سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "این یک اعتراف است" نوشته و کار شادی اسدپور از 23 تیرماه ساعت 19:30 در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگر این اثر نمایشی، فرزین محدث است.

شادی اسدپور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "این یک اعتراف است" گفت: مفهوم و تم اصلی این اثر نمایشی درباره تنهایی انسان مدرن و نبود ارتباطش با جهانی هراس‌انگیز است. این موضوع همواره دغدغه‌ام بوده است و در نمایش "خانه نم زده" در قالب یک خانواده نیز به آن پرداخته‌ام. اما در نمایش "این یک اعتراف است" یک انسان دچار تنهایی است که اعضای مهم زندگی خود را از دست داده و تنهایی‌اش در زندگی را مرور و روایت می‌کند.

او درباره انتخاب فرزین محدث به عنوان بازیگر این نمایش عنوان کرد: او چند نقش را در این نمایش بازی نمی‌کند اما در ارتباط با سه نفر از مهمترین افراد زندگی‌اش قرار می‌گیرد که درباره آن‌ها صحبت کرده و در بخش‌هایی به جای آن‌ها قرار گرفته و نقاط اتصالش با آن‌ها را بازی می‌کند.  

اسدپور با بیان اینکه نگارش این نمایشنامه دی ماه سال گذشته آغاز شد و از اسفندماه تمرینات آن شروع شد، خاطرنشان کرد: با احترام به دیگر بازیگران به شخصه معتقدم که فرزین محدث ویژگی‌های خاص خود را دارد و به عنوان کارگردان معتقدم او توانسته به خوبی از پس ایفای این نقش برآید. در طول نمایش به صورت مداوم روی صحنه حضور دارد و خارج نمی‌شود. این نمایش نیاز به تحرک و شناخت بالایی دارد و شخصیت نمایش به لحاظ بدن و بیان مدام در حال  تغییر است که محدث دارای این توانمندی‌هاست.

او با بیان اینکه "این یک اعتراف است" فضای سخت و ایفای نقش دشواری دارد، یادآور شد: به شخصه 6 بار به تماشای نمایش "استیو جابز" که فرزین محدث در آن ایفای نقش کرده بود نشستم، هر چند که بازی‌های بسیار خوبی از او در نمایش‌های دیگر دیده بودم. پس از تماشای نمایش "استیو جابز" مطمئن شدم که در صورتی‌که نمایشنامه "این یک اعتراف است" را بنویسم، محدث می‌تواند در آن ایفای نقش کند و اکنون در این نمایش با توانایی‌هایش به صورت وسیعی مواجه شدم.

کارگردان نمایش "خانه نم زده" درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "این یک اعتراف نیست" بیان کرد: فضای این اثر رئالیستی نیست، یعنی مخاطب در این نمایش با فضای ذهنی مالیخولیایی انسانی مواجه خواهد شد. در کارگردانی براساس سبک و فضای خاصی حرکت نکردم؛ در جاهایی فضا اکسپرسیونیسم است و بخش‌هایی مالیخولیایی. نمایش تم روانشناسانه اجتماعی دارد چراکه به مسئله انسان در آن پرداخته می‌شود.

شادی اسدپور همچنین افزود: در طراحی صحنه و دکور اغراق وجود دارد و فضای بازی کاریکاتورگونه است. شخصیت این نمایش دارای ذهنی آشفته است که مقاطع زندگی او دراماتیزه شده است.

او درباره طراحی صحنه این نمایش خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که مخاطبان تاکنون به آن اشاره داشته‌اند طراحی صحنه خوب نمایش است. تماشاگر در این اثر با حمام یک خانه مواجه است که همه آیتم‌ها در آن اغراق شده است و یک سری عناصر رئالیستی نیز در آن وجود دارد. با توجه به محدودیت‌های سالن‌های خصوصی، دکور پورتابلی برای این اثر طراحی شده که از نظر کاربردی فضای مدنظرمان در آن به خوبی منتقل می‌شود.

این نویسنده و کارگردان درباره موسیقی نمایش "این یک اعتراف نیست" گفت: صدا و موسیقی در این نمایش به عنوان کاراکتر حائز اهمیت است. در بسیاری از قسمت‌های این اثر مخاطب با صداهایی مواجه است که شارپ نیستند و صدای ذهنی شخصیت اصلی نمایش است و به منظور فضاسازی کاربرد دارند و بازیگر با این صداها ارتباط برقرار می‌کند. صدا و موسیقی در این نمایش تماتیک است و با ورود به فضای اثر کار خود را انجام می‌دهد.

شادی اسدپور در بخشی از صحبت‌هایش تصریح کرد: این نمایش از سخت‌ترین کارهایی بوده است که روی صحنه آورده‌ام. فرزین محدث نیز به موازات نظر من در جاهایی مطرح کرده که شخصیتی را که در این نمایش ایفا می‌کند از سخت‌ترین نقش‌هایی بوده است که او تاکنون بازی کرده. داستان نمایش به گونه‌ای است که تماشاگر می‌تواند لحظاتی خودش را به جای شخصیت نمایش بگذارد و با آن ارتباط برقرار کند چراکه همگان به نوعی با مسئله تنهایی درگیر شده‌اند.

او در ادامه افزود: به شخصه نمایشی را روی صحنه نمی‌آورم تا ایدئولوژی را آموزش یا انتقال دهم بلکه بهترین پاسخ به آثارم این است که تماشاگر با داستان و شخصیت نمایش ارتباط برقرار کند و با خروج از سالن همه چیز برایش تمام نشود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: مهدی (آرش) رزمجو، تهیه و تولید: موسسه هنری آرتا، دستیار اول و برنامه‌یز: مهدی ناظمی، دستیار دوم: سارا صادقی و لیلا افتخاری، منشی صحنه: مائده بیگلری بهادر، طراح صحنه: امید اکبری، طراح لباس: مقدی شامیریان، آهنگساز و طراح صدا: عرفان فرشی‌زاده، آوا: بنفشه حسین پور، دستیار آهنگساز: شایان شمسی، ضبط: مرکز هنری ماگو، طراح گرافیک: سینا افشار، طراح نور: فرشاد نصیری، طراح گریم: ثمین سالک، مدیر ارتباطات و روابط عمومی: مریم ناظران، مدیران صحنه: محمد لطفی و محمدامین نجفی، مدیر تشریفات: امیررضا ابراهیم، عکاسان: ابوالفضل نریمانی و عرفان بختیاری، ساخت تیزر نمایش: محمد صادق زرجویان و حمیدرضا طاهر، ساخت تیزرهای تمرین و مهمان: عرفان بختیاری، امور تبلیغات و مارکتینگ: شیدا بختیاری و نازنین حسینی، ساخت و اجرای دکور: کیوان ضیائیپور، دستیار ساخت دکور: نوا یوسف زاده، دستیار لباس: سوسن بقاء شانجانی و دوخت لباس: حسین پناهی.

در خلاصه داستان نمایش "این یک اعتراف است" آمده است: این نمایش نیست، یک اعتراف است. اعترافی که از میان یک کابوس وحشتناک و شاید هم یک احضار روح دراماتیک بیرون میاید. زندگی مردی چهل ساله با ترس‌ها، تنهایی و جهان هراس انگیز پیرامونش...

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.