به گزارش هنرآنلاین، رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی به کارگردانی روح‌الله جعفری در حمایت از مردم سیل‌زده شهر "معمولان" استان لرستان برگزار می‌شود.

رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده شهر "معمولان" استان لرستان به کارگردانی روح‌الله جعفری از تاریخ ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.

در این رپرتوار ۱۰ نمایشنامه از نمایشنامه‌نویسان مطرح ایران با مشارکت بیش از ۱۰۰ هنرمند خوانده می‌شود و تمام عواید مادی و فروش بلیت آن به مردم سیل‌زده شهر "معمولان" استان لرستان اختصاص می‌یابد.

در طی ۱۰ روز به ترتیب ۱۰ نمایشنامه "تاج ماه" از فریده فرجام، "بلبل سرگشته" علی نصیریان، "چوب به دست‌های ورزیل" غلامحسین ساعدی، "قصه طلسم حریر و ماهی‌گیر" علی حاتمی، "سگی در خرمن‌جا" نصرت‌الله نویدی، "حالت چطوره مش‌رحیم؟" و "گلدونه‌خانوم" اسماعیل خلج، "گمشدگان" بهرام بیضایی، "آسیدکاظم" محمود استادمحمد، "شاپرک خانوم" بیژن مفید و "لبخند باشکوه آقای گیل" اکبر رادی خوانده می‌شود.

رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده شهر "معمولان" استان لرستان به کارگردانی روح‌الله جعفری و با مشارکت بیش از صد هنرمند از تاریخ ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود و تمامی عواید مادی این برنامه به عزیزان خسران دیده تعلق خواهد گرفت.

 

ایوب آقاخانی "رگ" را به صحنه می‌برد

ایوب آقاخانی نمایش "رگ" را با نگاهی تاریخی و ملی در رثای سه مرزبان ایرانی در هنگام اشغال ایران توسط متفقین به صحنه می‌برد.

جدیدترین تولید گروه تئاتر پوشه به کارگردانی ایوب آقاخانی "رگ" نام دارد و داستان سه مرزبان ایرانی را روایت می‌کند که در زمان جنگ جهانی دوم در برابر هجوم نیروهای روسی به ایران مقاومت کرده و به مدت دو روز ارتش تا بن دندان مسلح روس را زمین‌گیر کردند.

"رگ" که نگاهی به یک واقعه تاریخی و ملی در دهه بیست دارد، در راستای رویکرد همیشگی گروه تئاتر پوشه به مصادیق اجتماعی و تفکر ناظر بر واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی موثر در روزگار حال مخاطبان در مسیر تولید قرار گرفته است.

این نمایش که توسط ایوب آقاخانی، فرهاد امینی و ویدا دانشمند و بر اساس طرحی از آقاخانی نوشته شده، همزمان با سالگرد شهادت این سه مرزبان، شهریور امسال در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.

 

اجرای "آشغالمرد" در پردیس تئاتر شهرزاد

نمایش "آشغالمرد" به نویسندگی ماتئی ویسنی یک، کارگردانی امیر رمضانی و تهیه‌کنندگی سیامک سلطانی از روز یکشنبه ۶ مرداد ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد سالن صنوبر به روی صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی، مهدی رادین خواه، سیامک سلطانی، نیکتا سادات شیرنگی، فریبا صارمی، سیما نجفی زاده و دریا وهاب به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش میتوان به، طراح نور: رضا خضرایی ،طراح لباس: نسرین خرمی ،طراح صحنه: امید اکبری ،طراح ماسک وگریم: ثمین سالک ،طراح حرکت: بهار رادمند ،طراح لوگو وپوستر: محمد موحدنیا ،طراح تیزر وموشن: بهرام رامه ،طراح موسیقی: فرزان صارمی ،دستیار کارگردان: آرمان مدرسی ،منشی صحنه: جعفر میر احمدی ،مدیر صحنه: میلاد بهرامی ،نریشن: محسن زرابادی پور ،مدیر رسانه وروابط عمومی: محسن بیده و عکاس: شیرین جهانزاده اشاره کرد.

در خلاصه داستان نمایش آشغالمرد آمده است که: نمایش آشغالمرد هم چون تکه‌های آینه‌ای شکسته‌اند. آینه‌ای که قبلاً در وضعیت ایده‌آل قرار داشته و آسمان و جهان و روح انسان را باز می‌تابانده است. آنگاه انفجاری رخ می‌دهد که نه خبر از زمانش داریم ونه دلیلش را می‌دانیم.

دراین نمایش با ساختاری خاص ویا تصویری مشخص سرو کار نداریم بلکه مصالح بی‌واسطه روزمره‌گی و بی‌معنایی زندگی را هدف قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال و یا گیشه پردیس تئاتر شهرزاد مراجعه کنند.

 

ارسال کانکس کانون کودک و نوجوان به استان لرستان

کانکس اهدایی کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر به استان لرستان رسید.

این کانکس که صبح روز شنبه به لرستان اعزام شد هم اکنون به مقصد رسیده است.

به گفته مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر و رییس کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر: این کانون تصمیم گرفت تا هزینه هدایای هفته تئاتر خود را به خرید کانکسی برای اهدا به یک خانواده سیل زده تخصیص دهد. این امر انجام شده و اکنون با کمک مدیرعامل خانه تئاتر این کانکس برای هنرمندی سیل زده در روستای نورآباد لرستان اعزام شده است.

