شده است اما از آنجا که این اثر ریشه کمدی دارد پرداخت جدی روانشناسانه بر این نمایش نداشته‌ایم. با چند روانشناس نیز مذاکراتی داشته‌ایم که در صورتی‌که بپذیرند در حین اجراها حضور خواهند داشت و پس از اجرا پاسخ‌گوی سوالات مخاطبان خواهند بود.

در خلاصه داستان نمایش "مردی که می‌خواست مرد بماند" آمده است: زن ۶ روز فرصت دارد تا علت اختلال حساب و آشفتگی حساب‌های شرکت را پیدا کند مرد خانه‌نشین شده و این مسئله او را سرخورده کرده و قصد تلافی و گرفتن حق تمام مردان از جمله خودش را دارد. سعادت حقیقی زن در آن است که دوست بدارد اگر به سلسله عواطف اولطمه وارد شود گویی او نابود می‌شود. همه چیز زن معماست.

علاقمدان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.