سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "56، غسالخانه طهران" نوشته امیرعلی آزادان به کارگردانی مهسا احمدزاده از 16 تیرماه ساعت 17:30 در تماشاخانه دیوار چهارم با بازی صادق برقعی، حمیدرضا اسدزاده، آریاز ذوالفقاری، عباس طغیانی و امیرعلی آزادان اجرا می‌شود. مهسا احمدزاده بازیگر تئاتر، دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده هنر و معماری است و با این درام اجتماعی نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر می‌گذارد.

مهسا احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه و روند شکل‌گیری آن گفت: این نمایشنامه کاملاً ایرانی است و به اتفاقات تاریخی جامعه ما می‌پردازد و براین اساس بر آن شدم تا این اثر نمایشی را اجرا کنم. رویدادهای نمایشنامه در سال 1356 می‌گذرد و از آنجا که متولد 1376 هستم و نتوانستم اتفاقات آن سال‌ها را دیده و تجربه کنم بسیار برایم جذاب بود که با انتخاب این متن فضای آن دوران برایم ملموس شود.

او در ادامه اضافه کرد: از میان متون امیرعلی آزادان نمایشنامه "56، غسالخانه تهران" به نسبت دیگر نمایشنامه‌های او برایم جذاب‌تر بود و این اثر از آزادان برای نخستین بار است که اجرای صحنه‌ای می‌شود.

این کارگردان جوان درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: همان‌طور که اشاره کردم این نمایش روایتگر اتفاقات سال 1356 است آن زمانی‌ که مردم کشورمان بر علیه نظام شاهنشاهی معترض بودند و به خیابان‌ها می‌ریختند و کشته می‌شدند. کاظم و امیرعلی دو شخصیت این نمایش در غسالخانه‌ای مرده شور هستند که "داود سگ سبیل" که مرده است را به غسالخانه می‌آورند و واکنش‌ها در این نمایش از همین کاراکتر مرده به وجود می‌آید...

او در پاسخ به این سوال که اتفاقات و شخصیت‌های نمایش مابه ازای بیرونی دارند یا خیر؟ عنوان کرد: داود سگ سبیل شخصیتی واقعی است اما قصه این نمایش و دیگر شخصیت‌های آن واقعی نیستند.

احمدزاده با بیان اینکه نمایش "56، غسالخانه طهران" موقعیت محور نیست بلکه دیالوگ‌محور است، یادآور شد: اتفاقات این نمایش براساس دیالوگ رقم می‌خورد. نمایش فضایی کاملاً رئال و ملموس دارد تا جایی که حتی مخاطب کودک هم فضا را درک می‌کند و نسبت به اتفاقات آن کنش و واکنش انجام می‌دهد.

او با اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه به طول انجامید، درباره طراحی صحنه این اثر گفت: طراحی صحنه هم همچون فضای نمایش رئال است و در صحنه 3 میز آهنی غسالخانه و سه کاور که نماد جنازه است، دیده می‌شود. حوضی نیز در صحنه است.

این بازیگر تئاتر درباره میزان وفاداری‌اش به متن اصلی در اجرا، اظهار کرد: به نمایشنامه اصلی کاملاً وفادار بوده‌ام اما یک تعداد از دیالوگ‌ها را تغییر داده‌ایم.

مهسا احمدزاده در پایان صحبت‌هایش گفت: از قشر تئاتری خصوصاً دانشجویان می‌خواهم که از آثار دانشجویی حمایت کنند. من با این نمایش نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر می‌گذارم و با اینکه از بازیگران خوبی در این نمایش استفاده شده است اما هیچ یک چهره نیستند. متاسفانه این روزها مخاطبان تئاتر به تماشای نمایش‌هایی با حضور چهره‌ها می‌نشینند که امیدوارم این روند تغییر کند و آن‌ها تماشاگر آثار نمایشی از این دست که تاکنون بازخورد خوبی از مخاطبان دریافت کرده‌ است نیز باشند.

دیگر عوامل نمایش "59، غسالخانه طهران" عبارتند از: تهیه‌کننده: فرهود ایراندوست، گروه کارگردانی: محمد تندرو و علی بهاری، طراح چهره پردازی: ماریا دیزجی، موسیقی: کامران متقی، طراح صحنه و لباس: مهسا احمدزاده، طراح گرافیک و تیزر: بهرام رامه، مدیر صحنه: حانیه مرادی، مدیر تبلیغاتی: مریم شریعتی، روابط عمومی و تبلیغات: گروه هنری پژواک، مدیر اجرایی: سپیده اردستانی و عکاس: رامتین جهانبانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.