او همچنین افزود: بنا داریم تا پس از ساخته شدن منزل این هنرمند نورآبادی، کانکس در همین روستا تبدیل به کتابخانه شود.

 

بزرگداشت ماریا حاجیها توسط خانه تئاتر برگزار شد

بزرگداشت ماریا حاجیها پیشکسوت گریم و چهره‌پردازی عصر گذشته یکشنبه 30 تیرماه به همت انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر برگزار شد.

انجمن گریم و ماسک این خانه بعدازظهر دیروز بزرگداشتی برای پیشکسوت این عرصه، ماریا حاجیها برگزار کرد.

در این بزرگداشت که با حضور مدیرعامل، بازرس، مدیر تماشاخانه جوانمرد، مدیر روابط عمومی و اعضای نام آشنای انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر برگزار شد، نوید فرح مرزی رئیس هیئت مدیره این انجمن گفت: اگر حمایت و همت خانه تئاتر و مدیریت عامل، بازرس و دیگر مدیران آن نبود شورای مرکزی چهره‌پردازان خانه تئاتر نمی‌توانست کوچک‌ترین قدمی بردارد، خیلی خوشحالم که الان در جمعی دوستانه و پرانرژی به اسم شورای مرکزی چهره‌پردازان جلسات را برگزار می‌کنیم و تنها هدفمان بالا بردن سطح کیفی چهره‌پردازی است.

او همچنین ادامه داد: در یک خانواده ممکن است شرایط برای فرزند بزرگ و فرزند کوچک متفاوت باشد اما همه دارای یک نام خانوادگی هستند. انجمن ما هم به همین شکل است.

پس از او حسن ملکی همسر ماریا حاجیها در وصف او چنین گفت: ماریا سالهاست کار می‌کند، عاشق کارش است و من برایش احترام قائلم.

سپس مدیر عامل خانه تئاتر شهرام گیل گفت: خوشحالم که حضور حضرتعالی اینقدر پر برکت است که دوستان را دور هم جمع کرده تا یک سلام دوستانه با هم رد و بدل کنیم، فرق آدم‌های موثر و غیر آنها در یک چیز است عوالم شخصی، هفده بار قبل از شکسپیر هملت نوشته شد ولی یک هملت ماند و باقی یا اثری از آنها نیست یا قابل ذکر نیست. نقطه افتراق در این است که شکسپیر با عوالم شخصی خود توانست دنیا را تسخیر کند و این عوالم شخصی نقاطیاند که پارادایم های فکری دنیا را تعریف می‌کند.

گیل آبادی ادامه داد: داشتن فلسفه‌ای که زاویه دید معنایی به ما می‌دهد، پایمردی در یک سیر و دست گذاشتن روی نقاط انسانی که باعث می‌شود از یک نفر بزرگی را بسازد که قابل تغییر، تعویض یا جابجایی نیست. گریم عنصری پویاست که در خدمت خلق جهان تازه برای آثار دراماتیک است. هیچ گریمور و طراح گریمی را ندیدم که نگاه غیر مهربانه‌ای نسبت به صورت انسان داشته باشد. ای کاش روزهایی مثل امروز دور هم جمع شویم و چیزهایی را مرور کنیم که اسمش خاطره است اما در واقع تاریخ، درس و تئاتر است. امیدوارم انجمن‌ها همه به اینجا برسند که در این سطح مهربانی در آنها جاری باشند که از همدیگر تقدیر کنند و این مهربانی را تبدیل به حلقه مودت خود کنند.

سپس آرش دادگر مدیر تماشاخانه عباس جوانمرد به بیان خاطراتی از تجربیات خود با مقوله گریم پرداخت و بهمن صنیعی نیز در این مراسم تقدیر شد گفت: چندسالی است که طراحی نکردم و از این به بعد هم نمی خواهم طراحی کنم تا فضا را به جوان‌ترها بدهم.

پایان این مراسم با بزرگداشت ماریا حاجیها در حضور شهرام گیل آبادی، سارا اسکندری، بهمن صنیعی و سهراب سلیمی و نوید فرح مرزی همراه بود.

 

پوستر نمایش "مثل هیچکس" منتشر شد

همزمان با آغاز پیش فروش بلیت در سایت تیوال، پوستر نمایش "مثل هیچکس" به کارگردانی مسعود رحیم‌پور و طراحی پگاه حسینی در آستانه شروع اجرا در تماشاخانه ماه حوزه هنری منتشر شد.

"مثل هیچکس" از ششم مردادماه، ساعت 19 در سالن ماه حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت. پرستو کرمی و مسعود رحیم‌پور بازیگران این اثر نمایشی هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده: چیترا نادری، علی کوچکی، آهنگساز: شروین عباسی، مشاور کارگردان: سیاوش جامع، طراح صحنه: مرضیه پورتور، دستیاران کارگردان: نسرین درویشی و فریدون رحیمی، عکاس: مارال غفوریان،ساخت تیزر: فرنود یوسف آذر و تبلیغات و مشاور رسانه: علیرضا لرک

پیش‌فروش بلیت روزهای جدید با تخفیف ویژه هم‌اکنون در سایت تیوال آغاز شده است.